To See or Not See the Shadows. The Elusive Presence of Shadows in Reality and in your Pictures
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.494Keywords:
Shadows, Painting, Visual Perception, RealismAbstract
The history of the iconic representations shows that the concept of realism is neither rigid nor unchanging but, on the contrary, it is multiple and changeable, perhaps because the visual reality itself presents multiple faces to observers. Shadows are elements which, though always present in front of our eyes, are rarely taken into account when defining a picture as realistic. This article weighs the importance of the shadows as optical phenomena and aims to answer the question of why a non-shadows image can come to be believed as a faithful representation of reality.
Downloads
References
Alighieri, D. (2003). Divina Comedia. Madrid: Cátedra.
Baxandall, M. (1997). Las sombras y el Siglo de las Luces. Madrid: Visor.
Bressan, P. (2008). Los colores de la luna. Cómo vemos y por qué. Barcelona: Ariel.
Brücke, E. (1891). Principes scientifiques des Beaux-Arts. Essais et fragments de théorie. París: Germer Baillière et Cie.
Cabezas, L. (2002). Las máquinas de dibujar. Entre el mito de la visión objetiva y la ciencia de la representación. En J. J. Gómez Molina, Máquinas y herramientas de dibujo (pp. 83-347). Madrid: Cátedra.
Casati, R. (2001). El descubrimiento de la sombra. Madrid: Debate.
Chamisso, A. v. (1982). La maravillosa historia de Peter Schlemihl. Barcelona: Bruguera.
Chipp, H. B. (1995). Teorías del arte contemporáneo. Fuentes artísticas y opiniones críticas. Madrid: Akal.
Clark, K. (1971). El arte del paisaje. Barcelona: Seix Barral.
Eckermann, J. P. (1968). Conversaciones con Goethe. En J. W. Goethe, Obras completas (vol. II) (págs. 1.033-1.448). Madrid: Aguilar.
Ellridge, A. (2001). Gauguin y los nabis, profetas del modernismo. Madrid: Lisma.
Gómez Molina, J. J. (2008). Los “topos” del manual. En L. Cabezas, J. Bordes, & J. Gómez Molina, El manual del dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX (pp. 17-138). Madrid: Cátedra.
Gómez, D. (2009). Sombra iluminada. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Guillaume, P. (1984). Psicología de la forma. Buenos Aires: Psique.
Kanizsa, G. (1998). Gramática de la visión. Percepción y pensamiento. Barcelona: Paidós.
Mach, E. (1987). Análisis de las sensaciones. Barcelona: Alta Fulla.
Milizia, F. (1992). Arte de saber ver en las Bellas Artes del Diseño. Madrid: Real Academia Española y Consejo General de la Arquitectura Técnica de España.
Ocampo, S. (1999). Cuentos completos (vol. II). Buenos Aires: Emecé.
Parreño, J. M. (1989). Cuentos de sombras. Madrid: Siruela.
Revault D'Allonnes, F. (2003). La luz en el cine. Madrid: Cátedra.
Ruskin, J. (1999). Técnicas de dibujo. Barcelona: Laertes.
Schneider, N. (2007). Vermeer. Sentimientos furtivos. Colonia: Taschen.
Tanizaki, J. (2003). Elogio de la sombra. Madrid: Siruela.
Vernon, M. D. (1973). Psicología de la percepción. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.