Social responsibility and its relationship with strategic variables of productive companies, Ecuador

Social Corporative Responsibility: its orientation and influence with strategic variables and its dimensions for business

Authors

  • Mikel Ugando Peñate Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Sede Santo Domingo (PUCESD)
  • Ángel Ramón Sabando García Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Sede Santo Domingo (PUCESD)
  • Félix Sixto Pilay Toala Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Sede Santo Domingo (PUCESD)
  • Reinaldo Armas Herrera Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL)
  • Ángel Alexander Higuerey Gómez Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) / Experimental Institute for Humanistic, Economic and Social Research (IEXIHES), Universidad de Los Andes

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3622

Keywords:

Competition, Performance, SMEs, Communication strategies, Innovation, Social responsability, Private sector

Abstract

Social responsibility and its relationship with strategic variables is important in the successful development of business activity. The sample made up of 411 companies from zone 4 Ecuador, 96 companies from the manufacturing sector; 189 agricultural sector and 186 wholesale and retail trade sector. The objective has been to analyze corporate social responsibility and its relationship with its dimensions, measuring the influence with the variables of business strategies: innovation, performance and competitive success. As a result of the analysis, it is concluded that the agricultural sector has greater social responsibility, which in turn are related to strategic variables and influence the positioning of companies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño C., W. R. (2013). Responsabilidad social (RS) y responsabilidad social corporativa (RSC): una nueva perspectiva para las empresas. Revista Lasallista de Investigación, 10(1), 152-163. http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v10n1/v10n1a14.pdf

Antelo-González, Y.Y. y Alfonso-Robaina, D. (2015). Análisis de la Responsabilidad Social Empresarial basado en un modelo de Lógica Difusa Compensatoria. Ingeniería Industrial, 36(1), 58-69. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v36n1/rii07115.pdf

Barroso Tanoira, F.G. (2008). La responsabilidad social empresarial: Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Contaduría y administración, (226), 73-91. http://www.scielo.org.mx/pdf/cya/n226/n226a5.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2008.638

Briones-Kusactay V., Torres-Briones C., Rojas-Dávila S., Jimenez-Chalen J. y Avila-Pita M. (2017). Análisis de la Responsabilidad Social Empresarial del Sector de Confecciones Pymes de Guayaquil. Revista ESPACIOS, 38 (31), 9. https://www.revistaespacios.com/a17v38n31/17383109.html

Campos-López, S.E., Núñez-Guzmán, J.A. y García-Angarica, M. (2018). Responsabilidad social empresarial en una comunidad agrícola del estado de Jalisco, México. Retos de la Dirección, 12(2), 256-273. http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v12n2/rdir14218.pdf

Campos-López, S.E., Pelayo-Cortés, M.M. y Velázquez Nuñez, J.J. (2020). Responsabilidad social empresarial: un estudio sobre empresas agrícolas y ganaderas jaliscienses. Cofin Habana, 14(1), e10.http://scielo.sld.cu/pdf/cofin/v14n1/2073-6061-cofin-14-01-e10.pdf

Castro Rivera, M.E., Ríos Ponce, M.A. y Álvarez Valencia, J.F. (2021). ¿Puede la responsabilidad social empresarial influir en el comportamiento de los consumidores? Economía Coyuntural, 6(2), 60-90.http://www.scielo.org.bo/pdf/ec/v6n2/v6n2_a05.pdf

Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J.L., Soto, A., Lama-Valdivia, J. y Correa-López, L.E. (2021). CROSS-SECTIONAL STUDIES, Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v21i1.3069 DOI: https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i1.3069

Chantziaras, A., Dedoulis, E., Grougiou, V. y Leventis, S. (2020). The impact of religiosity and corruption on CSR reporting: The case of US banks. Journal of Business Research, 109, 362-374. https://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.025 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.025

Chávez-Haro, M. M., Castelo-Salazar , Á.G. y Villacis-Uvidia , J. F. (2020). La gestión administrativa desde los procesos de las empresas agropecuarias en Ecuador. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación En Ciencias Administrativas, Económicas Y Contables). Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 5(18), 16-29. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i18.198

