Digital transformation with sMOOC: a proposal based on educommunication

Authors

  • Clara Janneth Santos-Martínez Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4581

Keywords:

Media and Information Literacy, Expanded Education, Educommunication, School Journalism, sMOOC, Digital Transformation, ICT in the classroom

Abstract

The study proposes the digital transformation of 3 expanded classrooms (non-formal education within the formal one), which are training models in the use of school media in Barranquilla (Colombia). In response to the detected needs, a sMOOC (Social Massive Open Online Course) is designed as a virtualization educommunication scenario, in line with the Digcomp 2.2 citizen competency framework, which consolidates a learning community in the use of ICT according to the context of the XXI century. Methodology: qualitative approach. Mixed design of a case study and phenomenology. Intentional sample.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, R. y García-Marín, D. (2018). Comunicar y educar en el mundo que viene (2a. ed. ampliada). Gedisa.

Area Moreira, M., Gros Salvat, B. y Marzal García-Quismondo, M. A. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Síntesis.

Bailón, M., & Rabajoli, G. (2014). El desafío de las prácticas educativas abiertas (PEA). Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Artículo 320.

Barnechea, M. M., González, E. y Morgan, M. L. (1994). La sistematización como producción de conocimientos. Revista La Piragua Nº 9. https://bit.ly/2IdDgME

Barrientos-Báez, A., Vargas-Delgado, J. J. y Caldevilla-Domínguez, D. (2020). Adquisición de competencias, redes sociales e inteligencia emocional en el Grado de Turismo. Aproximación periodística y educomunicativa al fenómeno de las redes sociales. 563-572. Mc GrawHill.

Beltrán Llera, J.A.; Pérez Sánchez, L. F. (2003). CAIT: Un modelo de aprendizaje para el siglo XXI. FAISCA Journal of High Abilities, v.17(19), pp. 93-125.

Ceballos Sepúlveda, J. C. y Marín Ochoa, B. E. (2017). Los medios escolares conversan para vivir la ciudad. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 14(26). https://bit.ly/3LLwKJs

Ceballos Sepúlveda, J. C. (2015). Medios de comunicación escolar, educación y ciudadanía. Una mirada desde las mediaciones. [Tesis doctoral]. SEDICI. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/47712

Coca, S. (2012). Rubén Díaz / Zemos98. ¿Y si la educación sucede en cualquier momento y en cualquier lugar? En Educación Expandida (pp. 49–61). Zemos98.

De la Rosa Fontalvo, C. (2019). La radio escolar: experiencias de participación de estudiantes de 6º a 11º de escuelas públicas del distrito de Barranquilla (tesis de maestría). Universidad Simón Bolívar. https://hdl.handle.net/20.500.12442/4464

De Oliveira Lima, Lauro (1970). Educar para la comunidad. Humanitas

De Oliveira Lima, Lauto (1974). Mutaciones en Educación s/ Mc Luhan. Humanitas.

De Vicente Domínguez, A. M., Cea Esteruela, N. y Carballeda Camacho, M. R. (2022). La guía de expertos en las universidades privadas españolas: análisis de su presencia y gestión para la transferencia del conocimiento científico. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 27, 77-91. https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e247 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2022.27.e247

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro, informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI (Compendio). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

DG IPYME. (s. f.). Herramienta DAFO. Dirección General de la Pequeña y Mediana Empresa. Recuperado el 21 de febrero de 2022, de https://dafo.ipyme.org/Home

Eduteka. (s. f.). Estándares UNESCO de competencia en TIC para docentes. https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/EstandaresDocentesUnesco

Freire, J. (2012). Educación expandida y nuevas instituciones: ¿Es posible la transformación? En Sofía Coca (Coordinadora). Educación Expandida (pp. 67-70). Zemos98.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Funade.fm (s.f). Emisora Virtual de la Arquidiócesis de Barranquilla (Disponible en: https://www.funade.fm/

Gil-Quintana, J. (2016). La nueva realidad sMOOC, una ventana abierta a la educomunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), pp. 59-68. http://dx.doi.org/10.1498/MEDCOM2016.7.2.5 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.5

Gil-Quintana, J. (2015). Los MOOC desde una mirada educomunicativa. Estudio de caso: <>. [Tesis doctoral]. E-SPACIO. https://bit.ly/3Ja3EBX

Hernández, J.A. (2019). Archivo. Varios documentos, Barranquilla, Colombia.

Hernández Montealegre, J.A. (2015). Pelusas al aire. Espacios para niñas y niños en los medios de comunicación en el siglo XX. Barranquilla, Colombia: Ediciones Simón Bolívar.

