Mcluhan’s Theories and Convergence of Online and Papers' Newsrooms

Authors

  • Juan Manuel Barceló-Sánchez Universidad Complutense de Madrid
  • Roberto Gamonal Arroyo Universidad Complutense de Madrid
  • Almudena Barrientos-Báez Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3611

Keywords:

Journalism, Cyberjournalism, McLuhan, Digital Native, Communication, Convergence, Integration

Abstract

The Internet convulsed journalism and created new press models based on budgets radically different from those that traditionally shaped the performance of the profession. Although at first the newspapers created different work structures for paper and web media, the final decision of the journalistic companies was to create a single newsroom for paper and web media. This article investigates if from the theory of Communication, and especially from the works of McLuhan, this decision is or is not justified in a correct way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, J. (2011). Las redacciones de papel e Internet. Convergencia: un camino hacia el futuro. Dixit, 14, 2-9. https://doi.org/10.22235/d.v0i14.316 DOI: https://doi.org/10.22235/d.v0i14.316

Albornoz, L. A. (2007). Periodismo digital. Los grandes diarios en la Red. La Crujía Ediciones.

Anguí-Sánchez, D., Cabezuelo-Lorenzo, F., & Sotelo-González, J. (2019). Innovación tecnológica y social en los nuevos medios digitales norteamericanos. Análisis del caso de Quartz News. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1697-1713. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405

Aparicio Cid, R. (2020). A contracorriente. Los medios digitales independientes de periodismo digital en México. Revista de Comunicación de la SEECI, 53, 1-22. http://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22

APM (2013). Informe anual de la profesión periodística 2013. Asociación de la Prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/publicaciones/informe-anual-de-la-profesion/

Barrientos-Báez, A., & Caldevilla-Domínguez, D. (2019). Relaciones públicas y Neurocomunicación como herramientas de mejora de la imagen de marca de los personajes públicos. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).1-13 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).1-13

Berganza, R., Arcila-Calderón, C., & Herrero-Jiménez, B. (2016). Digital vs. traditional media journalists: sociodemographic characteristics, and external and internal threats to autonomy. Profesional de la Información, 25(2), 179-187. https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.04

Cabezuelo-Lorenzo, F., Barrientos-Báez, A., & Viñarás-Abad, M. (2021). Turismo y comunicación digital: covid-19 y análisis del museo Sorolla. En Nuevas tendencias en la Comunicación Digital. Editorial Fragua.

Caldevilla-Domínguez, D., Martínez-Sala, A. -M., & Barrientos-Báez, A. (2021). Tourism and ICT. Bibliometric Study on Digital Literacy in Higher Education. Education Sciences, 11(4), 172. https://doi.org/10.3390/educsci11040172 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11040172

Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., & Parra-López, E. (2020). Horizontes del mundo digital: de la simulación y la banalización de la experiencia, a un uso social, ecológico e innovador de la Sociedad Red. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 25, 269-277. De Foncuberta, M., & Borrat, H. (2006). Periódicos. Sistemas complejos, narradores en interacción. La Crujía. http://dx.doi.org/10.5209/ciyc.68722 DOI: https://doi.org/10.5209/ciyc.68722

De Fontcuberta, M. (2017). La noticia. pistas para percibir el mundo. Paidós.

Deuze, M. (2005). What is multimedia journalism?. Journalism Studies, 5(2), 139-152. https://doi.org/10.1080/1461670042000211131 DOI: https://doi.org/10.1080/1461670042000211131

Fernández Ruiz, Bruno (2020). Innovación educativa mediante la gestión emocional. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(3), 41-56. http://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(3).41-56 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(3).41-56

Gamonal, R. (2012). La retórica en Internet. Revista ICONO 14, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i1.442 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v2i1.442

García, M. (2017). El fin del mundo tal y como lo conocemos. Planeta.

García Jiménez, A. (2007). Aproximaciones al periodismo digital. Dykinson.

Goikoetxea Bilbao, U., & Ramírez de la Piscina, T. (2019). Revistas Jot Down, Anfibia y Panenka: tres formas audaces de entender el periodismo narrativo digital en plena crisis del papel. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 692-715. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1352-35 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1352

Gómez-Rodríguez, G., & González Reyes, R. (2022). La construcción de un estado de la cuestión hemerográfico. Un ejemplo a partir de los conceptos fake news, posverdad y desinformación en el entorno de web of science (WoS). Vivat Academia, Revista de Comunicación, 155, 69-90. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1335 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1335

Jenkins, H. (2008). Converge Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Paidós Ibérica. (Trabajo original publicado en 1966).

McLuhan, M. (2015). La Galaxia Gutenberg. Galaxia. (Trabajo original publicado en 1964).

McLuhan M. (1969-71). The Marshall McLuhan Dew Line Newsletter. First Run.

Navarro, L. (2011). Orígenes del ciberperiodismo. Correspondencia & Análisis, 1, 49-64. https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.04 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.04

Pellicer, M. (2012). El camino hacia las nuevas redacciones digitales. Miquelpellicer.com. www.science.gov/topicpages/e/equations+gee+model

Peinado y Miguel, F., & Rodríguez Barba, D. (2020). Emprender e innovar para crear empleo en Periodismo. Historia y Comunicación Social, 25(2), 491-499. https://doi.org/10.5209/hics.72279 DOI: https://doi.org/10.5209/hics.72279

Ramos, D. (2014). The integrated newsroom: a necessary and temporary process. Textual & Visual Media. Revista de la Sociedad Española de Periodística, 7, 221-240.

Ruiz Rico, M. (2020). El periodismo reconstructivo como género periodístico en la era de la posmodernidad digital. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), 39-48. http://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).39-48 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).39-48

Salaverría, R., & Negredo, S. (2008). Periodismo integrado. convergencia de medios y reorganización de redacciones. Sol 90.

Salaverría, R., Martínez-Costa, M. del P., Breiner, J. G., Negredo Bruna, S., Negreira Rey, M. C., & Jimeno, M. Ángel. (2021). Capítulo 1. El mapa de los cibermedios en España. Espejo de Monografías de Comunicación Social, 3, 25-49. https://doi.org/10.52495/c1.emcs.3.p73 DOI: https://doi.org/10.52495/c1.emcs.3.p73

Salaverría, R., & Martínez-Costa (2021). Medios nativos digitales: así están transformando el periodismo. The Conversation. https://theconversation.com/medios-nativos-digitales-asi-estan-transformando-el-periodismo-173528

Sempere, P. (2015). McLuhan en la era del Google. Memorias y profecías de la Aldea Global. Lulu.

Published

2022-11-08

How to Cite

Barceló-Sánchez, J. M., Gamonal Arroyo, R., & Barrientos-Báez, A. . (2022). Mcluhan’s Theories and Convergence of Online and Papers’ Newsrooms. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(3), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3611