De Lucio-Islas, A. A. y Amador-Martinez, M. de L. (2021). Responsabilidad Social de las Empresas Manufactureras del Estado de Hidalgo según su tamaño. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 9(18), 25-31. https://doi.org/10.29057/icea.v9i18.6739 DOI: https://doi.org/10.29057/icea.v9i18.6739

Accinelli-Gamba, E. y De la Fuente-García, J.L. (2013). Responsabilidad social corporativa, actividades empresariales y desarrollo sustentable. Modelo matemático de las decisiones en la empresa. Contaduría y Administración, 58(3), 227-248. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39527853010 DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71228-2

Díaz-Ortiz, N. P. (2016). Responsabilidad social empresarial como expresión de avance del conocimiento del hombre desde la cultura organizacional. Cuadernos Latinoamericanos De Administración, 9(16), 121–131.https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v9i16.1252 DOI: https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v9i16.1252

Fernández-Kranz, D. y Santaló, J. (2010). When necessity becomes a virtue: The effect of product market competition on corporate social responsibility. Journal of Economics and Management Strategy, 19(2), 453-487. https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2010.00258.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2010.00258.x

Fernández, J.R. y Mirabal-Martínez, A. (2017). La responsabilidad social empresarial bajo los postulados de la teoría institucional: análisis y evidencias. Espacio Abierto, 26(4),183-204. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12264368010

Fontalvo Herrera, T., De La Hoz Granadillo, E. y Morelos Gómez, J. (2018). La productividad y sus factores: incidencia en el mejoramiento organizacional. Dimensión Empresarial, 16(1), 47-60. https://doi.org/10.15665/dem.v16i1.1375 DOI: https://doi.org/10.15665/dem.v16i1.1897

Galarza Villalva, M. F., Cruz Piza, I. A., Castro Pataron, E. K. y Marcial Coello, C. R. (2020). La gestión administrativa y la competitividad de las microempresas durante y post la emergencia por Covid-19. Universidad Y Sociedad, 12,S(1), 100-105. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1757

Gallardo, Vásquez, D., Sánchez Hernández, M. y Corchuelo-Martinez-Azua, M. B. (2013). Validación de un instrumento de medida para la relación entre la orientación a la responsabilidad social corporativa y otras variables estratégicas de la empresa. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 16(1), 11–23. https://doi.org/10.1016/S1138-4891(13)70002-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S1138-4891(13)70002-5

García, P., Pinargote, M., Gascón, A de la H. y Veliz, V. (2020). Formación para la transformación en universidades inclusivas. En F. Pilay, M. Ugando y A. Villalón. Educación inclusiva para la ética y la responsabilidad social empresarial (pp.55-64). Red Iberoamericana de Pedagogía, Editorial redipe.

Harjoto, M. A. y Rossi, F. (2019). Religiosity, female directors, and corporate social responsibility for Italian listed companies. Journal of Business Research, 95, 338-346. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.08.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.08.013

Hunt, N. C., Curtis, M. B. Rixom, J. M. (2022). Financial priming, psychological distance, and recognizing financial misreporting as an ethical issue: The role of financial reporting responsibility. Accounting, Organizations and Society, 101349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aos.2022.101349

Judeh, M. (2021). Effect of work environment on employee engagement: Mediating role of ethical decision-making. Problems and Perspectives in Management, 19(3), 221-229.

http://dx.doi.org/10.21511/ppm.19(3).2021.19 DOI: https://doi.org/10.21511/ppm.19(3).2021.19

Khusnah, H. (2020). Organizational Ethical Culture, Moral Reasoning: Pengaruhnya terhadap Ethical Decision Making dan whistleblowing intention. Business and Finance Journal, 5(1).

https://doi.org/10.33086/bfj.v5i1.1495 DOI: https://doi.org/10.33086/bfj.v5i1.1495

