The Image of the European Union and the United Kingdom in the Brexit Media Discourse

A Study of the Lexicon Used by the Spanish Press

Authors

  • Álvaro Ramos Ruiz Universidad de Granada, España / Université Paris Cité, Francia

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4601

Keywords:

Agenda Setting Theory, Brexit, Lexical Analysis, Frame Semantics, Spanish Press, Media Discourse, Discourse Analysis

Abstract

The media have an important persuasive power over the audience. One of the most relevant media phenomena in recent years was Brexit. The objective of this study is to find out the editorial position of the Spanish press in relation to the actors of Brexit (European Union and United Kingdom). To do this, a lexical analysis based on the Frame Semantics was carried out. The results of the investigation shown that Spanish newspapers maintained a pro-European stance throughout the entire Brexit process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrientos-Báez, A., Barquero Cabrero, M., & García García, E. (2018). Posverdad y comunicación 2.0: El reto periodístico de una era sin periodistas. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 231, 43–52. https://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).43-52 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).43-52

Berganza Conde, M. R. (2008). Medios de comunicación, “espiral del cinismo” y desconfianza política. Estudio de caso de la cobertura mediática de los comicios electorales europeos. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 13(25), 121–139.

Borrat, H. (1989). El periódico, actor del sistema político. Anàlisi, 12, 67–80.

Borrell, J. (2017). El Brexit, ¿principio del fin o nuevo impulso para la Unión Europea? La Albolafia: Revista de Humanidades y Cultura, 12, 13–18. Retrieved from http://albolafia.com/trab/LaAlbolafia_N12%28octubre2017%29.pdf

Brancato, G. & Stolfi, M. (2022). Política, asuntos de género y medios de comunicación. Un análisis de las redes sociales en la campaña para las elecciones al parlamento europeo de 2019. Perspectivas de la Comunicación, 15(2), 187-215. DOI: https://doi.org/10.56754/0718-4867.1502.187

Castellá Andreu, J. M. (2016). El referéndum sobre el Brexit: una historia inacabada. Revista de Derecho Político, 97, 297–334. https://doi.org/10.5944/rdp.97.2016.17626 DOI: https://doi.org/10.5944/rdp.97.2016.17626

Charaudeau, P. (2005). Les medias et l’information. L’impossible transparence du discours. Bruxelles: Éditions De Boeck.

Cohen, B. (1963). Press and foreign policy. Princeton: University press.

Colantone, I., & Stanig, P. (2016). Global Competition and Brexit. BAFFI CAREFIN Working Papers, 1644, 1–45. https://doi.org/10.1017/S0003055417000685 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2870313

Conte de los Ríos, A. (2017). Gibraltar: del Tratado de Utrecht al Brexit. Revista General de Marina, 273, 29–43.

Córdoba Hernández, A. M. (2009). La línea editorial de ABC, El País, El Mundo y La Vanguardia frente al conflicto palestino-israelí: 1993-2004. Universidad de Navarra.

del Valle Gálvez, A. (2016). Gibraltar, “año cero”: Brexit, cosoberanía y nuevas oportunidades de España. Análisis Del Real Instituto Elcano – ARI 75/2016, 1–17.

Dunt, I. (2018). Brexit. What the Hell Happens Now? Kingston upon Thames: Canbury Press.

Fillmore, C. J. (1968). The case for case. In E. Bach & H. Robert T. (Eds.), Universals in Linguistic Theory (pp. 1–88). New York: Holt, Rinehart and Winston.

Gomis, L. (1974). El medio media: La función política de la prensa. Madrid: Seminarios y Ediciones.

Gomis, L. (2001). Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: Paidós Comunicación.

Gomis, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: Editorial UOC.

Herrero de Miñón, M. (2002). Gibraltar: ¿Soberanía compartida o dividida? Política Exterior, 16(87), 131–142.

Hobolt, S. B. (2016). The Brexit vote: a divided nation, a divided continent. Journal of European Public Policy, 23(9), 1259–1277. https://doi.org/10.1080/13501763.2016.1225785 DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2016.1225785

Idígoras, M. Á. (2017). El Brexit: una decisión que divide a un país y a un continente. La Albolafia: Revista de Humanidades y Cultura, 12, 19–31.

Khabaz, D. (2018). Framing Brexit: the role, and the impact, of the national newspapers on the EU Referendum. Newspaper Research Journal, 39(4), 496–508. https://doi.org/10.1177/0739532918806871 DOI: https://doi.org/10.1177/0739532918806871

Kilgarriff, A., Baisa, V., Bušta, J., Jakubíček, M., Kovář, V., Michelfeit, J., … Suchomel, V. (2014). The Sketch Engine: ten years on. Lexicography, 1(1), 7–36. https://doi.org/doi:10.1007/s40607-014-0009-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s40607-014-0009-9

Kircher, M. (2005). La prensa escrita: actor social y político, espacio de producción cultural y fuente de información histórica. Revista de Historia, 10, 115–122.

