The take over the word

A counter-history of the Spanish Transition from Numax presents… (1980) by Joaquim Jordà to The Year of Discovery (2020) by Luis López Carrasco

Authors

  • Cristina Rubio López Universitat Pompeu Fabra

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4632

Keywords:

Transition, Deindustrialization, Working class, Counter-history, Film essay, Performativity, Documentary film

Abstract

This article aims to determine if there is continuity between the films Numax presents... (1980) and The Year of Discovery (2020). If the cinema of Luis López Carrasco refers to Joaquim Jordà’s one and, inversely, if Jordà's is projected onto that of López Carrasco. And if, in addition to sharing a diagnosis of the democratic transition and the industrial reconversion that went through it, they do not also share an artistic tradition: if the cinema of both does not connect with that urgent, peripheral and committed documentary that was deployed during that same historical period they portray in their films.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J. L. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Paidós.

Bajtin, M. (1981). The Dialogic Imagination. University of Texas.

Balló, J. (2010). Cronología de una transmisión. El Máster de Documental de la UPF. En C. Torreiro (Ed.), Realidad y creación en el cine de no-ficción: El documental catalán contemporáneo, 1995-20102 (pp. 105-121). Cátedra.

Balló, J. (2011). Los círculos del documental de creación. Academia. La Revista del cine español, 178, 34-35. http://hdl.handle.net/10230/33318

Balló, J., & Jiménez-Morales, M. (2022). The Real and the Spoken: How the Use of Languages in Catalan Documentary Films Contributed to the Construction of a Sense of Reality. Journal of Catalan Studies, 1(23), 170–186-170–186. https://tinyurl.com/ycxu6jep

Bruzzi, S. (2000). Contemporary Documentary: A Critical Introduction. Routledge.

Bruzzi, S. (2006). New Documentary: A Critical Introduction (2.a ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967386

Butler, J., & Athanasrou, A. (2017). Desposesión: Lo performativo en lo político. Eterna Cadencia.

Cerdán Los Arcos, J. (2005). Documental y experimentalidad en España: crónica urgente de los últimos veinte años. En C. Torreiro y J. Cerdán Los Arcos (Eds.), Documental y vanguardia (pp. 349-390). Cátedra.

Cerdán Los Arcos, J. (2008). El documental en la España del tardocapitalismo: muerte y resurrección. Pausa, 6, 4-16.

de Luna, Á. (2022). «El año del descubrimiento» es una experiencia artística inolvidable: una de las películas españolas más importantes de lo que llevamos de siglo. Espinof. https://tinyurl.com/yh8e48z8

de Pedro, G. (2013). El futuro ya no es lo que era. Entrevista con Luis López Carrasco a propósito de su primer largometraje, El futuro. blogs&docs. http://www.blogsandocs.com/?p=5736

«El año del descubrimiento», memoria obrera para la España precaria. (2020, noviembre 11). Romero, José M. https://bit.ly/2Z4uEAF

Estrada, I. (2017). «Democrazy» in Spain: Cinema and New Forms of Social Life in the Twenty-first Century. Modern Language Notes, 132(2), 386-406. https://doi.org/10.1353/mln.2017.0023 DOI: https://doi.org/10.1353/mln.2017.0023

Foucault, M. (1990). Las palabras y las cosas. Siglo XXI.

Foucault, M. (2003). La arqueología del saber. Siglo XXI.

Garcés, M. (2006). Numax, nuestra universidad. Conversación con Joaquim Jordá. Zehar: Revista de Arteleku-Ko Aldizkaria, 58, 10-13.

Jordà, J. (1980). Numax presenta... Agrupación de Trabajadores de Numax.

Jordà, J. (1992). Numax presenta... y otras cosas. Nosferatu. Revista de cine, 9, 56-59.

Jordà, J. (2004). Vint anys no són res. Ovideo.

López Carrasco, L. (2013). El futuro. Ion de Sosa, Encanta Films, Elamedia.

López Carrasco, L. (2020). El año descubrimiento. Begin Again.

López Carrasco, L., & Parés, L. E. (2017a, septiembre 15). Confort y conflicto (I). De cómo el cine español se desconectó de la realidad en los años ochenta. CTXT. Revista Contexto. https://tinyurl.com/yc88a5cb

López Carrasco, L., & Parés, L. E. (2017b, septiembre 22). Confort y conflicto (y II). De cómo el cine español se desconectó de la realidad en los años ochenta. CTXT. Revista Contexto. https://tinyurl.com/34tmjd9b.

Monterrubio, L. (2019). Dispositivos de enunciación del film-ensayo español contemporáneo: Evolución de la subjetividad ensayística y su pensamiento en acto. Studies in Spanish and Latin American Cinemas, 16(3), 335-361. https://doi.org/10.1386/slac_00003_1 DOI: https://doi.org/10.1386/slac_00003_1

Nichols, B. (1994). Blurred Boundaries: Questions of Meaning in Contemporary Culture. Indiana University Press.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. Universidad Nacional Autónoma de México.

Riambau, E. (2010). Cuando los monos aún no eran como Becky. (El documental catalán antes de 1999). En C. Torreiro (Ed.), Realidad y creación en el cine de no-ficción: El documental catalán contemporáneo, 1995-2010 (pp. 11-31). Cá tedra.

Rubio López, C. (2021). El viaje al éxito del cine documental (o por qué los monos pudieron ser como Becky). En Los nuevos lenguajes audiovisuales (pp. 447-457). Tirant Lo Blanch.

Suárez, J. A., & Belmonte, J. F. (2019, julio). Geología, historia y paisaje en Los materiales (Colectivo Los Hijos, 2009). L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 83-109.

Todorov, T. (1981). Mikhail Bakhtine: le principe dialogique. Seuil.

Zunzunegui, S. (2001). Corregir y dirigir. «Monos como Becky». En J. M. Catalá, C. Josetxo y C. Torreiro (Eds.), Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España (pp. 313-318). Ocho y medio.

Zunzunegui, S. (2007). Joaquín Jordá Catalá. En J. Cerdán Los Arcos y C. Torreiro (Eds.), Al otro lado de la ficción: trece documentalistas españoles contemporáneos (pp. 173-206). Cátedra.

Published

2023-02-02

How to Cite

Rubio López, C. . (2023). The take over the word: A counter-history of the Spanish Transition from Numax presents… (1980) by Joaquim Jordà to The Year of Discovery (2020) by Luis López Carrasco. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 15(3), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4632