Kromrey, J. y Montilla, J.M. (2010). Robustez de las pruebas T en comparación de medias, ante violación de supuestos de normalidad y homocedasticidad. Ciencia e Ingeniería, 31(2),101-107. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=507550788006

Morell-Jiménez, E. D. (2019). Responsabilidad Social Empresarial: una radiografía sobre la situación actual de los grandes contribuyentes del sector comercial de la ciudad de Pilar. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 339-362. https://dx.doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.339-362 DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.339-362

Muller Ferres, P. y Vera Gajardo, N. (2017). Autoimage as a Predictor of Academic Performance: Case of adult literacy. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 4(1), 9–16. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v4.233 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v4.233

Navarro Sánchez, L. C. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial: Teorías que Fundamentan su Aplicabilidad en Venezuela. Sapienza Organizacional, 3(6),167-186. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553056828011

Niño de Guzmán Miranda, J. C. (2015). El rol del administrador cristiano ante la responsabilidad social. Revista De Investigación Valor Agregado, 2(1). https://doi.org/10.17162/riva.v2i1.838 DOI: https://doi.org/10.17162/riva.v2i1.838

Onu, D., Oats, L. y Kirchler, E. (2019). The Dynamics of Internalised and Extrinsic Motivation in the Ethical Decision‐ Making of Small Business Owners. Applied Psychology, 68(1), 177-201.

https://doi.org/10.1111/apps.12151 DOI: https://doi.org/10.1111/apps.12151

Parrales Zumba, C. G., Trelles Vera, G. M. y González Illescas, M. L. (2021). La responsabilidad social empresarial y su papel estratégico en la competitividad de las empresas exportadoras internacionales: http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/4603. Yachana Revista Científica, 10 (2). http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/670

Pérez Espinoza, M. J., Espinoza Carrión, C. y Peralta Mocha, B. (2016). La responsabilidad social empresarial y su enfoque ambiental: Una visión sostenible a futuro. Revista Universidad y Sociedad, 8 (3), 169-178. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000300023&lng=es&tlng=es.

Pilay Tóala, F., Aguirre Zambrano, A. y Altuna Quishpe, V. (2020). Modelo de gestión de responsabilidad social para distribuidoras de productos agrícolas del cantón Santo Domingo. Visión Empresarial, (10), 31-44. https://doi.org/10.32645/13906852.1006 DOI: https://doi.org/10.32645/13906852.1006

Puente Tituaña, S. P., Canizares Stay, A. del R. y Solís Marín, B. J. (2018). Responsabilidad social en empresas industriales de Guayaquil. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2 (2), 650-667. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.650-667 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.650-667

Quintero, A. L. (2017). Responsabilidad Social Empresarial en las empresas del sector minorista. Clío América, 11 (22), 146-159. http://10.21676/23897848.2436 DOI: https://doi.org/10.21676/23897848.2436

Rivas-Crespo, S., Bermeo-Pazmiño, K. y Vásquez-Erazo, E. (2021). Incidencia de la Responsabilidad Social Empresarial en el sector inmobiliario. CIENCIAMATRIA, 7(12), 310-340. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.431 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.431

Rodríguez-Eugenio, K. R., Gallo-Apolo, J. E., González-Illescas, M. L. y Carmenate-Fuentes, L. P. (2021). La responsabilidad social empresarial como estrategia de diferenciación de las empresas exportadoras. INNOVA Research Journal, 6 (3), 171-189. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1832 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1832

Sabando-García, A.R., Ugando-Peñate, M. y Márquez Pérez, V.E. (2022). Regressão linear e modelo Arima na previsão de vendas de gengibre no Equador. Revista Brazilian Journal of Development, 8, (4), 30432-30458. https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-497 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-497

Sánchez-Labella Martín, I. (2021). Luxury fashion brands and the female body: Absence of Corporate Social Responsibility in Instagram advertising. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 8(1), pp. 15–25. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2866 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2866

