Human Talent Management in Academia

In the Face of the Challenge of Information and Communication Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5196

Keywords:

Management, Human talent, Academic productivity, Education, Teachers, University

Abstract

The purpose of this study is to determine the influence of human talent management as a value element on the academic productivity of university professors in Peru. This is a basic, cross-sectional, explanatory study; the sample consisted of 110 university professors, selected by non-probabilistic convenience sampling, who responded to two questionnaires evaluating human talent management and academic productivity. The results showed that human talent management as a value element significantly influences academic productivity by 57.0%.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Lizbel Jurado Enriquez, Universidad Tecnológica del Perú

Universidad Tecnológica del Perú,  Docente

Magdalena Cecilia Talla Linderman, Universidad Autónoma de Ica

Universidad Autónoma de Ica, Docente de la Facultad de Ingeniería, Ciencias y Administración

José Huamán Narvay, Universidad Autónoma de Ica

Universidad Autónoma de Ica, Docente

References

Acosta-Pazmiño, G. y Parra-Ferié, C. (2020). Interpretación de productividad en la jornada laboral docente. Factor clave de calidad para el rendimiento escolar. Polo del Conocimiento, 5(7), 773-798. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1551

Agudelo-Orrego, B. (2019). Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. Entramado, 15(1), 116-137. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383

Álvarez, G. (2021). El enfoque ciencia - tecnología - sociedad en la gestión del talento humano docente. Universidad y Sociedad, 13(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s2218-36202021000100150&script=sci_arttext

Atencia, L. (2021). El fortalecimiento de habilidades investigativas utilizando las tic en los docentes de la básica primaria. [Tesis de Maestría] Universidad de Santander. Repositorio UDES. https://repositorio.udes.edu.co/bitstream/001/6268/1/El%20Fortalecimiento_de_Habilidades_Investigativas_Utilizando_las_Tic_en_los_Docentes_de_la_%20Basica_Primaria..pdf

Batista, N., Ortiz, W. y Acosta, L. (2015). Acercamiento a la gestión del talento humano en la facultad de jurisprudencia y ciencias sociales y políticas de la universidad estatal de Guayaquil. Didáctica y Educación, 6 (4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7265649

BID (2020). Transformación digital y empleo público. El futuro del trabajo del gobierno. https://publications.iadb.org/es/transformacion-digital-y-empleo-publico-el-futuro-del-trabajo-del-gobierno

Briones, K. y González, C. (2019). La universidad contemporánea y la gestión del talento humano. Apuntes y reflexiones. Revista San Gregorio, 35, 81-93. http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/1191

Castro, K. y Delgado, J. (2020). Gestión del talento humano en el desempeño laboral, Proyecto Especial Huallaga Central y Bajo Mayo 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 688. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.107 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.107

Cortez, R. (2019). Desarrollo cualitativo de la gestión del Talento humano y el Desempeño académico del personal docente de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Tecnológica del Perú, Arequipa, 2018. [Tesis de Doctoral] Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio UNE. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3437

Cuentas, S. (2018). La gestión del capital humano en una unidad académica de educación superior. Educación, 27(53), 57-72. http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v27n53/a04v27n53.pdf DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201802.004

Duche, A., Gutiérrez, O. y Paredes, F. (2019). Satisfacción laboral y compromiso institucional en docentes universitarios peruanos. Revista Conrado, 15(70), 15-24. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1099

Feichtinger, G., Grass, D. y Kort, P. (2019). Producción científica óptima a lo largo del ciclo de vida. Journal of Economic Dynamics and Control, 108. https://doi.org/10.1016/j.jedc.2019.103752 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jedc.2019.103752

Flores, G. y Aballe, V. (2018). La urgente necesidad de la capacitación y profesionalización del docente universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3), e16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000300016

Gordillo-Salazar, J., Sánchez-Torres, Y., Terrones-Cordero, A. y Cruz-Cruz, M. (2020). La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, 8(3), e441. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v8n3/2310-4635-pyr-8-03-e441.pdf DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.441

Jaramillo, J. y Silva, Y. (2022). Gestión del Talento Humano y Productividad Académica en un Instituto de Educación Superior. Revista Negotium, 18(52), 31–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.6724851