Hernández, J. A. (1993). Periodismo escolar: una alternativa formativa. Barranquilla, Colombia: Antillas.

Hernández Sampieri, et al. (2014). Metodología de la investigación. McGraw- Hill

Intef. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://bit.ly/3pUa0hg

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.

Kaplún, M. (1999). El compromiso inquebrantable de Educar para la Comunicación. Comunicar, 12, 206-211. https://bit.ly/3tFmlXm

Marenco, J. y Arteta, B. (2017). Análisis sobre la gestión de los monitores de Prensa Escuela de la Universidad Autónoma del Caribe entre los años 2013 a 2015. [Trabajo fin de Especialización no publicado]. Universidad Autónoma del Caribe.

Martín-Barbero, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación (32). http://bit.ly/3dCCYg8 DOI: https://doi.org/10.35362/rie320917

Martín-Barbero, J. (2012). Educación expandida y nuevas instituciones: ¿Es posible la transformación? En Sofía Coca (Coordinadora). Educación Expandida (67-70). Zemos98.

Martínez Rodrigo, E.; Raya González, P. y Martínez Rolán, X. (2016). Investigación, Desarrollo e Innovación Universitarios. Mc Graw Hill.

Mateus, J. C. y Quiróz, M.T. (2017). Educommunication: a theorical approach of studying media in school environments. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación. ALAIC, 14 (26). http://bit.ly/2Mkx4oz

Mayugo, C. (2014). Proyecciones actuales de la educomunicación en América Latina: conversación entre Oliveira Soares, Citelli y Kaplún. Revista Internacional De Comunicación Y Desarrollo (RICD), 1. http://bit.ly/3utlzMV

Mendivil, C. (2011). Prensa Escuela: una propuesta de interacción entre juventud, comunicación y escuela. Encuentros, 9 (1), pp. 53-68.

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C., Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo Eco. Comunicar, 55 (XXVI), 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10 DOI: https://doi.org/10.3916/C55-2018-10

RedEducom. (s.f.). Educomunicación. http://bit.ly/3qICcSt

Rodríguez Morato, A. (2018). Educación Digital y Máster de Formación de Profesorado. [Tesis doctoral]. Biblos-e Archivo UAM. http://hdl.handle.net/10486/686548

Santos-Martínez, C. J. (2021, 3 febrero). Los medios en la escuela: manifestaciones en Barranquilla. Medialab-universitario. https://bit.ly/37uidlR

Santos-Martínez, C.J. (2020). Medialab Investigación. Comunicación Escolar. http://bit.ly/3sdUfQS

Santos-Martínez, C.J. (2019). Entrevista a Julio Adán Hernández y Ana María Rúa de Hernández (En persona). Barranquilla, Colombia.

Santos-Martínez, C. J., y Leal-Pacheco, S. (2016). La educomunicación desde Prensa-Escuela Uniautónoma. En E. Martínez-Rodrigo, P. Raya González, y X. Martínez-Rolán (Eds.), Investigación, Desarrollo e Innovación Universitarias (1a. ed., Vol. 1, pp. 1-18). McGraw Hill Education.

Santos Martínez, C. J. (2013). Educación Mediática e Informacional en el contexto de la actual Sociedad del Conocimiento. Historia y Comunicación Social, 18, 781-794. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44365 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44365

Sloep, P. y Berlanga, A. (2011). Learning networks, networked learning. [Redes de aprendizaje, aprendizaje en red]. Comunicar, 37, 55-64. https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-05 DOI: https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-05

Tello, L. (2019, 4 junio). Mediando para expandir la educación. ZEMOS98. http://zemos98.org/2017/06/29/mediando-para-expandir-la-educacion/

Unesco (2011). Alfabetización mediática e informacional: currículum para profesores. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099

Unesco (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908

UPA. (s. f.). Unidad Porteña de Aprendizaje. UPA. http://upaprendizaje.com/

Voz infantil. Un periódico de niños (1980). Archivo personal Julio Adán Hernández Montenegro.

Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/115376

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S. y Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415

White, D. S. y Le Cornu, A. (2011). Visitors and residents: a new typology for online engagement. First Monday, 16(9). https://firstmonday.org/article/view/3171/3049 DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171

Wikipedia. (2021, 3 octubre). ZEMOS98. Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/ZEMOS98

Published

2023-01-30

How to Cite

Santos-Martínez, C. J. (2023). Digital transformation with sMOOC: a proposal based on educommunication. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4581