Human Talent Management in Academia
In the Face of the Challenge of Information and Communication Technologies
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5196Keywords:
Management, Human talent, Academic productivity, Education, Teachers, UniversityAbstract
The purpose of this study is to determine the influence of human talent management as a value element on the academic productivity of university professors in Peru. This is a basic, cross-sectional, explanatory study; the sample consisted of 110 university professors, selected by non-probabilistic convenience sampling, who responded to two questionnaires evaluating human talent management and academic productivity. The results showed that human talent management as a value element significantly influences academic productivity by 57.0%.
Downloads
References
Acosta-Pazmiño, G. y Parra-Ferié, C. (2020). Interpretación de productividad en la jornada laboral docente. Factor clave de calidad para el rendimiento escolar. Polo del Conocimiento, 5(7), 773-798. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1551
Agudelo-Orrego, B. (2019). Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. Entramado, 15(1), 116-137. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383
Álvarez, G. (2021). El enfoque ciencia - tecnología - sociedad en la gestión del talento humano docente. Universidad y Sociedad, 13(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s2218-36202021000100150&script=sci_arttext
Atencia, L. (2021). El fortalecimiento de habilidades investigativas utilizando las tic en los docentes de la básica primaria. [Tesis de Maestría] Universidad de Santander. Repositorio UDES. https://repositorio.udes.edu.co/bitstream/001/6268/1/El%20Fortalecimiento_de_Habilidades_Investigativas_Utilizando_las_Tic_en_los_Docentes_de_la_%20Basica_Primaria..pdf
Batista, N., Ortiz, W. y Acosta, L. (2015). Acercamiento a la gestión del talento humano en la facultad de jurisprudencia y ciencias sociales y políticas de la universidad estatal de Guayaquil. Didáctica y Educación, 6 (4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7265649
BID (2020). Transformación digital y empleo público. El futuro del trabajo del gobierno. https://publications.iadb.org/es/transformacion-digital-y-empleo-publico-el-futuro-del-trabajo-del-gobierno
Briones, K. y González, C. (2019). La universidad contemporánea y la gestión del talento humano. Apuntes y reflexiones. Revista San Gregorio, 35, 81-93. http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/1191
Castro, K. y Delgado, J. (2020). Gestión del talento humano en el desempeño laboral, Proyecto Especial Huallaga Central y Bajo Mayo 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 688. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.107 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.107
Cortez, R. (2019). Desarrollo cualitativo de la gestión del Talento humano y el Desempeño académico del personal docente de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Tecnológica del Perú, Arequipa, 2018. [Tesis de Doctoral] Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio UNE. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3437
Cuentas, S. (2018). La gestión del capital humano en una unidad académica de educación superior. Educación, 27(53), 57-72. http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v27n53/a04v27n53.pdf DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201802.004
Duche, A., Gutiérrez, O. y Paredes, F. (2019). Satisfacción laboral y compromiso institucional en docentes universitarios peruanos. Revista Conrado, 15(70), 15-24. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1099
Feichtinger, G., Grass, D. y Kort, P. (2019). Producción científica óptima a lo largo del ciclo de vida. Journal of Economic Dynamics and Control, 108. https://doi.org/10.1016/j.jedc.2019.103752 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jedc.2019.103752
Flores, G. y Aballe, V. (2018). La urgente necesidad de la capacitación y profesionalización del docente universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3), e16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000300016
Gordillo-Salazar, J., Sánchez-Torres, Y., Terrones-Cordero, A. y Cruz-Cruz, M. (2020). La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, 8(3), e441. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v8n3/2310-4635-pyr-8-03-e441.pdf DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.441
Jaramillo, J. y Silva, Y. (2022). Gestión del Talento Humano y Productividad Académica en un Instituto de Educación Superior. Revista Negotium, 18(52), 31–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.6724851
Jiménez, L., Jiménez, M. y López, F. (2023) Perspectivas de la gestión del talento humano en el sector público del Perú. Revista de Ciencias Sociales 29(1), 277-288. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39752 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39752
