Peer evaluation and co-evaluation applied to professionalizing degrees

Application in the building engineering degree

Authors

  • Mª Paz Saéz-Pérez Universidad de Granada
  • Susana Robles Sánchez Universidade da Coruña

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3787

Keywords:

Learning-oriented assessment, Skills, Peer evaluation, Building degree, Professional attributions, Co-evaluation, Valuations

Abstract

The acquisition of the competences of a subject established in the study plan encourages the search for new methods that improve the teaching-learning process, especially in the qualifications that enable the exercise of a profession with legal attributions.
Through this text, the results of the application of the peer evaluation system and the co-evaluation of the subject Valuations of Real Estate and Expert reports of the Degree in Building Engineering are explained throughout 5 academic years, allowing to conclude the benefits on the acquisition of skills and improvement of success rates, as well as the implementation of professional powers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcañiz Zanón, M., Chuliá Soler, H., Riera Prunera, C. y Santolino Prieto, M. (2015). Evaluación formativa entre iguales: una experiencia de mejora competencial en estudiantes de Estadística. @tic revista d’innovació educativa 15, 46-54. https://doi.org/10.7203/attic.15.6397 DOI: https://doi.org/10.7203/attic.15.6397

Alcañiz Zanón, M.; Chuliá Soler, H.; Riera Prunera, C. (2013). Misunderstanding between university and firms: knowledge or skill training? II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013), Madrid, 6-8 noviembre.

Álvarez, I. (2008). Evaluación del aprendizaje: una mirada retrospectiva y prospectiva desde la divulgación científica. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 14(1), 235-272.

ANECA (2004). Competencias específicas de formación disciplinar y profesional. Madrid:Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.

Bautista-Cerro, M.J., Murga, M.A. (2011). La evaluación por pares: una técnica para el desarrollo de competencias cívicas (autonomía y responsabilidad) en contextos formativos no presenciales. Estudio de caso. XII Congreso de Teoría de la Educación, Universitat de Barcelona.

Bernabé Valero, G., Blasco Magraner, J.S. (2013). Evaluación por pares y autoevaluación en el aula universitaria: una visión desde el enfoque por competencias coord. Mª Teresa Tortosa Ybáñez, José Daniel Alvarez Teruel, Neus Pellín Buades. XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Universidad de Alicante, 2013. ISBN 978-84-695-8104-9, p. 2057-2069.

Blanco, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias. Madrid: Narcea.

Bordas, M. I.; Cabrera, Flor A. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso.

Revista Española de Pedagogía, 218, 25-48.

Boud, D., Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long-term learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 399-413. DOI: https://doi.org/10.1080/02602930600679050

Brakke, D. F., Brown, D. T. (2002). Assessment to improve student learning. New Directions for Higher Education, 119, 119-122. DOI: https://doi.org/10.1002/he.81

Bretones, A (2008). Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación. Revista de Educación, 347, 181-202.

Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31-44. https://doi. org/10.1080/07294360802444347. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360802444347

Butler, D., Winne, P. (1995). Feedback and self-regulated learning: a theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245-281. https://doi.org/10.3102/00346543065003245. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543065003245

Capó, J. Oliver, X. Sard, M. (2013). Evaluando la evaluación continua. @tic: revista d’innovació educativa, 1, 33-43. https://doi.org/10.7203/attic.10.1687. DOI: https://doi.org/10.7203/attic.10.1687

Carless, D. (2003). Learning-oriented assessment. Evaluation and Assessment Conference, University of South Australia, Adelaide, 25 de noviembre de 2003.

Carless, D., Joughin, G. & Mok, M.M.C. (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice. Assessment & Evaluation. Higher Education, 31(4), 395-398. DOI: https://doi.org/10.1080/02602930600679043

Castelló, M., Monereo, C. Gómez, I. (2009). Las competencias de los alumnos y su evaluación. PISA como excusa: Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza, Carles Monereo (Coord.), Barcelona: Graó, p. 33-44.

