Visual Perception in Social Networks of Real and AI-Synthesized Photographs

Authors

  • Yudi Janeh Yucra-Mamani
  • Fred Torres-Cruz
  • Walker Ernesto Aragón Cruz

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5302

Keywords:

Real photographs, Synthesized images, Artificial intelligence, Social networks, Facebook, Visual culture, Technology

Abstract

This descriptive and cross-sectional study examines visual perception of real and AI-generated photographs on Facebook, focusing on the highland context of Puno, Peru. Through a survey administered via Google Forms, data were collected from 215 participants, and images were evaluated using a technical sheet by 24 experts from January to February 2024. The findings indicate positive public reactions, a preference for authentic images, and an ability to identify distortions in those generated by AI. Experts highlighted favorable technical aspects of the synthesized images. These results suggest a complex interplay between photographic authenticity and AI technology in visual perception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Lima Retail. (2024). Limaretail. Redes Sociales Más Usadas En El Perú 2024. https://limaretail.com/redes-sociales/estadisticas-redes-sociales/

Aguirre, G. (2023). Creencias y redes sociales: la reinvención de lo popular en las narrativas digitales. Autoctonía, Revista de Ciencias Sociales e Historia, 7(2), 687–726. https://doi.org/10.23854/autoc.v7i2.328 DOI: https://doi.org/10.23854/autoc.v7i2.328

Albar, P. J. (2024). Artificial Intelligence for image generation in art: how does it impact on the future of Fine Art students? Encuentros, Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 20, 145–164. https://doi.org/10.5281/zenodo.10052355

Alvarado, M. del M. R., & Jiménez-Marín, G. (2022). Documentary Photography and the Internet in Migration Processes: Channels to and from Andalusia, Spain. Discursos Fotográficos, 19(32), 103–129. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n32p103 DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n32p103

Álvarez, J. (2023). Si no estás en RRSS, estás en na. Ipsos. https://www.ipsos.com/es-pe/si-no-estas-en-rrss-estas-en-na

Andina. (2022). Puno: con gran fervor población de Ichu celebró la fiesta en honor a San Pedro y San Pablo. Agencia Peruana de Noticias. https://andina.pe/agencia/noticia-puno-gran-fervor-poblacion-ichu-celebro-fiesta-honor-a-san-pedro-y-san-pablo-899446.aspx

Azamar, Á. (2021). “Devotio” Lindsay: prácticas devocionales y cultura visual en Internet en el siglo XXI. Eikón Imago, 10, 283–296. https://doi.org/10.5209/eiko.74152 DOI: https://doi.org/10.5209/eiko.74152

Brigas, J., Gonçalves, F., & Gonçalves, J. (2023). Social media communication management in the media sector. Revista Venezolana de Gerencia, 28(10), 1264–1279. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e10.24 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e10.24

Cabero-Almenara, J., & Arancibia, M. L. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios chilenos sobre uso de redes sociales y trabajo colaborativo ( Perceptions of Chilean university students about the use of social networks and collaborative work ). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 35–55. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.22847 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.2.22847

Claro, C., Ferruz, S. A., & Catenacchi, J. I. (2023). Redes sociales y tercer sector: análisis del uso de Facebook e Instagram en 50 ONG de España y Chile. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1–21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2197 DOI: https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2197

Cunha, S. S. (2022). [Recensão a] Agustín Lacruz, M. C., & Torregrosa Carmona, J.-F. (2019). Formas de mirar: usos informativos y documentales de la fotografia (1.a ed.). Boletim Do Arquivo Da Universidade de Coimbra, 35(1), 199–208. https://doi.org/10.14195/2182-7974_35_1_8

Flores, G. A., Chancusig Chisag, J. C., Cadena Moreano, J. A., Guaypatín Pico, O. A., & Montaluisa Pulloquinga, R. H. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín Virtual, 6(4), 56–65.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía (Trillas (ed.)). https://monoskop.org/images/8/8d/Flusser_Vilem_Hacia_una_filosofia_de_la_fotografia.pdf

Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2022). Saber Ambiental del pueblo Uros del Lago Titicaca, Puno (Perú). HALAC– Historia Ambiental, Latinoamericana y Caribeña, 12(1), 270–297. https://doi.org/10.32991/2237-2717.2022v12i1.p270-297 DOI: https://doi.org/10.32991/2237-2717.2022v12i1.p270-297

González-Arias, C., & López-García, X. (2023). ChatGPT: Stream of opinion in five newspapers in the first 100 days since its launch. Profesional de La Información, 32(5), 1–15. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.24 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.24

Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual (Anagrama (ed.)).