Labbé, D., & Monière, D. (2008). Les mots qui nous gouvernent : Le discours des Premiers ministres québécois : 1960-2005. Québec: Monière-Wollank Éditeurs. DOI: https://doi.org/10.7202/1054728ar

Lafuente Sánchez, R. (2018). Breve introducción a la Unión Europa. El Brexit y el nuevo marco de relaciones entre la Unión Europea y el Reino Unido. Alicante: Editorial Club Universitario.

López Basaguren, A. (2017). Brexit: la secesión de la Unión Europea entre teoría y realidad. UNED. Teoría y Realidad Constitucional, 40, 111–140. DOI: https://doi.org/10.5944/trc.40.2017.20903

Malo de Molina, J. L. (2017). El futuro del proyecto europeo después del Brexit. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, 896, 141–152.

McCombs, M. (1981). The agenda-setting approach. In D. Nimmo & K. Sanders (Eds.), Handbook of Political Communication (pp. 121–140). Beverly Hills: Sage.

McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la Agenda-setting. Comunicación y Sociedad, 8, 7–32. DOI: https://doi.org/10.15581/003.8.35616

McCombs, M., & Shaw, D. (1972). The Agenda-setting function of the mass media. Public Opinion Quarterly, 36, 176–187. DOI: https://doi.org/10.1086/267990

McCombs, M., Shaw, D. L., & Weaver, D. (1997). Communication and Democracy. Exploring the Intellectual Frontiers in Agenda-Setting Theory. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Menon, A., & Salter, J.-P. (2016). Brexit: initial reflections. International Affairs, 92(6), 1297–1318. https://doi.org/10.1111/1468-2346.12745 DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2346.12745

Parsons, T. (1967). Sociological Theory and Modern Society. New York: The Free press.

Ramos Ruiz, Á. (2021a). El sesgo ideológico en la cobertura del Brexit en la prensa digital española. In N. Sánchez-Gay & M. L. Cárdenas-Rica (Eds.), La comunicación a la vanguardia. Tendencias, métodos y perspectivas (pp. 1981–1997). Madrid: Fragua.

Ramos Ruiz, Á. (2021b). El sesgo ideológico y la prosodia semántica en la construcción del discurso mediático del Brexit en la prensa española. Tonos Digital: Revista de Estudios Filológicos, 41(II), 1–35. DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3546

Ramos Ruiz, Á. (2021c). El sesgo informativo en el léxico empleado por la prensa económica franco española en la cobertura del Brexit. In R. Mancinas-Chávez & M. L. Cárdenas-Rica (Eds.), Medios y comunicación en tiempos de posverdad (pp. 229–248). Madrid: Fragua.

Ramos Ruiz, Á. (2022). El discurso mediático sobre el Brexit: estudio léxico-semántico del sesgo informativo en la prensa española. Universidad de Granada - Université Paris Cité.

Ramos Ruiz, Á., & Ramos Ruiz, I. (2019). El sesgo ideológico en el tratamiento informativo del BREXIT en la prensa anglosajona. In P. López Villafranca, J. I. Niño González, & L. F. Solano Santos (Eds.), La nueva comunicación del siglo XXI (pp. 347–358). Madrid: Pirámide (Grupo Anaya).

Ramos Ruiz, Á., & Ramos Ruiz, I. (2021). El sesgo ideológico en el discurso periodístico de opinión sobre el Brexit en la prensa española: el caso de Gibraltar. In A. M. Botella Nicolás, M. Rodorigo, & R. Moreno López (Eds.), Investigando sobre tendencias en análisis de contenido de vanguardia (pp. 381–392). Valencia: Tirant Lo Blanch.

Rivière-De Franco, K. (2017). Le référendum sur l’Union européenne: une crise identitaire pour la presse britannique? Revue Française de Civilisation Britannique. French Journal of British Studies, 22(XXII-2), 1–18. https://doi.org/10.4000/rfcb.1325 DOI: https://doi.org/10.4000/rfcb.1325

Rodríguez Díaz, R. (2004). Teoría de la Agenda-Setting: aplicación a la enseñanza universitaria. Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.

Salvador, G. S. (2020). Estado de los mecanismos jurídico-políticos tendentes a favorecer el retorno de Gibraltar a la soberanía española. Revista de Estudios Fronterizos Del Estrecho de Gibraltar, 8, 1–25.

Sampson, T. (2017). Brexit: The Economics of International Disintegration. Journal of Economic Perspectives, 31(4), 163–184. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1257/jep.31.4.163 DOI: https://doi.org/10.1257/jep.31.4.163

Trent, J. S., & Friedenberg, R. V. (2004). Political campaing communications. New York: Rowman & Littlefield Publishers.

Vázquez Bermúdez, M. Á. (2006). Noticias a la carta. Periodismo de declaraciones o la imposición de la agenda. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Published

2023-02-01

How to Cite

Ramos Ruiz, Álvaro . (2023). The Image of the European Union and the United Kingdom in the Brexit Media Discourse: A Study of the Lexicon Used by the Spanish Press. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4601