Covic, T., Jones, M. K. (2008). Is the essay resubmission option a formative or a summative assessment and does it matter as long as grades improve? Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(1), 75-85. https:// doi.org/10.1080/02602930601122928. DOI: https://doi.org/10.1080/02602930601122928

Decreto 265/1971 de 19 de febrero, del Ministerio de la Vivienda por el que se regulan las facultades y competencias profesionales de los Arquitectos Técnicos. BOE núm. 44, de 20 de febrero de 1971, páginas 2846 a 2846 (1 pág.) BOE-A-1971-251.

Delgado Benito, V., Ausín Villaverde, V., Hortigüela Alcalá, D., Abella García, V. (2016). Peer assessment: A shared experience evaluation in Higher Education. EDUCADI 1(1), 9-24. ISSN 0719-7985. doi 10.7770/ EDUCADI-V1N1-ART943

Falchikov, N. (2005). Improving Assessment Through Student Involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. London: Routledge Falmer.

Fallows, S.J., Steven, C. (2000). Building employability skills into the Higher Education curriculum: a university- wide initiative. Education and Training, 42, 75-82. DOI: https://doi.org/10.1108/00400910010331620

Fink, L. Dee (2003). Creating significant learning experiences: an integrated approach to designing college courses.

San Francisco. Editorial Jossey-Bass.

Fittipaldi, D. (2020). Managing the dynamics of group projects in higher education: Best practices suggested by empirical research. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 1778-1796. https://doi. org/10.13189/ujer.2020.080515 DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080515

García González, J. (2017). Análisis evolutivo de las competencias profesionales del arquitecto técnico. Trabajo fin de grado. ETS de Ingeniería de Edificación. Universitat Politècnica de València.

Gessa Perera, A. (2011). La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje: análisis y reflexión en las aulas universitarias. Revista de educación, 354, 749-764.

Gomez-Ruiz, M. Á., Quesada-Serra. (2017). Coevaluación o evaluación compartida en el contexto universitario: la percepción del alumnado de primer curso. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 9-30. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.001

Hopster-den Otter, D., Wools, S., Eggen, T. J. H. M., Veldkamp, B. P. (2019). A General Framework for the Validation of Embedded Formative Assessment. Journal of Educational Measurement, 56(4), 715-732. https://doi.org/10.1111/jedm.12234 DOI: https://doi.org/10.1111/jedm.12234

Hortigüela Alcalá, D., Pérez Pueyo, A, (2016). La evaluación entre iguales como herramienta para la mejora de la práctica docente. Opción, 32(7), 865-879.

Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G., Gómez Ruiz, M.A. (2012). Benefits of peer-assessment and strategies for its practice at the university. Revista de Educación, 359.

Ibarra Sáiz, M.S., Rodríguez Gómez, G. (2010). Aproximación al discurso dominante de la evaluación del aprendizaje en la universidad. Revista de Educación, 351, 381-407.

Jiménez-Fontana, R., García-González, E., Azcárate, P., Navarrete, A. (2015). Dimensión ética de la sostenibilidad curricular en el sistema de evaluación de las aulas universitarias. El caso de la enseñanza aprendizaje de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 536-549. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.11

Keppell, M., Au, E., Ma, A. & Chan, C. (2006). Peer learning and learning-oriented assessment in technology-enhanced enviroments. Assessment & Evaluation. Higher Education, 31(4), 453-464. DOI: https://doi.org/10.1080/02602930600679159

Ley 12/1986, de 1 de abril, sobre regulación de la atribuciones profesionales de los Arquitectos e Ingenieros técnicos. BOE núm. 79, de 2 de abril de 1986, p 11573 a 11574.

