Cinema, novel, intertextuality and hermeneutics

The imaginaries of modernization in Mexico City in The mongol plot, Mariana, and Mariana and Novia que te vea

Authors

  • Ulises Paniagua Olivares Instituto Politécnico Nacional, ESIA Tecamachalco
  • José Antonio García Ayala Instituto Politécnico Nacional, SEPI ESIA Tecamachalco

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4633

Keywords:

Imaginaries, Modernization, Town, Novel, Cinema, Intertextuality, Hermeneutics

Abstract

This article addresses the relationship between the novel, the cinema and the city to reinterpret the imaginaries about the modernization of Mexico City between 1940 and 1970, through a methodology designed based on intertextual analysis and the Deep Hermeneutics Method. For this reason, three Mexican films are studied: El complot mongol, Mariana, Mariana, and Novia que te vea, and the novels from which they were adapted. In addition, the purpose is to analyze the modernization of this city during this period, where a sociohistorical context was consolidated with a tight control of the State.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Sosa, Y. (2017). El complot mongol, ahora en novela gráfica. El Universal, Cultura. www.eluniversal.com.mx/articulo/cultura/letras/2017/06/16/el-complot-mongol-ahora-en-novela-grafica#imagen-1

Amo, S. (2018). El complot Mongol [Film]. Cinepolis.

Batjin, M. (1989). Teorías y estética de la novela. Taurus.

Bernal, R. (1979). El complot mongol. Joaquín Mortiz.

Bernal, R. (2017). El complot mongol. Fondo de Cultura Económica/Joaquín Mortiz

Bordwell, D., Staiger, J., & Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Paidós.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Central de Noticias Diario Judío (2018). Libro: “Novia que te vea”, de Rosa Nissan. Diario judío. El diario de la vida judía en México y en el mundo, Opinión. https://diariojudio.com/opinion/libro-novia-que-te-vea-de-rosa-nissan/73057/

China today. (2019). Inauguran Barrio Chino en la capital mexicana. China today, Hoy, 2006. www.chinatoday.com.cn/hoy/2006n/s2006n8/p07.html

Christof, P. (2002). Ciudad de México el camino hacia una ciudad global. Eure, 28(85), 89-119. DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612002008500006

Cuarón, A. (2018). Roma [Film]. Participant Media/Esperanto Filmoj

Espinoza, C. (2012). El teatro: una cruzada por la decencia, Wikimexico, Artes Escénicas. www.wikimexico.com/wps/portal/wm/wikimexico/artes/artes-escenicas/el-teatro-una-cruzada-por-la-decencia

Esquenazi, J. P. (2000). Le film, un fait social. Réseaux. Communication - Technologie - Société, 99, 13-47 DOI: https://doi.org/10.3406/reso.2000.2194

Giménez, G. (2001). Cultura, territorio y migraciones. Aproximaciones teóricas. Alteridades, 11(22), 5-14. www.redalyc.org/articulo.oa?id=74702202

Gómez Gómez, C. (2015). Familia y Estado. Visiones desde el cine mexicano. Universidad de Guadalajara.

Gómez Tarín, F. J. (s.f.). El análisis del texto fílmico. Castellón: Beira Interior, Universidad de Jaume I. www.bocc.ubi.pt/pag/tarin-francisco-el-analisis-del-texto-filmico.pdf

González Iñarritu, A. (2000). Amores perros [Film]. Altavista Films/Zeta Films

Isaac. A. (1987). Mariana, Mariana. [Film] IMCINE/CONACINE

Laguarda, P. (2006). Cine y estudios de género: imagen, representación e ideología. Notas para un abordaje crítico. La Aljaba segunda época, 10, 141-156. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/5328

Lara, C. (1998). Cronología parcial del cine mexicano (1982-1988). El largo túnel de la crisis. Historia del cine mexicano. Corre Camara, Historia. www.correcamara.com.mx/inicio/int.php?mod=historia_detalle&id_historia=121

Maneglia, J. C., & Schémbori, T. (2012). Siete cajas [Film]. Maneglia Schémbori Realizadores

Mérida Rodríguez, M. (1996). El paisaje visual. Boética. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 18.

Meirelles, F., & Lund, K. (2002). Ciudad de Dios [Film]. 02 Filmes/Video Filmes

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa

Nissan, R. (1992). Novia que te vea. Planeta.

Odin, R. (2000). La question du public. Approche semion-pramatique. Hermes Sciencie Publication. DOI: https://doi.org/10.3406/reso.2000.2195

Pacheco, J. E. (1982). Las batallas en el desierto. Era.

Paniagua, U. & García, J. A. (2021) Literatura y adaptación cinematográfica. Intertextualidad literaria, cinematográfica y musical en Las batallas en el desierto, de José Emilio Pacheco. Ciudad de México. Taller Igitur Revista literaria. https://tallerigitur.com/ensayo/intertextualidad-literaria-cinematografica-y-musical-en-las-batallas-en-el-desierto-de-jose-emilio-pacheco-por-ulises-paniagua-olivares-y-jose-antonio-garcia-ayala/7894/

Paniagua, U., & García, J.A. (2022). Territorios, imaginarios urbanos estéticos y novela urbana: La Ciudad de México en El complot mongol.

Pulecio Mariño, E. (s.f.) El cine, análisis y estética. Ministerio de Cultura. www.mincultura.gov.co/areas/cinematografia/publicaciones/Documents/El%20Cine,%20An%C3%A1lisis%20y%20Est%C3%A9tica.pdf

Ricoeur, P. (1994). Fe y filosofía, problemas del lenguaje religioso. Prometeo.

Rodríguez, R. (2005). La ciudad del pecado [Film]. Dimension Films.

Thompson, J. B. (2002). Ideología y cultura moderna. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco.

Schyfter, G. (1993). Novia que te vea [Film]. Fondo de Fomento a la Calidad Cinematográfica/IMCINE/ Producciones Arte Nuevo

Silva, A. (2006) Imaginarios urbanos. Arango Editores.

Villasana, C., & Gómez, R., (s.f.). El regente de hierro que modernizó al Distrito Federal. El Universal, Opinión.

www.eluniversal.com.mx/entrada-de-opinion/colaboracion/mochilazo-en-el-tiempo/nacion/sociedad/2017/05/24/el-regente-de

Woody, A. (2011). Medianoche en París [Film]. Gravier Productions/Mediapro/Televisió de Catalunya/VersátilCinema

Zavala, L. (abril de 2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del tiempo, 30, 65-68. www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/30_iv_abr_2010/casa_del_tiempo_eIV_num30_65_69.pdf

Zavala, L. (2005) Elementos de análisis cinematográfico. UAM-Xochimilco Academia. www.academia.edu/1331374/Elementos_de_an%C3%A1lisis_cinematogr%C3%A1fico

Zavala, L. (2002) Estrategias metaficcionales en cine: Una taxonomía cultural. Cecad UAM Xochimilco. Libros on line 2002. http://cecad.xoc.uam.mx/librosenlinea/zavala/21metaficcion.pdf

Zavala, L. (2007) Ironias en la ficción y en la metaficción en cine y literatura. ResearchGate, publication, p. 159. www.researchgate.net/publication/261760736_Ironias_de_la_ficcion_y_la_metaficcion_en_cine_y_literatura

Published

2023-02-02

How to Cite

Paniagua Olivares, U., & García Ayala, J. A. . (2023). Cinema, novel, intertextuality and hermeneutics: The imaginaries of modernization in Mexico City in The mongol plot, Mariana, and Mariana and Novia que te vea. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 15(3), 1–17. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4633