Women and Postgraduate Studies: Participation in Research

Authors

  • Edalid Álvarez Velázquez Universidad Veracruzana
  • Nancy Verónica Sánchez Sulú Universidad Autónoma del Carmen

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3705

Keywords:

Education, Equality, Gender, Research, Women, Postgraduate, Social

Abstract

Currently, women have gained more acceptance in the scholar field to access postgraduate studies, where their presence in evident and derived from the gender equality establishment, and equality of opportunities has been propitiated in a diverse, wider scope. The present research is qualitative and documentary, and it is based on critical reading after a collection of scientific articles, magazines, and websites from different organizations, all related to the participation of women in research from a gender perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barona, A. C., & Lasso Álvarez, J. D. (2021). Una propuesta educativa desde el análisis de un texto científico histórico como mecanismo de reconocimiento de la mujer en la ciencia. Bio-grafía. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/14853

Biglia, B. y Vergés-Bosch, N. (2016). Cuestionando la perspectiva de género en la investigación. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9 (2), 12-29. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.2922 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2016.9.2922

Blázquez, N., & Fernández, L. (2017): “Política de Ciencia y Tecnología con perspectiva de género en México”. Cadernos pagu (49), 1-32. https://doi.org/10.1590/18094449201700490010 DOI: https://doi.org/10.1590/18094449201700490010

Bonder, G. (2021) Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. La igualdad de género en ciencia, tecnología e innovación: un proceso y una meta compartida. https://cutt.ly/SLnMwYm

Briseño, L. M. G., & Sánchez, M. C. (2016). Aprendizaje Basado en la Investigación Científica (ABIC), en los estudiantes de LCP. del CUCIÉNEGA de la Universidad de Guadalajara. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (13), 514-539. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5844680

Caldera González, D., Ramírez Barba, E., & Martínez Tafolla, P. (2019). Participación de la Mujer en Ciencia y Tecnología. Análisis en Guanajuato, México. Desarrollo Gerencial, 11(1), 157-188. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.11.1.3360 DOI: https://doi.org/10.17081/dege.11.1.3360

Cárdenas Tapia, M. (2015). La Participación de las Mujeres Investigadoras en México. Investigación administrativa, 44(116) Recuperado en 26 de abril de 2022, de https://cutt.ly/kLn4D9R DOI: https://doi.org/10.35426/IAv44n116.04

Carmona, S. (2015). La institucionalización del género en México. Revista de El Colegio de San Luis, 5(9), 220-239. Recuperado en 26 de abril de 2022, de https://cutt.ly/cLn4H1R DOI: https://doi.org/10.21696/rcsl592015468

Cerón Loayza, M. L., Mejía Santillán, M. E., Espinoza Suarez, S. M., Mori Escobar, F. E., Tesillo Quispe, M. E., & Trujillo Saenz, M. C. (2019). Mujeres físicas de pregrado y posgrado: un análisis estadístico comparativo. Revista De Investigación De Física, 22(2), 25–30. https://doi.org/10.15381/rif.v22i2.20294 DOI: https://doi.org/10.15381/rif.v22i2.20294

Cerva Cerna, D. (2018). Desafíos para la institucionalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior en México. Una mirada a los contextos organizacionales. Revista Punto Género, (8), pp. 20 – 38. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2017.48399 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0417.2017.48399

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [CONACYT],(2021). Comunicado 276. https://cutt.ly/xLnMtJA

Consejo Mexicano de Estudios de Posgrado [COMEPO], (2015). Diagnóstico del Posgrado en México: Nacional. https://cutt.ly/SLnMoDH

De Lima Dias, M. S., & Caldas Brognoli, P. (2020). Vivencias de las mujeres egresadas del Programa de Posgrado en Tecnología y Sociedad (PPGTE) de la Universidad Tecnológica Federal del Paraná (UTFPR). Ciencia y Sociedad, 45(1), 37-49. https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i1.pp37-49 DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i1.pp37-49

Díaz González Borja, V. (2019). Las mujeres universitarias, la autonomía y la igualdad. Revista De Identidad Universitaria, 1(6), 14-16. https://revistaidentidad.uaemex.mx/article/view/13184

Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa [DGPPEE] en el ciclo escolar 2021-2022. https://www.planeacion.sep.gob.mx/principalescifras/

Gobierno Federal. 2019. Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Disponible en de https://cutt.ly/6Ln7bg2 DOI: https://doi.org/10.36677/iuscomitialis.v2i4.12944

González Duéñez, Valeria Paola , & Álvarez Aguilar, Nivia Tomasa (2016). Factores que fortalecen la investigación. Caso investigadoras de la FIME-UANL. Opción, 32(13),1118-1135.[fecha de Consulta 22 de Junio de 2022]. ISSN: 1012-1587. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483052

González Sala, F., & Osca-Lluch, J. (2018). Desigualdad de género en órganos directivos y producción científica de las revistas iberoamericanas de psicología de mayor visibilidad internacional. Revista Española de Documentación Científica, 41 (3): e211. https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1506 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1506

Herrera, I. A. (2016). De la exclusión a la equidad de género en la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista “Alternativas en Psicología”, 20(34), 46. https://cutt.ly/0LnN7uS

Hidaldo, F. C. Mujeres EN LA Ciencia, Mujeres EN LA Sombra Women IN Science, Women IN Shadow. LA MUJER EN LA HISTORIA DE LA UNIVERSIDAD. RETOS, COMPROMISO Y LOGROS, 19. https://cutt.ly/rLRjm9g

