The Rhetoric of Disability on Instagram

A Post-Qualitative Photographic Analysis

Authors

Keywords:

Disability, Social Networks, Digital Influencers, Photographs, Instagram, Inclusion, Digital culture

Abstract

Social networks, such as Instagram, have flourished samples of realistic images of disability produced by the group itself, offering a discourse that is different from the traditional one, more radical and diverse. This work, through a post-qualitative photographic analysis of 100 photographs from 54 Instagram profiles, seeks to define a new rhetoric of disability to update the rhetoric of disability proposed by Garland-Thomson (2001), but in the 3.0 web. The new classifications speak of emancipation, sexuality, happiness, super-capacity, rebellion and pride, in order to normalize the group and allow its inclusion and equality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnau-Ripollés, S. (2019). Estudios críticos de y desde la diversidad funcional. [Tesis doctoral, UNED]. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España) http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:ED-Pg-Filosofia-Msarnau

Ballestín-González, B. & Fàbregues-Feijoó, S. (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. Barcelona: Editorial UOC.

Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Ellingson, L. L., & Sotirin, P. (2020). Data engagement: A critical materialist framework for making data in qualitative research. Qualitative Inquiry, 26(7), 817–826. https://doi.org/10.1177/1077800419846639

García-Borrego, M. & González-Cortés, M. E. (2022). Cultural journalism and disability in cinema: A view of its historical evolution through specialized critique. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3691

García-Cantero, M.J. (2021). Supracapacidades y diversidad funcional. Nuevas perspectivas para el empleo. Cuadernos de la Cátedra Número 1, Cátedra UOC Randstad. Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/128086

García-Santesmases Fernández, A. (2016). Cuerpos (Im)pertinentes: Un análisis queer-crip de las posibilidades de subversión desde la diversidad funcional. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de Ia UB. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/109589/4/AGSF_TESIS.pdf

García-Vena, C. (2020). Irrompible. El arte de levantarse siempre una vez más. Barcelona: Centro de Libros PAPF, SLU.

Garland-Thomson, R. (2001). Seeing the Disabled, visual rhetorics of Disability in Popular Phoography. En Longmore P.K. & Umansky, L. (2001). The new disability History (pp. 335-374). New York and London: NEW YORK UNIVERSITY PRESS. https://www.ces.uc.pt/projectos/intimidade/media/Seing%20the%20disabled_visual%20rhetorics%20of%20disability%20in%20popular%20photography.pdf

Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we Instagram: A First Analysis of Instagram photo content and user types. En Proceedings of the 8th International Conference on Weblogs and Social Media, ICWSM 2014 (pp. 595-598). (Proceedings of the 8th International Conference on Weblogs and Social Media, ICWSM 2014). The AAAI Press. https://doi.org/10.1609/icwsm.v8i1.14578

Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. Editorial Aula Magna. McGraw-Hill Interamericana de España S.L.

Jackson, A. Y., & Mazzei, L. (2012). Thinking with theory in qualitative research: Viewing data across multiple perspectives. Routledge.

Kafai, S. (2021). Crip Kinship, the Disability Justice & Art Activism of Sins Invalid. Vancouver: Arsenal Pulp Press.

Martín-García, M. T., & Martínez-Solana, M. Y. (2019). Women illustrators on Instagram: digital influencers more committed to gender equality in social networks. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 6(2), 59–68. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v6.1889

Marzal-Felici, J. (2007). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Madrid: Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.).

Morris, J. (1991). Pride against Prejudice, transforming attitudes to disability. London: The Women’s Press.

Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement. Basingstoke: Macmillan.

Parra-Gómez, S. (2023). Retos del uso de los medios sociales por parte del colectivo de personas con discapacidad. En Osuna-Acedo, S. & Feltrero, R. (2023). Alfabetización mediática crítica: desafíos para el siglo XXI (pp.254-271). Editorial Aula Magna, McGraw-Hill.

Parra-Gómez, S., Planella-Ribera, J., & Hernández-Albarracín, J.D. (2024). Redes sociales y discapacidad: una descripción sobre las consecuencias positivas y negativas de su encuentro. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, 20 (enero-abril), 24–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.10032084

Sanz-Simón, L. (2022). The construction of characters with disabilities in film: The importance of verbal and non-verbal communication. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3701

Senent-Ramos, M. (2017). Ana te presta su espejo: aspectos básicos sobre la diversidad funcional. Editorial ACEN.

Published

2024-10-07

How to Cite

Parra Gomez, S. (2024). The Rhetoric of Disability on Instagram: A Post-Qualitative Photographic Analysis. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 15–30. Retrieved from https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/5318

Issue

Section

Research articles