López-Pastor, V. M., Pérez-Pueyo, Á., Barba, J. J., & Lorente-Catalán, E. (2016). Percepción del alumnado sobre la utilización de una escala graduada para la autoevaluación y coevaluación de trabajos escritos en la formación inicial del profesorado de educación física (FIPEF). Cultura, ciencia y deporte, 11(31), 37-50. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.641

Moreno Olivos, T. (2016) Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje: reinventar la evaluación en el aula. México: UAM, Unidad Cuajimalpa. 320 p. ISBN: 978-607-28-0779-2.

Nicol, D., Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assesment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education,31(2), 198-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Pinto Cañón, G. (2005). Apoyo al aprendizaje active de los alumnos en el nuevo marco educativo. Revista Industria XXI, 8.

Revilla-Cuesta, V. (2021). Aprendizaje colaborativo en ingeniería como herramienta para la adaptación al entorno laboral: análisis de un caso práctico. En A.L. González-Hermosilla (Coord.), Reflexiones y propuestas para los desafíos de la educación actual. (pp. 56-65). Madrid, España: Adaya Press.

Rodríguez Gómez, G., Ibarra, M., Y García Jiménez, E., (2013). Autoevaluación, evaluación entre iguales y coevaluación: conceptualización y práctica en las universidades españolas. Revista de Investigación en Educación2(11), 198-210.

Ruiz Arnáiz, G. (2005). Las atribuciones profesionales de los arquitectos técnicos. Oppidum 1, 217-240.

Sáez-Pérez, M.P., Kelert, K., Rodríguez-Navarro, C., Ruiz-Agudo, E., Ibáñez-Velasco, A., Cardell-Fernández, C., Blanc-García, M.R., Cultrone, G., Bel-Anzue, P. (2021a). Virtual environments of teaching learning for training in experimental techniques. Innovation in multidisciplinary groups. Advances in Building Education 5(3), 27–40. https://doi.org/10.20868/abe.2021.3.4736 DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2021.3.4736

Sáez-Pérez, M. P., Frechilla-Alonso, M. A., & Rodríguez-Esteban, M. A. (2015). La rúbrica: metodología evaluativa-formativa en el grado en edificación. Experiencia interuniversitaria, Opción, 4, 846-867.

Sáez-Pérez, M.P., Verdú-Vázquez, A., Nicolau-Corbacho, A., Gil-López, T. (2021b). PBL in university technical subjects, improvement in professional skills. Evaluation of teaching-learning process as teaching innovation. En Buzón-García, Romero-García y Verdú-Vázquez (Coord), Innovaciones metodológicas con TIC en innovación. Colección conocimiento contemporáneo. (pp. 3552-3571). Madrid, España: Dykinson S.L.

Sambell, K.; Mc Dowell, L., Y Brown, S. (1997). But is it Fair?: An Exploratory Study of Student Perceptions of the Consequential Validity of Assessment. Studies in Educational Evaluation, 23 (4), 349-371. DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-491X(97)86215-3

Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.

Valverde Esteve, T. (2019). La evaluación entre iguales: una experiencia práctica en educación física. Revisión de las percepciones de la implementación de los métodos de evaluación entre iguales. Educación Primaria en Revista de educación y derecho, 19, 1-14 https://raco.cat/index.php/RED/article/view/355919. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2019.19.29097

Van Der Schaaf, M., Baartman, L. Prins, F., Oosterbaan, A., Schaap, H. (2013). Feedback Dialogues That Stimulate Students’ Reflective Thinking. Scandinavian en Journal of Educational Research. 57 (3), 227-245. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2011.628693

Yan, J., Li, L., Yin, J., Nie, Y. (2018). A comparison of flipped and traditional classroom learning: A case study in mechanical engineering. International Journal of Engineering Education, 34(6), 1876-1887.

Downloads

Published

2022-11-21

How to Cite

Saéz-Pérez, M. P., & Robles Sánchez, S. . (2022). Peer evaluation and co-evaluation applied to professionalizing degrees: Application in the building engineering degree. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(5), 1–8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3787