Poetry as a method for working on literary skills in Primary Education

Educational Project by Gloria Fuertes

Authors

  • Eugenia María Acedo Tapia Centro Universitario de Antequera Mª Inmaculada, adscrito a la Universidad de Málaga (CAMMIA)
  • Rosa Maqueda Berrocal Centro Universitario de Antequera Mª Inmaculada, adscrito a la Universidad de Málaga (CAMMIA)

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3668

Keywords:

Poetry, Literary skills, Primary Education, Gloria Fuertes, Children’s Literature

Abstract

Poetry is a highly attractive literary genre for Early Elementary Students due to its musicality and rhythm, improving language development and the literacy process. In this intervention project, the work with poetry is implemented in these first years, recovering essential figures of Spanish Children’s Poetry, such as Gloria Fuertes. Throughout her poems and other poets, the child will discover the keys of poetry and he will familiarise himself with the task of literacy, developing reading habits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ceballos, I. (2015). Iniciación literaria en Educación Infantil. UNIR.

Cerrillo, P.C. (2014). Nanas para dormir niñas despiertas. Universidad de Castilla-La Mancha.

Cerrillo, P.C. & Sánchez, C. (2015). La poesía y el teatro infantiles. En J. Mata, M.P. Núñez & J. Rienda (eds.). Didáctica de la lengua y la literatura (pp. 227-251). Pirámide.

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Sintesis.

Fuertes, G. (1979). Poemas, canciones y juegos infantiles, Volumen V. Cantábrica S.L.

Fuertes, G. (2017). Me crece la barba. Poemas para mayores y menores. Reservoir books.

Gil, C. (2003). ¡A jugar con los poemas! CCS.

González, D. (2015). El proceso de convertirse en lector. Perspectivas actuales sobre el aprendizaje inicial de la lectura. En J. Mata, M.P. Núñez & J. Rienda (eds.). Didáctica de la lengua y la literatura (pp. 45-72). Pirámide.

Jiménez, J.R., García Lorca, F. & Alberti, R. (2001). Mi primer libro de poemas. Anaya.

Martín, R.A. (2009). Manual de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Síntesis.

Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre distintas etapas educativas. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Sevilla, 18 de enero de 2021, núm. 7, pp. 2-223.

Real Academia Española (2022). Diccionario de la lengua española. https://rae.es

Simón, M. (2015). La enseñanza de la lectura y la escritura en Primaria: la lectoescritura. En E. Martínez, M. Simón, M.García, M. Fernández & M. Ortiz. Didáctica de la Lengua Española en Educación Primaria (pp. 45-64).UNIR.

Published

2022-11-11

How to Cite

Acedo Tapia, E. M., & Maqueda Berrocal, R. . (2022). Poetry as a method for working on literary skills in Primary Education: Educational Project by Gloria Fuertes. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(3), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3668