Mythological and Archetypal Elements in Cinema

An analytical Psychology vView of The princess bride (1987)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v13.4531

Keywords:

Cinema, Movie, Collective unconscius, Archetype, Mythology, Analytical pscyhology, The princess bride

Abstract

The Princess Bride is a cult film packed with symbolic and mythological elements. This study follows the line of works that claim that the fiction projected in films has the potential to help an individual grow in self-awareness and paves the way towards individuation, by making the symbolic elements conscious. (Hauke, 2009; Izod, 2000). From the notion of collective unconscious of C. G. Jung and "the hero's journey” (Campbell, 2017), and through the analysis of the mythological and archetypal content this work offers us an approach to a reading of the fifth art from a profound psychological perspective.

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Author Biography

Teresa Martín Muñoz, Licenciada en Psicología. Universidad Pontificia de Comillas (Madrid)

DOCTORANDO en PROGRAMA DE DOCTORADO EN CIENCIAS HUMANAS Y SOCIALES de la Universidad Pontificia de Comillas (Madrid). (Actualmente, desde 2021) Licenciada en Psicología por la Universidad Pontificia de Salamanca 2005/2010 Master de Psicología Clínica y de la Salud por el Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP). (2014) PSICÓLOGO GENERAL SANITARIO. Acreditación de formación vinculada al área docente de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos o a la Psicología Clínica y de la Salud.  Responsable del centro de atención psicológica GABINETE DE PSICOLOGÍA AION situado en Ávila (España) y autorizado por la Dirección General de Ordenación e Inspección de la consejería de Sanidad de la Comunidad de Castilla y León con el Nº 05-C22-0093.     

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Published

2023-10-13

How to Cite

Martín Muñoz, T. (2023). Mythological and Archetypal Elements in Cinema: An analytical Psychology vView of The princess bride (1987). VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 13(1), 139–150. https://doi.org/10.37467/revvisual.v13.4531

Issue

Section

Research articles