López, E., Saavedra, J. y Diaz, F. (2020). Compromiso organizacional y su relación con la productividad de los docentes de educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1862 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1862
Madero, S. (2020). Factores de la teoría de Herzberg y el impacto de los incentivos en la satisfacción de los trabajadores. Acta universitaria, 29, e2153. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-62662019000100194 DOI: https://doi.org/10.15174/au.2019.2153
Mendoza, W., Saltos, A., San Andrés, E. y Yoza, N. (2018). Gestión del Talento Humano en la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí. Revista Ciencias Sociales y Económicas, 2(1), 2 92-114. https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.268 DOI: https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.268
Mireles, M. y García, J. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: Una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621
Montes, H. (2021). La gestión de proyectos como estrategia para la evaluación del desempeño del talento humano en las empresas. Ciencias Administrativas, 10(19), 1–12. https://doi.org/10.24215/23143738e093 DOI: https://doi.org/10.24215/23143738e093
Narváez, J. y Burgos, J. (2011). La productividad investigativa del docente Universitario. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, 18(7), 116-140. https://www.redalyc.org/pdf/709/70918499006.pdf
Nieto, E. (2018). Tipos de investigación. Universidad Santo Domingo de Guzmán.
Párraga, M. (2016). Gestión del Talento Humano en la Universidad ecuatoriana actual. Revista Didasc@lia: D&E, 7(6). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/574/573
Peña, H. y Villón, S. (2018). Motivación laboral. Elemento fundamental en el éxito organizacional. Revista Scientific, 3(7), 177- 192. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/181 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.9.177-192
Pineda-Henao, A. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON, 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182 DOI: https://doi.org/10.22579/23463910.182
Quezada, M., Castro, M., Dios, C. y Quezada, G. (2021). Condiciones laborales en la educación universitaria peruana: Virtualización ante la pandemia COVID –19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 110-123. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/34971/36944 DOI: https://doi.org/10.52080/rvg93.09
Saavedra, L., Collazos, M. y Heredia, F. (2019). Plan de gestión del talento humano para mejorar el desempeño laboral en la estación experimental agraria vista Florida – Lambayeque 2019. Rev. INGENIERÍA: Ciencia Tecnología e Innovación, 6(2), 16-29. https://doi.org/10.26495/ricti.1906.28902 DOI: https://doi.org/10.26495/ricti.1906.28902
Santos-Loor, C., Santos-Loor, C., Vélez, H. y Zamora-Lucas, M. (2019). Elementos gerenciales en la productividad académica del docente universitario. Pol. Con, 4(8), 71-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164327 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v4i8.1044
Silva, M., García, V. y Ramón, P. (2020). La teoría del capital humano y su incidencia en la educación. Un análisis desde la perspectiva mexicana. Revista Psicológica y ciencias del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 11(2). https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125 DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125
Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A. y Leo-Amador, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15). https://core.ac.uk/reader/236413540
Vives, L. (2022). Relación entre clima laboral y productividad en los docentes de una universidad de la provincia de Chiclayo – 2020. [Tesis de Grado]. Universidad Señor de Sipán. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/10250/Vives%20Coronado%2c%20Luis%20Alfonso.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Yerren, C. (2022). Satisfacción laboral y productividad académica en Docentes de la Red 01 en el Distrito de Ventanilla - Callao, 2021. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio UNE. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/6505/Cynthia%20Katerin%20YERREN%20PASACHE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zelada, E. (2018). La gestión del talento humano y la satisfacción laboral en los Docentes de la Universidad Tecnológica del Perú, 2017. [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/17305/Zelada_FEA.pdf?se
Zelada-Flores, E. (2020). La Gestión del talento humano y la Satisfacción laboral en Docentes universitarios. CIENCIAMATRIA, 6(1), 793-809. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.387 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.387
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.