Determining Factors of the Store Sector for the Management of its Competitiveness

Authors

  • Carlos Alonso Díaz Uribe Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3613

Keywords:

Shopkeepers, Competitiveness, Stores, Informality, Low-cost stores, Strategies, Pandemic

Abstract

In the 90s, some experts predicted the disappearance of neighborhood stores in Colombia, before the arrival of several chain stores, but they were wrong. The objectives of the research are based on the analysis of the dynamics, the impact of the new merchandise formats, implementation of strategies in determining factors for the management of its competitiveness in the grocer sector. The shopkeeper sector is mostly informal. In the pandemic they implemented strategies. It has not been affected by the arrival of low-cost stores due to the good prices and treatment of the shopkeepers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. (2011, 11 de diciembre). Tiendas de barrio siguen siendo protagonistas en la economía. PORTAFOLIO. [en línea]. http://www.portafolio.co/negocios/empresas/tiendas-barrio-siguen-siendo-protagonistaseconomia-140768

Arenales, C., Sanabria, D., & Sánchez, T. (2020). Caracterización de la Informalidad Empresarial de los Tenderos del Barrio Campo Hermoso en la Ciudad de Bucaramanga año 2020.

Avellaneda, A., Higuera, Á., & Reyes, B. (2017). Asociatividad Como Base del Crecimiento del Comercio Minorista. (U. d. Salle, Ed.) Bogotá. Obtenido de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/21682/11112278_2017.pdf?sequence=1

Cámara de Comercio Casanare. (2014). Caracterización de la tienda de barrio proyecto tenderos “El tendero del año”. Gerencia de competitividad. Colombia. https://fdocuments.mx/document/caracterizacion-de-la-tienda-de-barrio-proyecto-n-de-la-tienda-caracterizacion.html?page=1.

DANE (2021). Encuesta de Micro establecimientos. Boletín técnico. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/industria/microestablecimientos

DANE (2022). Empleo informal y seguridad social. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/empleo-informal-y-seguridad-social.

FENALCO (2020). 66% de los antioqueños realizan compras en la tienda de barrio entre 1 y 3 veces a la semana. https://www.fenalcoantioquia.com/blog/66-de-los-antioquenos-realizan-compras-en-la-tienda-de-barrio-entre-1-y-3-veces-a-la-semana/

Giraldo, J. Briceño, C., & Ramírez C. (2009). Impacto de la entrada de las grandes superficies. Revista Colombiana de Marketing, p. 7-27. https://www.redalyc.org/pdf/109/10926778003.pdf

Grupo BIT. (2017). Capacitar a los tenderos, una clave para volver competitivas las tiendas de barrio. http://grupobit-net.blogspot.com/2017/10/capacitar-los-tenderos-una-clave-para.html

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill.

ILACAD World Retail (2017). Mapa del Retail Colombia 2016. https://www.ilacad.com/home.aspx?idmenu=3

La tienda no se rinde. (2003, 27 de junio). Revista Dinero. https://www.dinero.com/edicion-impresa/negocios/articulo/la-tienda-rinde/6238

Lorduy, J. (2019). Tiendas de barrio, el canal tradicional que se sigue reinventando. La Republica. https://www.larepublica.co/consumo/tiendas-de-barrio-el-canal-tradicional-que-se-sigue-reinventando-2899909

Páramo, D. (2012). El tendero tradicional colombiano, un estratega al natural. https://core.ac.uk/download/pdf/236397877.pdf

Puentes, D. (4 mayo de 2017). ¿Formato de venta de ‘Justo y Bueno’ acabará con las tiendas de barrio de Bucaramanga? (V. Liberal, Ed.) Vanguardia, p. 1-3. https://www.vanguardia.com/economia/local/formato-de-venta-de-justo-y-bueno-acabara-con-las-tiendas-de-barrio-de-bucaramanga-JQVL396609

Ramírez, O., & Pachón, A. (2004). Una forma para entender la ciudad. Relaciones sociales y prácticas culturales en tres escenarios de mercado. Universidad Sur colombiana. Neiva.

Rivas, D. (2016). Formatos comerciales. http://populardidrivas.blogspot.com/2016/03/actividad-3.html

Rivera, S. (2018). Afectación de la competitividad de las tiendas de barrio en Usaquén debido a los formatos hard discount. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/2068/ADM2018-00860.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Rodríguez, J. (2021). Influencia de la publicidad digital basada en WhatsApp Marketing en el nivel de

satisfacción para el fortalecimiento de la fidelización de clientes de las tiendas de barrio de la

localidad de Chapinero. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/58913/Camila%20Andrea%20Parada%20Tuta%20-%20Trabajo%20de%20Grado.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Ruiz, L. (2018). Tenderos a reinventarse para enfrentar la competencia. Vanguardia. https://www.vanguardia.com/economia/local/tenderos-a-reinventarse-para-enfrentar-la-competencia-FBVL443402

Ruiz, L. (2018). Tiendas de barrio, a enfrentar cambio de los consumidores. Vanguardia. https://www.vanguardia.com/economia/nacional/tiendas-de-barrio-a-enfrentar-cambio-de-los-consumidores-fbvl440665.

Servinformación, (2018). Censo de establecimientos comerciales ¿Sabes dónde están ubicados tus clientes y tu competencia? https://servinformacion.com/soluciones-servinformacion/localizacion-inteligente/infocomercio-censo-de-establecimientos/

Torres, Y. (2018). Impacto de la mercadería Justo y Bueno en las tiendas de barrio del municipio de San Alberto Cesar. https://es.scribd.com/document/475048903/31045

Published

2022-11-08

How to Cite

Díaz Uribe , C. A. (2022). Determining Factors of the Store Sector for the Management of its Competitiveness. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(4), 1–8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3613