The Rhetoric of Disability on Instagram

A Post-Qualitative Photographic Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5318

Keywords:

Disability, Social Networks, Digital Influencers, Photographs, Instagram, Inclusion, Digital culture

Abstract

Social networks, such as Instagram, have flourished samples of realistic images of disability produced by the group itself, offering a discourse that is different from the traditional one, more radical and diverse. This work, through a post-qualitative photographic analysis of 100 photographs from 54 Instagram profiles, seeks to define a new rhetoric of disability to update the rhetoric of disability proposed by Garland-Thomson (2001), but in the 3.0 web. The new classifications speak of emancipation, sexuality, happiness, super-capacity, rebellion and pride, in order to normalize the group and allow its inclusion and equality.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
92
Views
0
Downloads
92
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Arnau-Ripollés, S. (2019). Estudios críticos de y desde la diversidad funcional. [Tesis doctoral, UNED]. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España) http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:ED-Pg-Filosofia-Msarnau

Ballestín-González, B. & Fàbregues-Feijoó, S. (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. Barcelona: Editorial UOC.

Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Ellingson, L. L., & Sotirin, P. (2020). Data engagement: A critical materialist framework for making data in qualitative research. Qualitative Inquiry, 26(7), 817–826. https://doi.org/10.1177/1077800419846639

García-Borrego, M. & González-Cortés, M. E. (2022). Cultural journalism and disability in cinema: A view of its historical evolution through specialized critique. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3691

García-Cantero, M.J. (2021). Supracapacidades y diversidad funcional. Nuevas perspectivas para el empleo. Cuadernos de la Cátedra Número 1, Cátedra UOC Randstad. Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/128086

García-Santesmases Fernández, A. (2016). Cuerpos (Im)pertinentes: Un análisis queer-crip de las posibilidades de subversión desde la diversidad funcional. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de Ia UB. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/109589/4/AGSF_TESIS.pdf

García-Vena, C. (2020). Irrompible. El arte de levantarse siempre una vez más. Barcelona: Centro de Libros PAPF, SLU.

Garland-Thomson, R. (2001). Seeing the Disabled, visual rhetorics of Disability in Popular Phoography. En Longmore P.K. & Umansky, L. (2001). The new disability History (pp. 335-374). New York and London: NEW YORK UNIVERSITY PRESS. https://www.ces.uc.pt/projectos/intimidade/media/Seing%20the%20disabled_visual%20rhetorics%20of%20disability%20in%20popular%20photography.pdf

Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we Instagram: A First Analysis of Instagram photo content and user types. En Proceedings of the 8th International Conference on Weblogs and Social Media, ICWSM 2014 (pp. 595-598). (Proceedings of the 8th International Conference on Weblogs and Social Media, ICWSM 2014). The AAAI Press. https://doi.org/10.1609/icwsm.v8i1.14578

Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. Editorial Aula Magna. McGraw-Hill Interamericana de España S.L.

Jackson, A. Y., & Mazzei, L. (2012). Thinking with theory in qualitative research: Viewing data across multiple perspectives. Routledge.

Kafai, S. (2021). Crip Kinship, the Disability Justice & Art Activism of Sins Invalid. Vancouver: Arsenal Pulp Press.

Martín-García, M. T., & Martínez-Solana, M. Y. (2019). Women illustrators on Instagram: digital influencers more committed to gender equality in social networks. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 6(2), 59–68. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v6.1889

Marzal-Felici, J. (2007). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Madrid: Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.).

Morris, J. (1991). Pride against Prejudice, transforming attitudes to disability. London: The Women’s Press.

Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement. Basingstoke: Macmillan.

Parra-Gómez, S. (2023). Retos del uso de los medios sociales por parte del colectivo de personas con discapacidad. En Osuna-Acedo, S. & Feltrero, R. (2023). Alfabetización mediática crítica: desafíos para el siglo XXI (pp.254-271). Editorial Aula Magna, McGraw-Hill.

Parra-Gómez, S., Planella-Ribera, J., & Hernández-Albarracín, J.D. (2024). Redes sociales y discapacidad: una descripción sobre las consecuencias positivas y negativas de su encuentro. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 20 (enero-abril), 24–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.10032084

Sanz-Simón, L. (2022). The construction of characters with disabilities in film: The importance of verbal and non-verbal communication. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3701

Senent-Ramos, M. (2017). Ana te presta su espejo: aspectos básicos sobre la diversidad funcional. Editorial ACEN.

Published

2024-10-07

How to Cite

Parra Gomez, S. (2024). The Rhetoric of Disability on Instagram: A Post-Qualitative Photographic Analysis. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 15–30. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5318

Issue

Section

Research articles