Video as a tool for art education

Evolution and uses of video in the classroom

Authors

  • Cristian Gradín Carbajal Universidad de Vigo
  • Iciar Ezquieta Llamas Universidad de Vigo

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3674

Keywords:

Video, Art, Education, Educational tool, Media Literacy, Active Methodologies, Digital

Abstract

Video is a medium with great potential in the classroom as a gathering tool for different curricular contents, due to its motivational ability and as a vehicle for cooperative work. Its didactic integration in Spain has gone through a long journey in which the initial efforts aimed towards technology have been replaced for other more focused on media literacy and its application to active methodologies, favored by the new digital environment and portable devices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, J. I. (1996). Comunicación audiovisual en una enseñanza renovada. Grupo Pedagógico Andaluz “Prensa y Educación.”

Almenara, J. C. (1989). Tecnología educativa: utilización didáctica del vídeo. PPU: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Alonso, M. & Matilla, L. (1990). Imágenes en acción. Análisis y práctica de la expresión audiovisual en la escuela activa. Ediciones AKAL.

Álvarez, J., García, D., García, E., Miralpeix, A., Monteagudo, J., Murillo, A., Rives, M., Ufartes, G. & Trujillo, F. (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. Propuestas de creación musical y audiovisual. Graó.

Aparici, R. (1996). La revolución de los medios audiovisuales. Educación y nuevas tecnologías. Ediciones de la Torre.

Aparici, R. & García, A. (1987). Imagen vídeo y educación. Fondo de Cultura Económica.

Arcoba, M.-D. (2020). El videoensayo como recurso pedagógico en la búsqueda y construcción de identidades en enseñanza secundaria desde la educación artística. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13 (1), 1–13.

http://doi.org/10.1344/reire2020.13.128613 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.128613

Bartolomé, A. (2008). Vídeo digital y educación. Síntesis.

Campuzano, A. (1992). Tecnologías audiovisuales y educación. Una visión desde la práctica. Akal.

Corominas, A. (1994). La comunicación audiovisual y su integración en el currículum. Graó.

Del Blanco, L. (1989). Proyecto Mercurio: un instrumento institucional para impulsar la introducción de los medios audiovisuales en el currículo. Comunicación, Lenguaje y Educación, 1(1), 95–102. DOI: https://doi.org/10.1080/02147033.1989.10820869

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/126150.pdf

Faura, F. (1990). El video en el aula. Las guías didácticas. Seco Olea.

Fernández, I. M. S., Vera, M. del M. S. & Recio Caride, S. (2015). El vídeo en Educación infantil: Una experiencia colaborativa entre Infantil y Universidad para la alfabetización digital. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4 (2), 181–201.

https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4889

Ferrés, J. (1988). Vídeo y educación. Laia.

Freinet, C. (1974). Las técnicas audiovisuales. Laia.

Freire, M. V. (1995). Pe de Imaxe: Catro anos de pedagoxía da imaxe. Revista Galega do Ensino 8, 123–131. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2501514.pdf

Gómez R. De Castro, F. (1969). Las técnicas audiovisuales y el aprendizaje. En Navarro et al. (1969). Instrumentos para una escuela mejor: tecnología audiovisual y educación. CEDODEP. (pp. 31-34). Centro de Documentación y Orientación Didáctica de Enseñanza Primaria.

Gómez, B. (1998). Taller de vídeo na Educación Infantil. Revista galega de educación, 31, 47–54.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7443051

Graviz, A. & Pozo, J. (1994). Niños, medios de comunicación y su conocimiento. Herder.

Gutiérrez, J., Segarra-Saavedra, J. & Hidalgo-Marí, T. (coordinadores). (2020). La narrativa audiovisual: del concepto a la alfabetización mediática . Editorial Fragua.

Hernández, J. & Martín, E. (Eds.). (2014). Pedagogía audiovisual: Monográfico de experiencias docentes multimedia, Madrid, Servicio de Publicaciones, Universidad Rey Juan Carlos.

López-Arenas, J. M. & Cabero Almenara, J. (1990). El video en el aula II. El video como instrumento de conocimiento y evaluación. Revista de educación, 292, 361–376.

http://hdl.handle.net/11441/32237

Mallas Casas, S. (1979). Medios audiovisuales y pedagogía activa. CEAC.

Marín, R., Lara, R. & Valseca, J. (2019). Vídeo espontáneo infantil en contextos familiares y cine de animación en contextos escolares: dos investigaciones preliminares en Granada y Tegucigalpa. Educación artística: revista de investigación, 10, 272-285.

http://dx.doi.org/10.7203/eari.10.14513 DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.14513

Martín, E. & Hernández, J. (2014). Pedagogía audiovisual: monográfico de experiencias docentes multimedia. Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos.

Meneses, J., Fabregues, S., Jackovkis, J., Rodríguez-Gómez, D. (2014). La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel. ESE. Estudios sobre Educación, 27, 63-90. DOI: https://doi.org/10.15581/004.27.63-90

https://hdl.handle.net/10171/37368

Navarro et al. (1969). Instrumentos para una escuela mejor: tecnología audiovisual y educación. CEDODEP. Centro de Documentación y Orientación Didáctica de Enseñanza Primaria.

Navarro, J. & Mallas, S. (1967). Los medios audiovisuales en la escuela. Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Enseñanza Primaria, Centro de Documentación y Orientación Didáctica.

Pablos, J. de & Jiménez, J. (coord. ). (1998). Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Cedecs.

Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Ariel.

Rodríguez, J. L. (1977). Las funciones de la imagen en la enseñanza: semántica y didáctica. Gustavo Gili.

Román, E. (2014). Prologo. En Hernández, J. y Martín, E. (Eds.). (2014). Pedagogía audiovisual: Monográfico de experiencias docentes multimedia, Madrid, Servicio de Publicaciones, Universidad Rey Juan Carlos.

Salinas, J. M. (1992). Diseño, producción y evaluación de vídeos didácticos. Universitat de les Illes Balears, Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.

Schmidt, M. (1987). Cine y vídeo educativo: selección y diseño. Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaria General de Educación.

Trujillo, F. (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. En A. Giráldez (Ed.), De los ordenadores a los dispositivos móviles: Propuestas de creación musical y audiovisual (pp. 11-29.). Graó.

Younis, J. A. (1993). El aula fuera del aula: la educación invisible de la cultura audiovisual. Librería Nogal Ediciones.

Published

2022-11-11

How to Cite

Gradín Carbajal, C. ., & Ezquieta Llamas, I. . (2022). Video as a tool for art education: Evolution and uses of video in the classroom. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(3), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3674