Youth resilience in front of hyperconnectivity during the pandemic in Catalonia
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4616Keywords:
COVID-19, Youth, Hyperconnectivity, Mental health, Information overload, Resilience, ICTAbstract
The purpose of this article is to present the results of four discussion groups between young people, experts, and professionals in various fields in Catalonia. Participatory and critical action research was carried out on the issues on which the effects of COVID-19 had a huge impact: 1) Mental health and youth violence; 2) Hyperconnectivity and information overload; 3) Health and climate emergency; 4) Unemployment and youth emancipation. The diversity of effects on youth has been mostly negative, however, there is also evidence of a series of positive effects or resilience by youngsters.
Downloads
References
Altrichter, H., Feldman, A., Posch, P., & Somekh, B. (2008). Teachers investigate their work: An introduction to action research across the professions. Routledge. https://doi.org/10.4324/ 9780203978979
Arce, I., & Fritz, M. (2019) Aportes de la investigación acción –participativa al estudio de las juventudes Argonautas, 9(12), 131–147.
BBC News Mundo. (2018, 23 febrero). Cómo saber si pasamos demasiado tiempo mirando una pantalla y qué hacer para minimizar sus efectos. https://www.bbc.com/mundo/noticias-43169895
Barrón, M., Cobo, C., Muñoz-Najar, A. & Sánchez, I. (2022). Remote Learning During the Global School Lockdown: Multi-Country Lessons. World Bank Group. shorturl.at/hrGU3
Becerra, R. & Moye, A. (2010). Investigación-acción participativa, crítica y transformadora. Un proceso permanente de construcción. Integra Educativa 3 (2), 133-156. shorturl.at/mtvxK
Billieux, J., Philippot, P., Schmid, C., Maurage, P., De Mol, J., & Van Der Linden, M. (2015), Is Dysfunctional Use of the Mobile Phone a Behavioural Addiction? Confronting Symptom‐Based Versus Process‐Based Approaches. Clin. Psychol. Psychother, 22(5), 460–468. https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/182643/1/Billieux.pdf DOI: https://doi.org/10.1002/cpp.1910
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. COVID-19 Informe CEPAL-UNESCO. UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean [102], Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075.locale=es
Chiappetta, M. (2017). The Technostress: definition, symptoms and risk prevention. Senses and Sciences, 4, 358-361. shorturl.at/qvxN2
Compte-Pujol, M., Marca-Francès, G., Menéndez-Signorini, J. y Frigola-Reig, J. (2020). Necesidades de información en pacientes con enfermedades crónicas. ¿Cómo evitar el ruido en la relación médico-paciente?. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 207-223. www.doi.org/http://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1423 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1423
Departament de Joventut (2020). La joventut de Barcelona l’any de la pandèmia. 10 anàlisis de l’Enquesta a la Joventut de Barcelona 2020. Ajuntament de Barcelona. https://www.barcelona.cat/covid19/sites/default/files/2021-09/upload_00004892.pdf
De-Sola Gutiérrez, J. Rodríguez De Fonseca, F. & Rubio, G. (2016). Adicción al teléfono celular: una revisión. Fronteras en psiquiatría, 7, 175. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2016.00175 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2016.00175
Ditrendia, Mma Spain y Mkt (2020). Informe ditrendia: Mobile en España y en el Mundo 2020 + Especial COVID-19. Datos obtenidos del ICD. shorturl.at/lopH8
EDUCAWEB (2020, 11 de junio). La juventud, la más afectada a nivel emocional y laboral por el coronavirus. EDUCAWEB. Boletín 613. shorturl.at/HNO13
Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Feng Y., Ma Y. & Zhong Q. (2019). The Relationship Between Adolescents’ Stress and Internet Addiction: A Mediated-Moderation Model. Frontiers in Psychology, 10, 2248. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02248 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02248