Lechuga Montenegro, J., Ramírez Argumosa, G., & Guerrero Tostado, M. (2018). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. Economía UNAM, 15(43), 110-139. https://doi.org/10.22201/fe.24488143e.2018.43.387

Mantilla-Falcón, L.M., Galarza-Galarza, J.C., & Zamora-Sánchez, R.A. (2017). La inserción de la mujer en la educación superior ecuatoriana: caso Universidad Técnica de Ambato. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (2), 12-29. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4000/3708

Mendieta-Ramírez, A. (2015). Desarrollo de las mujeres en la ciencia y la investigación en México: un campo por cultivar. Agricultura, sociedad y desarrollo, 12(1), 107-115. https://cutt.ly/7Ln4Lkh DOI: https://doi.org/10.22231/asyd.v12i1.112

Montes Pacheco, L. C. (2012).¿Por qué estudiar un posgrado?. https://cutt.ly/bLnMdmu

Morejón-Caiza, G., & Narváez-Coronel, A. . (2021). Rol de la Mujer Ecuatoriana en la Escritura Científica. Caso de Estudio Universidad Central del Ecuador. Economía Y Negocios, 12(1), 77-95. https://doi.org/10.29019/eyn.v12i1.918 DOI: https://doi.org/10.29019/eyn.v12i1.918

Morón, N. G. (2018). Discriminación de género en el sistema universitario argentino. Revista Estudos Feministas, 26. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n251339 DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n251339

Nie, N. (2020). Mujer y educación en la China actual. TRIM. Tordesillas, revista de investigación multidisciplinar, (18), 71-94. https://doi.org/10.24197/trim.18.2020.71-94 DOI: https://doi.org/10.24197/trim.18.2020.71-94

Ordorika, I. (2015). Equidad de género en la Educación Superior. Revista de la educación superior, 44(174), 7-17. Recuperado en 26 de abril de 2022, de https://cutt.ly/NLn4Vjz DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.06.001

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO], (2017). Un nuevo informe de la UNESCO pone de relieve las desigualdades de género en la enseñanza de las ciencias, la tecnología, la ingeniería y las matemáticas (STEM). https://cutt.ly/LLnMhEV

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO], (s.f.). Prioridad Igualdad de Género. Hombres, positivamente comprometidos con las masculinidades positivas y la igualdad de género. https://www.unesco.org/es/gender-equality

Ortega, C., Passailaigue, R., Febles, A., & Estrada, V. (2017). El desarrollo de competencias científicas desde los programas de posgrado. REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria, 18(11), 1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63653574007

Pastor Gosalbez, I., & Acosta Sarmiento, A. (2016). La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la Universidad española. Avances y retos. Investigaciones Feministas, 7(2), 247-271. https://doi.org/10.5209/INFE.52966 DOI: https://doi.org/10.5209/INFE.52966

Perona, E., Molina, E., Cuttica, M., & Escudero, C. (2016). Equidad de género en la ciencia y la educación superior en Argentina:¿ un signo de desarrollo?. Oikonomos, 1. https://revistaelectronica.unlar.edu.ar/index.php/oikonomos/article/view/49

Puente Esparza, M. L., Briano Turrent, G. del C., & Ramírez Flores, Élfego. (2021). El Techo de Cristal en Universidades Públicas de México. Un Análisis Exploratorio. Ciencias Administrativas. Teoría Y Praxis, 16(2), 88–101. https://doi.org/10.46443/catyp.v16i2.263 DOI: https://doi.org/10.46443/catyp.v16i2.263

Ramos, A. M. G. (2021). Mujeres líderes en la ciencia para una era post-COVID. TSN. Transatlantic Studies Network: Revista de Estudios Internacionales, (11), 56-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8474054

Reyes, A. (2020). Mujeres En La Convocatoria SNI 2020 [entrada de blog]. http://alejandroreyes.org/mujeres-en-la-convocatoria-SNI-2020/

Rodríguez, J. L. E., Ramírez, A. M., & Vidaña, B. G. (2016). Perspectiva de género en México: Análisis de los obstáculos y limitaciones. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (13), 12-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5844656

Santesmases, M.J., Cabré i Pairet, M. & Ortiz Gómez, T. Feminismos biográficos: Aportaciones desde la historia de la ciencia. Arenal, 24(2): 379-404 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49853]

Secretaría de Educación Pública [SEP], (2016). Acciones y Programas. https://cutt.ly/KLnMl9e

Sentí, V. E., & Hazim, N. G. (2021). La gestión del conocimiento y el desarrollo de competencias científicas en posgrado. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 9(2). http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/241

Solís-Espallargas, C. (2018). Inclusión del enfoque de género en la enseñanza de las ciencias mediante el estudio de biografías de mujeres científicas. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 15(3), 3602-3602. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3602 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3602

Vázquez Recio, Rosa (2014). Investigación, género y ética: una triada necesaria para el cambio[27 párrafos]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 15(2), Art.10, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1402104

Vera-Alegría, D. P., Sáez-Pérez, M. J., & Lazcano-Peña, D. (2018, December). Periodismo y Comunicación con ojos de mujer: Estudio de la producción académica de las investigadoras en Comunicación en Chile. In V Congreso Género y Sociedad:“ Desarticular entramados de exclusión y violencias, tramar emancipaciones colectivas“. http://conferencias.unc.edu.ar/index.php/gyc/5gys/paper/view/5054

Published

2022-11-15

How to Cite

Álvarez Velázquez, E. ., & Sánchez Sulú, N. V. . (2022). Women and Postgraduate Studies: Participation in Research. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(1), 1–8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3705