The online communication of the Spanish film production companies.

Product promotion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5325

Keywords:

Cinema, Audiovisual sector, Promotion, Advertising strategies, Website, Social media

Abstract

The audiovisual sector is a key strategic sector for the economic and cultural development of a country and a determining factor in the foreign promotion of the country brand (cf. Tribaldos Macía, 2013). With this purpose, in 2021 the Government of Spain presented the Spain Audiovisual Hub and in 2023 a series of measures were launched to boost the internationalization of the sector. In this context, this research is presented focused on analyzing the digital presence of the main Spanish film production companies with the aim of observing their communication strategies to promote their products and, therefore, the Spanish audiovisual sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apolo Films (2024, March). https://apolofilms.es/

Apolo Films [@apolofilms_] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/apolofilms_/

Atresmedia Cine [@atresmediacine] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/atresmediacine/?hl=es

Baratech, G. (2023, September 7th). Quiebra la productora de dibujos animados Apolo Films. Crónica Global. https://acortar.link/s5GZHw

Bowfinger International Pictures [@bowfingerpictures] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/bowfingerpictures/?hl=es

Comisión Nacional de Mercados y Competencia (CNMC) (2023). Panel de hogares – audiovisual. https://data.cnmc.es/panel-de-hogares

El deseo [@eldeseo_] (marzo de 2024). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/eldeseo_/?hl=es

Feelgood Media [@feelgood_media_films] (marzo de 2024). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/feelgood_media_films/?ref= vgtimes.ru&hl=bn

Formoso, J. (2022)., & M. J. (2022). Transformación de los sistemas de producción audiovisual tras la pandemia. Estudio del caso de España en el contexto europeo. Palabra Clave, 25(3). https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.7 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.7

García Santamaría, J. V. & Rodríguez Pallares, M. (2022). Marketing cinematográfico y de series. Editorial UOC.

García-Mirón, S. & Torres-Romay, E. (2020). Lanzamiento de productos cinematográficos en redes sociales: estrategias del cine europeo. In Núñez Gómez, P. y De Vicente Domínguez, A. M. (coordinadoras), Gestión y formación audiovisual para crear contenidos en las redes sociales (pp. 117-144). McGraw Hill.

García-Mirón, S. (2023). Herramientas promocionales digitales de las productoras televisivas españolas. Libro de Actas del Congreso Universitario Internacional de Innovación, Investigación y Docencia 2023. https://cuiciid.net/libro-de-actas/

Hubspot (2022). Estadísticas de marketing de contenidos. https://www.hubspot.es/marketing-statistics.

Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA) (2023). Anuario de cine 2023. Resumen ejecutivo. https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2023.html

Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA) (2022). Anuario de cine 2022. Resumen ejecutivo. https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2022.html

Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA) (2021). Anuario de cine 2021. Resumen ejecutivo. https://www.cultura.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2022.html

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós Comunicación.

Kowalski Films [@kowalski_films] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/kowalski_films/?hl=es

La Zona Producciones [@lazonacine] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/lazonacine/?hl=es

Linares Palomar, R. (2008). El uso del marketing cinematográfico en la industria del cine español. [Tesis doctoral, Universidad Rey Juan Carlos]. https://cutly.vercel.app/ZLrN8

Mediapro Cine [@grupmediapro] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/grupmediapro/?hl=es

Ministerio de Economía, Comercio y Empresa; Ministerio para la Transformación Digital y de la Función Pública (MINECO) (s.f.). España Hub Audiovisual de Europa. Plan de impulso al sector audiovisual. https://portal.mineco.gob.es/es-es/TID/hub-audiovisual/Paginas/el-plan.aspx

Neira, E. (2019). Marketing cinematográfico. Editorial UOC. https://openaccess.uoc.edu/bitstream /10609/147177/1/MarketingCinematografico.pdf

SEMINCI (2022). Conclusiones de la Jornada „La distribución del cine español“. https://www.seminci.com/wp-content/uploads/2022/10/Conclusiones-Jornada-Distribucio%CC%81n.pdf

Telecinco Cinema [@telecincocinema] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/telecincocinema/?hl=es

Tribaldos Macía, E. (2015). El Audiovisual Español como factor coadyuvante de la Marca España. En Cortiñas-Rovira, S., Elduque, A., Alonso-Marcos, F. y Darriba Zaragoza, M. Periodismo actual y futuro: investigación, docencia e innovación. Actas del XX Congreso Internacional de la Sociedad Española de Periodística Universitat Pompeu Fabra.

Vaca Films [@vacafiloms_productora] (2024, March). [Perfil de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/vacafilms_productora/?hl=es

We are social (13 de febrero de 2023). Reporte digital España 2023. https://acortar.link/uxcqLM

Published

2024-10-07

How to Cite

García Mirón, S. (2024). The online communication of the Spanish film production companies. : Product promotion. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 71–85. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5325

Issue

Section

Research articles