García-Mirón, S., & Torres-Romay, E. (2020). Información sobre cáncer en internet. Análisis comparativo de las webs institucionales de AECC, GEPAC y FEFOC . Revista de Comunicación y Salud, 103, 1–22. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).1-22 DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).1-22
GENCAT (2020). Normativa sobre la situació de pandèmia pel SARS-CoV-2. Portal Jurídic de Catalunya. shorturl.at/ivMOY
Godoy, J. D. (2021, 25 de mayo) ¿Éxodo digital? Millones de europeos esperan estar menos conectados cuando termine la pandemia. El País. shorturl.at/ceWY5
Imran, N., Aamer, I., Sharif, M. I., Bodla, Z. H., & Naveed, S. (2020). Psychological burden of quarantine in children and adolescents: A rapid systematic review and proposed solutions. Pakistan journal of medical sciences, 36(5), 1106–1116. https://doi.org/10.12669/pjms.36.5.3088 DOI: https://doi.org/10.12669/pjms.36.5.3088
Kuric, S., Sanmartín, A., Ballesteros, J. C., Calderón, D., (2020). Jóvenes en pleno desarrollo y en plena pandemia. Cómo hacen frente a la emergencia sanitaria. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. 10.5281/zenodo.4290170
Ciencia La República. (2021). ¿Angustia o ansiedad porque se cayó WhatsApp? Lo que le sucede a tu cerebro cuando te ‘desconectas’. La República. shorturl.at/gmBUY
Observatori Català de la Joventut (2020). Enquesta sobre l’impacte de la COVID-19 del Centre d’Estudis d’Opinió. Principals resultats referents a la població jove. Generalitat de Catalunya, Agència Catalana de la Juventut. shorturl.at/vyHMQ
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Front Psychol, 11, 579038. https://psyarxiv.com/5bpfz/download?format=pdf DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579038
Ortega, S. (Coord.) (2021). La Joventut de Barcelona l’Any de la Pandèmia. 10 Anàlisis a l’Enquesta a la Joventut de Barcelona 2020. Departament de Joventut, Ajuntament de Barcelona. https://www.barcelona.cat/covid19/sites/default/files/2021-09/upload_00004892.pdf
Sanmartín, A., Ballesteros, J. C., Calderón, D., & Kuric, S. (2022). Barómetro Juvenil 2021. Salud y bienestar: Informe Sintético de Resultados. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fundación FAD Juventud. 10.5281/zenodo.6340841
Schnaiderman, D., Bailac, M., Borak, L., Comar, H., Eisner, A., Ferrari, A., Giannini, G., Risso, F., Vetere, C., & Garibotti, G. (2021). Impacto psicológico del aislamiento por COVID-19 en jóvenes de San Carlos de Bariloche, Argentina: la mirada de los padres. Archivos argentinos de pediatría / Sociedad Argentina de Pediatría, 119(3), 170-176. https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2021/v119n3a06.pdf DOI: https://doi.org/10.5546/aap.2021.170
UNESCO. (2021) The impact of the COVID-19 pandemic on student Voice. Findings and recommendations. UNESCO and the Council of Europe.
Valle-Peris, M. (2022). Evolución y consecuencias de la hiperconectividad. Proyecta56, an Industrial Design Journal, 2, 58-75. https://doi.org/10.25267/P56-IDJ.2022.i2.05 DOI: https://doi.org/10.25267/P56-IDJ.2022.i2.05
Viché, N. (2016, 10 octubre) Tecnoestrés, el estrés causado por la tecnología (Dr. Enrique Aubá). Padres en la Red. shorturl.at/esQ49
Wegmann, E. & Brand, M. (2016). Internet-Communication Disorder: It’s a Matter of Social Aspects, Coping, and Internet-Use Expectancies. Frontiers in Psychology, 7, 1747. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01747 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01747
World Health Organization (WHO) (2020, 11 de marzo). WHO director-general’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. shorturl.at/jGHL0
World Health Organization (WHO) (2022, 2 de marzo). COVID-19 pandemic triggers 25% increase in prevalence of anxiety and depression worldwide. News release. shorturl.at/rsvxy
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.