Jiménez, L., Jiménez, M. y López, F. (2023) Perspectivas de la gestión del talento humano en el sector público del Perú. Revista de Ciencias Sociales 29(1), 277-288. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39752 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39752

López, E., Saavedra, J. y Diaz, F. (2020). Compromiso organizacional y su relación con la productividad de los docentes de educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1862 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1862

Madero, S. (2020). Factores de la teoría de Herzberg y el impacto de los incentivos en la satisfacción de los trabajadores. Acta universitaria, 29, e2153. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-62662019000100194 DOI: https://doi.org/10.15174/au.2019.2153

Mendoza, W., Saltos, A., San Andrés, E. y Yoza, N. (2018). Gestión del Talento Humano en la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí. Revista Ciencias Sociales y Económicas, 2(1), 2 92-114. https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.268 DOI: https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.268

Mireles, M. y García, J. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: Una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621

Montes, H. (2021). La gestión de proyectos como estrategia para la evaluación del desempeño del talento humano en las empresas. Ciencias Administrativas, 10(19), 1–12. https://doi.org/10.24215/23143738e093 DOI: https://doi.org/10.24215/23143738e093

Narváez, J. y Burgos, J. (2011). La productividad investigativa del docente Universitario. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, 18(7), 116-140. https://www.redalyc.org/pdf/709/70918499006.pdf

Nieto, E. (2018). Tipos de investigación. Universidad Santo Domingo de Guzmán.

Párraga, M. (2016). Gestión del Talento Humano en la Universidad ecuatoriana actual. Revista Didasc@lia: D&E, 7(6). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/574/573

Peña, H. y Villón, S. (2018). Motivación laboral. Elemento fundamental en el éxito organizacional. Revista Scientific, 3(7), 177- 192. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/181 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.9.177-192

Pineda-Henao, A. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON, 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182 DOI: https://doi.org/10.22579/23463910.182

Quezada, M., Castro, M., Dios, C. y Quezada, G. (2021). Condiciones laborales en la educación universitaria peruana: Virtualización ante la pandemia COVID –19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 110-123. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/34971/36944 DOI: https://doi.org/10.52080/rvg93.09

Saavedra, L., Collazos, M. y Heredia, F. (2019). Plan de gestión del talento humano para mejorar el desempeño laboral en la estación experimental agraria vista Florida – Lambayeque 2019. Rev. INGENIERÍA: Ciencia Tecnología e Innovación, 6(2), 16-29. https://doi.org/10.26495/ricti.1906.28902 DOI: https://doi.org/10.26495/ricti.1906.28902

Santos-Loor, C., Santos-Loor, C., Vélez, H. y Zamora-Lucas, M. (2019). Elementos gerenciales en la productividad académica del docente universitario. Pol. Con, 4(8), 71-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164327 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v4i8.1044

Silva, M., García, V. y Ramón, P. (2020). La teoría del capital humano y su incidencia en la educación. Un análisis desde la perspectiva mexicana. Revista Psicológica y ciencias del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 11(2). https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125 DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20201215-125

Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A. y Leo-Amador, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15). https://core.ac.uk/reader/236413540

Vives, L. (2022). Relación entre clima laboral y productividad en los docentes de una universidad de la provincia de Chiclayo – 2020. [Tesis de Grado]. Universidad Señor de Sipán. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/10250/Vives%20Coronado%2c%20Luis%20Alfonso.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yerren, C. (2022). Satisfacción laboral y productividad académica en Docentes de la Red 01 en el Distrito de Ventanilla - Callao, 2021. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio UNE. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/6505/Cynthia%20Katerin%20YERREN%20PASACHE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zelada, E. (2018). La gestión del talento humano y la satisfacción laboral en los Docentes de la Universidad Tecnológica del Perú, 2017. [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/17305/Zelada_FEA.pdf?se

Zelada-Flores, E. (2020). La Gestión del talento humano y la Satisfacción laboral en Docentes universitarios. CIENCIAMATRIA, 6(1), 793-809. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.387 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.387

Published

2024-04-10

How to Cite

Vargas Prado, K., Jurado Enriquez, E. L., Talla Linderman, M. C., Huamán Narvay, J., Campos Sobrino, M. del R., & Campos Martinez, S. R. (2024). Human Talent Management in Academia: In the Face of the Challenge of Information and Communication Technologies . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(2), 41–52. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5196

Issue

Section

Research articles