Sánchez-Gutiérrez, J., González Uribe, E. G. y Mayorga Salamanca, P. I. (2014). La responsabilidad social y los impactos que influyen en la competitividad de las pymes manufactureras de Guadalajara. Mercados y Negocios, 15 (2), 65-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=571863946004 DOI: https://doi.org/10.32870/myn.v0i30.5272

Soledispa-Rodríguez, X., Pionce-Choez, J. y Sierra-González, M. (2022). La gestión administrativa, factor clave para la productividad y competitividad de las microempresas. Dominio de las Ciencias, 8 (1), 280-294. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2571

Suárez-Rodríguez, O. y Yance-Acurio, H. (2020). Diagnóstico de la responsabilidad social empresarial en las pymes de la ciudad de Guayaquil. Revista Mapa, 4 (18), 169-184. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/233

Ugando-Peñate, M., Sabando, Á., Zapata, Á., Villalón, A. y Sabando, B. (2019). Modelación financiera y pronósticos de fondos externos requeridos en el contexto de las pymes de Santo Domingo De Los Tsáchilas, caso Ecuador. Sinapsis, 11, (2), 65 – 78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7399799

Ugando-Peñate, M., Villalón, A., Sabando, A., Celi, D.M., Pilay, F. y Racines, A. (2021). Modelización financiera aplicada en empresas del sector manufacturero en la ciudad de Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador. Revista de la Universidad del Zulia, 12, (34), 8-28. http://dx.doi.org/10.46925//rdluz.34.02 DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.34.02

Valenzuela, L., Jara-Bertin, M. y Villegas, F. (2015). Prácticas de Responsabilidad Social, reputación corporativa y desempeño financiero. Revista de Administración de Empresas, 55 (3), 319-344. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150308 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-759020150308

Ventrua de Esquén, A. M., (2021). Gestión administrativa y motivación en la producción de una empresa de productos naturales, 2020. 593 Digital Publisher CEIT, 6(2), 43-60. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.2.465 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2021.2.465

Vera-Ullaguari, M., García-Santana, G. y Sotomayor-Pereira, J. (2022). Aspectos de la responsabilidad social que inciden en las finanzas de las empresas en el cantón Machala. 593 Digital Publisher CEIT, 7 (2), 292-305. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.2.1041 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2022.2.1041

Zaman, R., Roudaki, J. y Nadeem, M. (2018). Religiosity and corporate social responsibility practices: evidence from an emerging economy. Social Responsibility Journal, 14 (2), 368-395. https://doi.org/10.1108/SRJ-10-2017-0204 DOI: https://doi.org/10.1108/SRJ-10-2017-0204

Zhilla, F., Daher, L., Arikan, C. y El-Khoury, M. (2018). Conceptualizing the determinants of ethical decision making in business organizations. Problems and Perspectives in Management, 16, (4), 30-41. http://dx.doi.org/10.21511/ppm.16(4).2018.03 DOI: https://doi.org/10.21511/ppm.16(4).2018.03

Villafán Vidales, K.B. y Ayala Ortiz, D. A. (2014). Responsabilidad social de las empresas agrícolas y agroindustriales aguacateras de Uruapan, Michoacán, y sus implicaciones en la competitividad. Contaduría y Adminitración, 59 (4), 223-251. https://doi.org/10.1016/S0186-1042(14)70161-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(14)70161-5

Zayas Barreras, I. (2019). La competitividad en las empresas agropecuarias a través de la responsabilidad social empresarial. Revista Mexicana de Agronegocios, 45, 273-284. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14162394001

Published

2022-11-08

How to Cite

Ugando Peñate, M., Sabando García, Ángel R., Pilay Toala, F. S., Armas Herrera, R. ., & Higuerey Gómez, Ángel A. . (2022). Social responsibility and its relationship with strategic variables of productive companies, Ecuador: Social Corporative Responsibility: its orientation and influence with strategic variables and its dimensions for business. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(4), 1–18. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3622