Academic Internationalization, Global Public Goods and Global Commons Goods
New Challenges for the Universities
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4580Keywords:
Academic internationalization, universities, constructive interdependence, global public goods, global commonsAbstract
Higher Education must respond to global dynamics that cause profound transformations in the knowledge, interactions and life of people, communities and ecosystems. In critical environments, Universities need to learn to become agents of the future in the face of the challenges of producing global public goods and protecting the global commons. Education as a global common good and constructive interdependence are references to assume global challenges that go beyond the Nation State and require promoting internationalization as a requirement of adaptation and transformation for which higher education institutions are obliged.
Downloads
References
Allison, G. (2017) Destined for War: Can America and China Escape Thucydides’s Trap? Houghton Mifflin Harcourt.
Arbos X, y Giner S. (1993) La gobernabilidad de la democracia en la encrucijada mundial. Madrid: Siglo XXI.
Berggruen, N. y Gardels, N. (2012) Gobernanza inteligente para el Siglo XXI. Madrid: Taurus
Coppedge, M. (1994) Instituciones y Gobernabilidad democrática en América Latina, Revista Síntesis N° 22, julio-diciembre 1994, Madrid, España.
Engel, E (2007) “¿Cómo responden los buenos gobiernos? La Tercera, 15 de julio del 2007, pág. 3.
FAO (2020) Informe 2020 sobre el Hambre en el Mundo. Roma: Ediciones Fao.
González, R. et al. (2022) Cultura investigativa del docente en Latinoamérica en la era digital. Revista Comunicar, XXX (70), pp. 1-13.
Guerrero, F. y Villalobos, J.V. (2021) Perspectivas del concepto e poder en Byung-Chul Han. Revista Opción, 96, pp. 260-282.
Knight, J. (2008) Internacionalización, conceptos y elementos clave. Ontario: Centro de Desarrollo de la Educación.
Jackisch C. (2008) La representatividad política en cuestión. En Jackisch Carlota (Comp.) Representación política y democracia,, Buenos Aires, Fundación Konrad Adenuer,2008, pág. 28.
Martin-Fiorino, V. (2022) Educación de futuro. Bogotá: Universidad Católica de Colombia
Martin-Fiorino, V. (2012) Educación humanística, cultura científica y mercado: reflexiones desde el pensamiento de Martha Nussbaum. Cultura latinoamericana, 15 (1), pp. 95-105.
Martínez-Navarro, E. (2017) Ética del desarrollo en un mundo globalizado. Veritas [online], n.37, pp.35-50. ISSN 0718-9273. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732017000200035. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-92732017000200035
Montero, J. C. (2012). Gobernabilidad: Validez/Invalidez o moda del concepto. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 57 (216), 09-23. Recuperado el 30 de diciembre de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182012000300001&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2012.216.34829
Nussbaum, M. (2001) Sin fines de lucro. Por qué las democracias necesitan de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.
OCDE (2022) Informe de Educación Superior 2022. Paris: Ediciones OCDE.
OCDE (2021) Impulsar la inversión para afrontar la desigualdad de oportunidades. Paris: Ediciones OCDE.
O’ Donnell, G. (2005) Es un deber y un derecho criticar nuestras democracias. Revista Metapolítica Vol. 9 (39) Enero-Febrero 2005, pp. 55-59.
ONU (2021) Naciones grandes y pequeñas: un nuevo pacto global para suministrar bienes públicos globales y hacer frente a los riesgos. Nueva York: Publicaciones ONU.
ORSALC (2022) Comparar para Cooperar: Benchmarking de Universidades e indicadores de Responsabilidad Social. Barranquilla: Universidad Simón Bolívar, Colombia: Documento de Trabajo
Ostrom, E. (2009) El gobierno de los bienes comunes. México: UNAM-FCE.
Ramis-Olivos, A. (2013) El concepto de bienes comunes en la obra de Elinor Ostrom. Ecología Política, 45, pp. 116-121
Tomassini, L. (1996). El proceso de globalización y sus impactos socio-políticos. Revista de Estudios Internacionales N°115, Año XXIX, Universidad de Chile, pp. 116.127.
Universidad de Buenos Aires (2021) Presentación de los bienes comunes. Buenos Aires: Ediciones UBA
UNESCO (2020) unesco/mapa-interactivo/movilidad global/universitarios-internacionales; unesco.org.
UNESCO (2018) La educación de calidad. Paris: Ediciones Unesco.
UNESCO (2018-1) El rol de la Educación Superior de cara a los retos sociales de América latina y el Caribe. H. Grimaldo (Coord.) Córdoba, Argentina: CRES-Universidad Nacional de Córdoba.
UNESCO (2015) Repensar la educación: hacia un bien común global. Paris: Ediciones Unesco.
Van Lange, P.A. y Baillet, D. (2014) Teoría de la interdependencia. Asociación Americana de Psicología DOI: 10.4135.
Villalobos, J.V. (2019) Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio. Utopía y Praxis Latinoamericana, 86, pp. 182-197
Zamagni, S. (2012) Por una economía del bien común. Madrid: Ciudad Nueva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.