Fictional Levels in the Theater Within the Cinema

Representation in the Film Caesar Must Die by the Taviani Brothers.

Authors

  • Carlos Linares Ávila Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5351

Keywords:

fiction, cinema, theater, representation, intermediality, brechtian cinema, Taviani brothers

Abstract

The objective of this research is to study the film César must die in relation to the construction of the fictional levels that compose it and the implications of its intermediate condition within the phenomenon called “theater within cinema”. From theoretical considerations on fiction and the notion of theatricality in cinematographic art, the film is approached on the basis of tools of film discourse analysis and semiotic analysis of the scene, with special interest in the processes of estrangement typical of Brechtian cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín, A. (2005). El filme de teatro: arte frente a industria, o totus mundus agit histrionem. Anthropos 208, 138-151.

Barthes, R. (1972) Crítica y verdad. Siglo XXI Argentina S.A.

Calbi, M. (2014). "In States Unborn and Accents Yet Unknown": Spectral Shakespeare in Paolo and Vittorio Taviani's Cesare deve morire (Caesar Must Die). Shakespeare Bulletin, 32 (2), 235-253. https://doi.org/10.1353/shb.2014.0032 DOI: https://doi.org/10.1353/shb.2014.0032

Casetti, F. (1996). Cómo analizar un film. Paidós Ibérica.

Cazorla, M. A. (2021). La tragedia de Julio César de William Shakespeare: violencia y retórica en la antigua Roma. Cuadernos De Literatura, (16), 66–76. https://doi.org/10.30972/clt.0165418 DOI: https://doi.org/10.30972/clt.0165418

Cornago Bernal, O. (2001). Relaciones estructurales entre el cine y el teatro: de la categoría de montaje al acto performativo. Anales de la literatura española contemporánea. Teatro y Cine: La Búsqueda de Nuevos Lenguajes Expresivos, 26(1), 63-89. https://www.jstor.org/stable/27742035

Cross, E. (2021). El estatuto de la representación y las rupturas históricas. CECIL [En línea], 7. Consultado el 25 de julio de 2024: https://doi.org/10.4000/cecil.1980 DOI: https://doi.org/10.4000/cecil.1980

Cross, E. (2011). Consciencia y sociocrítica. Sociocriticism, 26(1 y 2), 111-123.

Danièle Huillet y Jean-Marie Straub (1991). Sophocles’ Antigone in Hörderlin’s Translaton as Reworked for the Stage by Brecht [Película]. Ziegler Film, Pierre Grise Productions, Straub-Huillet.

Danièle Huillet y Jean-Marie Straub (1977). History Lessons [Película]. Janus Film und Fernsehen, Straub-Huillet.

Doležel, L. (1999) “Verdad y autenticidad en narrativa”, en Estudios de poética y teoría de la ficción (pp. 125-148). Universidad de Murcia. François Truffaut (1973). La noche americana [Película]. Les Films du Carrosse, PECF.

Goytisolo, L. (1991). La realidad y las palabras. En Enric Sullà (Ed.) Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX, (pp. 149-150). Crítica.

Griffith D.W. (1915) El nacimiento de una nación [Película]. David W. Griffith Corp.

Houcke, A.V. (2017). Shakespeare en la cárcel: César debe morir (Paolo y Vittorio Taviani, 2012). En José Antonio Pérez Bowie y Antonio Jesús Gil González (eds.) Ficciones nómadas. Procesos de intermedialidad literaria y audiovisual. (pp.163-185). Pigmalión.

Jovanovic, N. (2011) Montage and Theatricality as Sources of Estrangement. A Tendency in Contemporary Brechtian Cinema. En J. K. Curry, Nathan Stith, Becky K. Becker, Steve Earnest (et al) Theatre Symposium, 19, Theatre and Film, (pp. 111-128). University of Alabama Press. DOI: https://doi.org/10.1353/tsy.2011.0002

Justine Marks y Rachel Kondo (2024). Shôgun [Serie de televisión]. DNA Films, FX Productions, Michael De Luca Productions.

Justine Triet (2023). Anatomía de una caída [Película]. France 2, Les Films Pelléas, Les Films de Pierre, Auvergne Rhone-Alpes Cinéma. Linares Ávila, C. (2024). Condicionantes de la grabación audiovisual de espectáculos artísticos escénicos. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 33, 603-619. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol33.2024.36728

Lovascio, D. (2018). "Da quando ho conosciuto l'arte, 'sta cella è diventata 'na prigione": Cesare deve morire and the Unsettling Self-(Re-)Fashioning Power of Theater. Borrowers & Lenders, 12 (1), Shakespeare across Time & Space. Consultado el 15 de junio de 2024: https://borrowers-ojs-azsu.tdl.org/borrowers/article/view/241

Lotman, I.M. (2000). La semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Frónesis. Cátedra Universitat de València.

MacCabe, C. (1974). Realism and the Cinema: Notes on some Brechtian theses. Screen, 5(2), 7-27. https://doi.org/10.1093/screen/15.2.7 Martínez Bonati, F. (1991). El acto de escribir ficciones. En Enric Sullà (Ed.) Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX, (pp. 213-220). Crítica.

Miola, R. (2002). Shakespeare ́s Ancient Rome: difference and identity. En Hattaway, M. (ed.), The Cambridge Companion to Shakespeare ́s History Plays, (pp. 193-213). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL052177277X.012

Nappi, P. (2014). ‘Desde que he conocido el arte…’: experiencia carcelaria, teatro y cine de lo real en Cesare deve morire de los hermanos Taviani. Quaderns de Filologia: Estudis Literaris, 19, 31-54.

Nola, C. (2017). Dunkerque [Película]. Warner Bros. https://ojs.uv.es/index.php/qdfed/article/view/5198

Paolo Taviani y Vittorio Taviani (2012). César debe morir [Película]. Kaos Cinematografica, RAI Cinema, Stemal Entertainment, Le Talee. Paolo Taviani y Vittorio Taviani (1982). La noche de San Lorenzo [Película]. Ager Cinematografica, Radiotelevisione Italiana (RAI), SACIS Paolo Taviani y Vittorio Taviani (1977). Padre padrone [Película]. Cinema S.R.L, Rai Due.

Pérez Bowie, J. A. (2007). Notas sobre las categorías de espacio teatral y espacio cinematográfico. Revista de la Asociación de Autores de Teatro, 30, primavera, 22-27.

Pérez Bowie, J. A. (2010). La teatralidad en la pantalla. Un ensayo de tipología. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 19, 35-62. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol19.2010.6227

Ramón Carmona (1991). Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra.

Reviriego, C. (2012). Shakespeare debe morir. Caimán Cuadernos de Cine, 61, noviembre, 40.

Sánchez López, J. (2023). Superemocional. Errementari.

Shakespeare, W. (2012). Julio César. Austral.

Stewart, G. (2011). Bookwork. Medium to Object to Concept to Art. Chicago University Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226773933.001.0001

Sullà, E. (1991). Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX. Crítica.

Tassara, M. (2017). Un caso singular de interpenetración semiótica e hibridación semántica en el cine: César debe morir, de Paolo y Vittorio Taviani. Cuadernos del Instituto. Investigación y Experimentación en Arte y Crítica, (1), 81-87.

Ubersfeld, A. (1998). Semiótica del teatro. Cátedra.

Published

2024-11-19

How to Cite

Linares Ávila, C. (2024). Fictional Levels in the Theater Within the Cinema: Representation in the Film Caesar Must Die by the Taviani Brothers. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(7), 15–26. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5351