Crisis communication strategies in social networking sites
The case of the rise in fuel prices
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3651Keywords:
Crisis management, Strategic communication, Public relations, Business communication, Corporate communication, Social media, TwitterAbstract
The economic situation in Spain during the first half of the year 2022 was characterised by a rise in prices which had a major effect on fuel prices. Within the framework of crisis communication management, this article discusses the strategies followed by the main companies in the fuel sector on Twitter by using the content analysis method. The results show that silence was the main position adopted by these organizations. This reflects the absence of proactive crisis management.
Downloads
References
Almansa-Martínez, A. & García Ponce, D. (2021). Comunicación de crisis en entornos digitales. Revista Más Poder Local, 46, 14-24. https://bit.ly/3c90brz
Álvarez Gavilanes, J. E., & Murillo Párraga, D. Y. (2018). Crisis de reputación empresarial en el entorno digital. Uniandes EPISTEME. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 5(3), 194-209. https://bit.ly/3OcqvhM
Burgueño, J. M. (2018). Qué hacer cuando arde la red. Gestión de crisis de comunicación online. Editorial UOC.
Calleja-Reina, M. A., Paniagua Rojano, F. J., & Victoria Mas, J. S. (2018). Herramientas digitales y comunicación de crisis: el papel de las redes sociales según la voz de los expertos (2015). Estudios sobre el mensaje periodístico, 24(2), 1147-1167. https://doi.org/10.5209/ESMP.62206 DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.62206
Castillo-Esparcia, A., Moreno, A., & Capriotti-Peri, P. (2020). Relaciones públicas y comunicación institucional ante la crisis del COVID-19. Revista Internacional de Relaciones Públicas, vol. 10(19), 1-6. http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-19-2020-01-01-06 DOI: https://doi.org/10.5783/RIRP-19-2020-01-01-06
Castro, I. (2022, 1 de junio). Sánchez confirma la prórroga del plan anticrisis otros tres meses mientras Unidas Podemos reclama más medidas. ELDIARIO.ES. https://bit.ly/3Puxio0
Crespo, I., & Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus: estrategias de comunicación de crisis. Más Poder Local, 41, 12-19. https://bit.ly/3IBUE9c
Enrique Jiménez, A. M. (2013). La gestión de comunicación de crisis en las redes sociales. Orbis. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, 8(24), 116-131. https://bit.ly/3c9bno5
Enrique Jiménez, A. M. (2015). Estrategias de comunicación en situaciones de crisis. En A. M. Enrique Jiménez & F. Morales (coords.). Somos estrategas. Dirección de Comunicación Empresarial e institucional. Gedisa Editorial.
Godoy-Martín, F. J. (2018). ¿Difusión o diálogo? Modelos de relaciones públicas en la comunicación de las empresas a través de Twitter. En M. González Peláez & M. Valderrama Santomé (coords.). Discursos comunicativos persuasivos hoy (pp. 197-209). Editorial Tecnos.
Godoy-Martín, F. J. & Almansa-Martínez, A. (2018). La comunicación externa de las empresas a través de Facebook: hacia la búsqueda del modelo de relaciones públicas predominante. En C. Carretón (coord.). Oportunidades en la estrategia de relaciones públicas. Estudios y casos (pp. 135-155). Tirant Humanidades.
Hermida, X. (2022, 5 de abril). Zelenski invoca el bombardeo de Gernika ante el Congreso español y pide dureza contra Rusia. EL PAÍS. https://bit.ly/3O0sAxe
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). McGraw Hill.
Husain, K., Abdullah, A. N., Ishak, M., Kamarudin, M. F., Robani, A., Mohin, M., & Syed Hassan, S. N. (2014). A preliminary study on effects of Social Media in crisis communication from Public Relations practitioners’ views. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 223-227. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.283 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.283
Jorrín, J. (2022, 10 de abril). La huelga de transportistas provocó un brusco parón del comercio en marzo. EL CONFIDENCIAL. https://bit.ly/3z62MeN
Losada Díaz, J. C. (2018). (No) Crisis. Comunicación de crisis en un mundo conectado. Editorial UOC.
Manchón Campillo, F. (2016). Comunicación estratégica: la comunicación de crisis en los atentados de 2015 en París y su impacto político. Boletín electrónico del Instituto Español de Estudios Estratégicos, 64, 1-16. https://bit.ly/3Ps5nFh
Martínez Rolán, X. (2012). La irrupción del Social media en la comunicación de crisis. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, número especial noviembre, 607-615. https://doi.org/10.5209/rev_esmp.2012.v18.40940 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40940
Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (2022). Geoportal. https://geoportalgasolineras.es
Pereira, M. J. (2022, 1 de abril). Colapso informático en las gasolineras Repsol por la llegada masiva de clientes buscando los descuentos. ABC. https://bit.ly/3PpLgYq
Petroprix [@petroprix]. (2022, 17 de marzo). ¿Sabías que la mitad del precio del combustible son impuestos? [tuit]. https://bit.ly/3yKPOBP
Porcelanosa [@Porcelanosa_es]. (2022, 5 de abril). Comunicado de Porcelanosa acerca de las declaraciones de Zelenski en el Congreso de los Diputados [tuit]. https://bit.ly/3RDeyoi
Repsol [@Repsol]. (2022a, 22 de abril). Descuento de 30 cts./L. en carburantes hasta el 30/06 sin límite de litros [tuit]. https://bit.ly/3aOglGy
Repsol [@Repsol]. (2022b, 4 de abril). Estrategia de transferencia de responsabilidades [tuit]. https://bit.ly/3uVP8bD
Roy, K. C., Hasan, S., Sadri, A. M., & Cebrian, M. (2020). Understanding the efficiency of social media based crisis communication during hurricane Sandy. International Journal of Information Management, 52. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.102060 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.102060
Smolak Lozano, E., & García Ponce, D. (2020). La gestión de crisis online 2008-2018 y su tratamiento en áreas del conocimiento y la comunicación en España. Correspondencias & Análisis, 11. https://doi.org/10.24265/cian.2020.n11.05 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2020.n11.05
Sánchez, M. (2022). ¿Por qué está subiendo el precio de la gasolina y el diésel? EL MUNDO. https://bit.ly/3PrrqvY
Soto Ivars, J. (2017). Arden las redes. La poscensura y el nuevo mundo virtual. Debate.
Túñez, M. (2012). La gestión de la comunicación en las organizaciones. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Vargas, R. L. (2022, 29 de marzo). El descuento de 20 céntimos de los combustibles se aplicará de forma directa al repostar desde el viernes. LA RAZÓN. https://bit.ly/3cg5w08
Wang, Y., Cheng, Y., & Sun, J. (2021). When public relations meets social media: A systematic review of social media related public relations research from 2006 to 2020. Public Relations Review, 47(4). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102081 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102081
Xu, J. (2020). Does the medium matter? A meta-analysis on using social media vs. traditional media in crisis communication. Public Relations Review, 46. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101947 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101947
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.