Mcluhan’s Theories and Convergence of Online and Papers' Newsrooms
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3611Keywords:
Journalism, Cyberjournalism, McLuhan, Digital Native, Communication, Convergence, IntegrationAbstract
The Internet convulsed journalism and created new press models based on budgets radically different from those that traditionally shaped the performance of the profession. Although at first the newspapers created different work structures for paper and web media, the final decision of the journalistic companies was to create a single newsroom for paper and web media. This article investigates if from the theory of Communication, and especially from the works of McLuhan, this decision is or is not justified in a correct way.
Downloads
References
Abad, J. (2011). Las redacciones de papel e Internet. Convergencia: un camino hacia el futuro. Dixit, 14, 2-9. https://doi.org/10.22235/d.v0i14.316 DOI: https://doi.org/10.22235/d.v0i14.316
Albornoz, L. A. (2007). Periodismo digital. Los grandes diarios en la Red. La Crujía Ediciones.
Anguí-Sánchez, D., Cabezuelo-Lorenzo, F., & Sotelo-González, J. (2019). Innovación tecnológica y social en los nuevos medios digitales norteamericanos. Análisis del caso de Quartz News. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1697-1713. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405
Aparicio Cid, R. (2020). A contracorriente. Los medios digitales independientes de periodismo digital en México. Revista de Comunicación de la SEECI, 53, 1-22. http://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2020.53.1-22
APM (2013). Informe anual de la profesión periodística 2013. Asociación de la Prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/publicaciones/informe-anual-de-la-profesion/
Barrientos-Báez, A., & Caldevilla-Domínguez, D. (2019). Relaciones públicas y Neurocomunicación como herramientas de mejora de la imagen de marca de los personajes públicos. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).1-13 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).1-13
Berganza, R., Arcila-Calderón, C., & Herrero-Jiménez, B. (2016). Digital vs. traditional media journalists: sociodemographic characteristics, and external and internal threats to autonomy. Profesional de la Información, 25(2), 179-187. https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.04
Cabezuelo-Lorenzo, F., Barrientos-Báez, A., & Viñarás-Abad, M. (2021). Turismo y comunicación digital: covid-19 y análisis del museo Sorolla. En Nuevas tendencias en la Comunicación Digital. Editorial Fragua.
Caldevilla-Domínguez, D., Martínez-Sala, A. -M., & Barrientos-Báez, A. (2021). Tourism and ICT. Bibliometric Study on Digital Literacy in Higher Education. Education Sciences, 11(4), 172. https://doi.org/10.3390/educsci11040172 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11040172
Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., & Parra-López, E. (2020). Horizontes del mundo digital: de la simulación y la banalización de la experiencia, a un uso social, ecológico e innovador de la Sociedad Red. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 25, 269-277. De Foncuberta, M., & Borrat, H. (2006). Periódicos. Sistemas complejos, narradores en interacción. La Crujía. http://dx.doi.org/10.5209/ciyc.68722 DOI: https://doi.org/10.5209/ciyc.68722
De Fontcuberta, M. (2017). La noticia. pistas para percibir el mundo. Paidós.
Deuze, M. (2005). What is multimedia journalism?. Journalism Studies, 5(2), 139-152. https://doi.org/10.1080/1461670042000211131 DOI: https://doi.org/10.1080/1461670042000211131
Fernández Ruiz, Bruno (2020). Innovación educativa mediante la gestión emocional. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(3), 41-56. http://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(3).41-56 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(3).41-56
Gamonal, R. (2012). La retórica en Internet. Revista ICONO 14, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i1.442 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v2i1.442
García, M. (2017). El fin del mundo tal y como lo conocemos. Planeta.
García Jiménez, A. (2007). Aproximaciones al periodismo digital. Dykinson.
Goikoetxea Bilbao, U., & Ramírez de la Piscina, T. (2019). Revistas Jot Down, Anfibia y Panenka: tres formas audaces de entender el periodismo narrativo digital en plena crisis del papel. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 692-715. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1352-35 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1352
Gómez-Rodríguez, G., & González Reyes, R. (2022). La construcción de un estado de la cuestión hemerográfico. Un ejemplo a partir de los conceptos fake news, posverdad y desinformación en el entorno de web of science (WoS). Vivat Academia, Revista de Comunicación, 155, 69-90. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1335 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1335
Jenkins, H. (2008). Converge Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Paidós Ibérica. (Trabajo original publicado en 1966).
McLuhan, M. (2015). La Galaxia Gutenberg. Galaxia. (Trabajo original publicado en 1964).
McLuhan M. (1969-71). The Marshall McLuhan Dew Line Newsletter. First Run.
Navarro, L. (2011). Orígenes del ciberperiodismo. Correspondencia & Análisis, 1, 49-64. https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.04 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.04
Pellicer, M. (2012). El camino hacia las nuevas redacciones digitales. Miquelpellicer.com. www.science.gov/topicpages/e/equations+gee+model
Peinado y Miguel, F., & Rodríguez Barba, D. (2020). Emprender e innovar para crear empleo en Periodismo. Historia y Comunicación Social, 25(2), 491-499. https://doi.org/10.5209/hics.72279 DOI: https://doi.org/10.5209/hics.72279
Ramos, D. (2014). The integrated newsroom: a necessary and temporary process. Textual & Visual Media. Revista de la Sociedad Española de Periodística, 7, 221-240.
Ruiz Rico, M. (2020). El periodismo reconstructivo como género periodístico en la era de la posmodernidad digital. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), 39-48. http://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).39-48 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).39-48
Salaverría, R., & Negredo, S. (2008). Periodismo integrado. convergencia de medios y reorganización de redacciones. Sol 90.
Salaverría, R., Martínez-Costa, M. del P., Breiner, J. G., Negredo Bruna, S., Negreira Rey, M. C., & Jimeno, M. Ángel. (2021). Capítulo 1. El mapa de los cibermedios en España. Espejo de Monografías de Comunicación Social, 3, 25-49. https://doi.org/10.52495/c1.emcs.3.p73 DOI: https://doi.org/10.52495/c1.emcs.3.p73
Salaverría, R., & Martínez-Costa (2021). Medios nativos digitales: así están transformando el periodismo. The Conversation. https://theconversation.com/medios-nativos-digitales-asi-estan-transformando-el-periodismo-173528
Sempere, P. (2015). McLuhan en la era del Google. Memorias y profecías de la Aldea Global. Lulu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.