The Audiovisual Language of the Documentary Applied to Television Series

Rhetorical strategies and hybridisation between fiction and non-fiction in television.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5345

Keywords:

Television series, Documentary, Audio-visual language, Audio-visual analyses, Hybridisation, Audios-visual genres, Documentary theory

Abstract

This paper examines the application of the audiovisual language of documentary in television series. The main objective is to identify and analyse the documentary techniques present in fiction series. Once the stylistic conventions of the documentary have been identified, a formal audiovisual analysis is carried out on a sample of representative series. The results confirm that the series incorporate documentary strategies and stylistic conventions such as the hand-held camera, on-camera testimonies, voice-over, or the inclusion of archive material. These strategies provide an appearance of authenticity and veracity, and blur the boundaries between fiction and non-fiction.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María José Higueras-Ruiz, Universidad de Salamanca

María-José Higueras-Ruiz. Graduada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Granada, donde también se doctoró en Ciencias Sociales con mención internacional (2020) y primer premio a mejor tesis en comunicación de la ATIC. Actualmente ejercer como Profesora Permanente Laboral en la Universidad de Salamanca y es miembro del grupo de investigación Observatorio de los Contenidos Audiovisuales. Sus líneas de investigación versan sobre la producción de los medios, la representación social en la ficción televisiva, y las interrelaciones entre la producción ejecutiva y las dinámicas de autoría en el audiovisual. Sobre estos temas ha publicado artículos en revistas y monografías científicas de prestigio internacional.

José Patricio Pérez-Rufí, Universidad de Málaga

José Patricio Pérez-Rufí. Profesor Titular de Universidad del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga. Es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla (2005), licenciado en Comunicación Audiovisual (1999) y licenciado en Periodismo (1997) por la Universidad de Sevilla. Imparte en la Universidad de Málaga las asignaturas Estructura del Mercado Audiovisual y Diseño Gráfico en el Grado (antes Licenciatura) en el grado de Comunicación Audiovisual desde el curso 2008/2009 hasta la actualidad. Imparte la asignatura Industrias culturales: comercialización del producto audiovisual en el Máster Universitario de Creación Audiovisual y Artes Escénicas de la Universidad de Málaga. Ha sido profesor invitado en la Universidad de Puerto Rico. Forma parte como docente del Programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación de las Universidades de Sevilla, Málaga, Huelva y Cádiz. Es miembro del Equipo de Investigación COMMUNICAV Procesos de creación, producción y postproducción audiovisual y multimedia (SEJ585) desde 2016 hasta la actualidad. 

References

Allen, R. & Gomery, D. (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Paidós.

Anishchenkova, V. (2018). The battle of truth and fiction: Documentary storytelling and Middle Eastern refugee discourse. Journal of Postcolonial Writing, 54(6), 809–820. https://doi.org/10.1080/17449855.2018.1555204 DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2018.1555204

Arijon, D. (1987). Gramática del lenguaje audiovisual. Escuela de Cine y Vídeo.

Aufderheide, P. (2007). Documentary Film: A Very Short Introduction. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780195182705.001.0001

Blum, P. (2023). In Between Fact and Fiction. Queering the Borders of Documentary and Fiction. Panoptikum, (29), 39–51. https://doi.org/10.26881/pan.2023.29.02 DOI: https://doi.org/10.26881/pan.2023.29.02

Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: Una introducción. Paidós.

Bradbury, J. D. & Guadagno, R. E. (2020). Documentary narrative visualization: Features and modes of documentary film in narrative visualization. Information Visualization, 19(4), 339–352. https://doi.org/10.1177/1473871620925071 DOI: https://doi.org/10.1177/1473871620925071

Bruzzi, S. (2006). New Documentary. 2nd ed. Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967386

Bürch, N. (2017). Praxis del cine. Fundamentos.

Canet, F. (2013). Chop Shop and Foreign Parts settle on the fuzzy boundary between fiction and documentary: new representations of New York City in Contemporary Cinema. CINEJ Cinema Journal, 2(2), 38–50. https://doi.org/10.5195/cinej.2013.68 DOI: https://doi.org/10.5195/cinej.2013.68

Carrasco Campos, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, (1), 174–200. https://doi.org/10.21134/mhcj.v1i1.22 DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v1i1.22

Casetti, F. & Di Chio, F. (2017). Cómo analizar un film. Paidós.

De la Torre Espinosa, M. (2015). Cines del yo: El documental autoficcional contemporáneo español. Bulletin of Hispanic Studies, 92(5), 567–582. https://doi.org/10.3828/bhs.2015.33 DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2015.33

Durcan, S. (2021). Memory and Intermediality in Artists’ Moving Image. Experimental Film and Artists’ Moving Image. Palgrave Macmillan, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-47396-9

Ellis, J. C. & McLane, B. A. (2005). A New History of Documentary Film. Continuum.