López-García, X., & Vizoso, Á. (2021). High-tech journalism: a sign of the digital era of the third millennium. Profesional de La Informacion, 30(3), 1–12. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.01

Marín-Díaz, V., & Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25–33. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.24248 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Martínez-Luna, S. (2022). Images in circulation. An approach to digital visual culture from the crisis of the specificity of the photographic medium. Kepes, 19(26), 317–348. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.10 DOI: https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.10

Municipalidad Provincial de Puno. (2023). Puno renace. Geografía. https://portal.munipuno.gob.pe/es/Geografía

Mykytka, I. (2022). Acronyms and neighboring categories in the language of photography. Ibérica, 44, 369–390. https://doi.org/10.17398/2340-2784.44.369 DOI: https://doi.org/10.17398/2340-2784.44.369

Olaya, D. V. (2019). Las imágenes de las víctimas del conflicto armado en la revista Semana: políticas, significados culturales y visibilización. Palabra Clave, 23(1), 1–30. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.1.6 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.1.6

Pérez, J., & Prada, W. (2022). Apuntes sobre fotografía y memoria a partir de la relectura de Ante el dolor de los demás de Susan Sontag. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 25, 103–125. https://doi.org/10.24310/fotocinema.2022.vi25.14482 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14482

Pérez, A. (2018). Uso de smartphones y redes sociales en alumnos/as de educación primaria. Prisma Social: Revista de Investigación Social, 20, 76–91.

Promperú. (2020). Descubre el arte textil de Taquile, Patrimonio Inmaterial de la Humanidad. https://www.peru.travel/es/masperu/descubre-el-arte-textil-de-taquile-patrimonio-inmaterial-de-la-humanidad

Rodriguez-Ortega, N. (2020). Inteligencia Artificial y campo del arte. Paradigma, 32–51. https://hdl.handle.net/10630/19525

Sabzalieva, E., & Valentini, A. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: Guía de inicio rápido. In UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa

Sanz, E., Alonso, R. A., Sáenz, M., Ponce de León, A., & Valdemoros, M. Á. (2018). Ocio, redes sociales y estudiantes españoles. Educacion XX1, 21(2), 59–78. https://doi.org/10.5944/educXX1.19538 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19538

Statista. (2023). Panorama mundial de las redes sociales. https://es.statista.com/estudio/32777/panorama-mundial-de-las-redes-sociales-dossier-statista/

Torres-Cruz, F., & Yucra-Mamani, Y. J. (2022). Técnicas de inteligencia artificial en la valoración de la enseñanza virtual por estudiantes de nivel universitario. Human Review, 11, 1–11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3853 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3853

Torres, A. (2018). Ipsos. El Futuro de La Iglesia. https://www.ipsos.com/es-pe/el-futuro-de-la-iglesia

Urban, T. (2015). La Revolución de la IA: El camino a la Súper Inteligencia. In Lampadia. https://www.lampadia.com/assets/uploads_documentos/21519-la-revolucion-de-la-ia.pdf

Uribe, S., Bermúdez, P., & Ángel, A. (2020). Reinterpretación del pasado fotográfico de la Misión Josefina con la Asociación de Mujeres Parteras Kichwas del Alto Napo (AMUPAKIN). Revista de Estudios Sociales, 43(72), 70–85. https://doi.org/10.7440/res72.2020.06 DOI: https://doi.org/10.7440/res72.2020.06

Yucra, Y. J., Aragón, W. E., & Palomino, D. C. (2022). Discurso fílmico y dimensión sociocultural en la película Wiñaypacha. Visual Review, 9, 2–31. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3702 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3702

Published

2024-07-08

How to Cite

Yucra-Mamani, Y. J., Torres-Cruz, F., & Aragón Cruz, W. E. (2024). Visual Perception in Social Networks of Real and AI-Synthesized Photographs. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 197–212. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5302

Issue

Section

Research articles