Ellis, J. (2021). How documentaries mark themselves out from fiction: a genre-based approach. Studies in Documentary Film, 15(2), 140–150. https://doi.org/10.1080/17503280.2021.1923144 DOI: https://doi.org/10.1080/17503280.2021.1923144

Feria-Sánchez, J. J. (2023). El cine de no ficción en Andalucía: revisión y análisis de la producción contemporánea de largometrajes cinematográficos documentales (2018–2022). Revista Mediterránea De Comunicación, 14(2), 143–155. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24497 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24497

Fiorini, D. (2023). Diseño audiovisual, representación e interpretación en el género documental. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (205). https://doi.org/10.18682/cdc.vi205.9789 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi205.9789

García Martínez, A. N. (2011). La traición de las imágenes: mecanismos y estrategias retóricas de la falsificación audiovisual. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 12(22), 301–315. https://bit.ly/46tBhuJ

Gordillo, I. (2020). The Mirror Effect and the Transparent City in Audio-Visual Non-Dramatic Fiction: Comedic Autofiction on Television. In V. Hernández-Santaolalla & M. Barrientos-Bueno (eds). Handbook of Research on Transmedia Storytelling, Audience Engagement, and Business Strategies (pp. 30–42). https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3119-8.ch003 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3119-8.ch003

León, C. (2007). Transculturación y realismo sucio en el cine contemporáneo de América Latina. Cinémas d’Amérique latine, 15. https://doi.org/10.4000/cinelatino.7122 DOI: https://doi.org/10.4000/cinelatino.7122

Lloga Sanz, C. G. (2020). Los modos del cine documental. Análisis de tres modelos. AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, 67, 75–102. https://doi.org/10.7764/67.4 DOI: https://doi.org/10.7764/67.4

Marzal Felici, J. & Martín Núñez, M. (2011). Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 2, 19–23. https://bit.ly/46KQQ1z DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2011.2.2

Nichols, B. (1994). Blurred Boundaries. Questions of Meaning in Contemporary Culture. Indiana University Press.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.

Nichols, B. (2017). Introduction to Documentary. 3rd ed. Indiana University Press DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt2005t6j

Pérez-Rufí, J. P. & Castro-Higueras, A. (2023). El lenguaje vernacular en las plataformas de streaming de vídeo social: la estética del directo de los usuarios y la interfaz de las plataformas. AdComunica, (26), 97–126. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7305 DOI: https://doi.org/10.6035/adcomunica.7305

Rancière, J. (2006). The Politics of Aesthetics. Continuum International Publishing Group.

Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. Routledge

Renov, M. (2004). The Subject of Documentary. University of Minnesota Press

Rhodes, G. D. & Parris Springer, J. (2006). Docufictions: essays on the intersection of documentary and fictional filmmaking. McFarland.

Robbins, D. (2009). On the Margins of Reality: Fiction, Documentary, and Marginal Subjectivity in Three Early Cuban Revolutionary Films. In M. Haddu & J. Page (eds). Visual Synergies in Fiction and Documentary Film from Latin America. Studies of the Americas (pp. 27–48). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230622159_3 DOI: https://doi.org/10.1057/9780230622159_3

Rodriguez-Mangual, E. M. (2008). Fictual Factions: On the Emergence of a Documentary Style in Recent Cuban Films. Screen, 49(3), 298–315. https://doi.org/10.1093/screen/hjn042 DOI: https://doi.org/10.1093/screen/hjn042

Stam, R. (2023). Variações híbridas no cinema documentário. O Mosaico, 17(2), 338–358. https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8194 DOI: https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8194

Thompson, E. (2007). ComedyVerité? The Observational Documentary Meets the Televisual Sitcom. The Velvet Light Trap, 60, 63–72. https://doi.org/10.1353/vlt.2007.0027 DOI: https://doi.org/10.1353/vlt.2007.0027

Plantinga, C. (2007). Caracterización y ética en el género documental. Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 57–58, 46–67. https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/205/208

Winston, B. (2008). Claiming the Real II: Documentary: Grierson and Beyond. British Film Institute. DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710040

Published

2024-11-19

How to Cite

Higueras-Ruiz, M. J., & Pérez-Rufí, J. P. (2024). The Audiovisual Language of the Documentary Applied to Television Series: Rhetorical strategies and hybridisation between fiction and non-fiction in television. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(7), 1–14. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5345