Comunicación en redes y discursos de odio en el contexto español

Authors

  • Roberto Moreno López Universidad de Castilla-La Mancha
  • Sonia Morales Calvo Universidad de Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3557

Keywords:

Social media, Hate speech, Hate crimes, Young people, ICT`s, CONTACT Project, Speeches on the Internet

Abstract

In the framework of the CONTACT project, 20 interviews were conducted with young people in Spain between 18 and 30 years old, with the main objective of increasing awareness and understanding of hate speech among Spanish youth. The main results show that hate speech is part of communication on the Internet and social networks, and that the reach and impact of hate speech is reflected on the streets and online. Young people understand that hate speech is directed at social groups determined by their body, culture, ethnicity, and sexual orientation, although they recognize it in the private sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anti-Defamation League (2010). Responding to Cyberhate, Toolkit for Action. New York (USA) Anti-Defamation League. Disponible en https://bit.ly/2I8nTTx

Al Serhan, F., & Elareshi, M. (2020). New media and hate speech: A study of university students in Jordan. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (26), 166-184.

Assimakopoulos, S., Baider, F. H., & Millar, S. (2017). Online hate speech in the European Union: a discourse-analytic perspective. Springer Nature. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-72604-5

Ayuntamiento de Barcelona (2017). Informe Discurso del Odio. Resumen Ejecutivo. Barcelona (España), Ayuntamiento de Barcelona. Disponible en https://bit.ly/3S27Xnq

Ben-David, A., & Fernández, A. M. (2016). Hate speech and covert discrimination on social media: Monitoring the Facebook pages of extreme-right political parties in Spain. International Journal of Communication, 10, 27.

Burnap, P., & Williams, M. L. (2014). Hate speech, machine classification and statistical modelling of information flows on Twitter: Interpretation and communication for policy decision making. Presentado en Internet, Policy & Politics, Oxford, UK, 26 September 2014. https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/65227

Cabo, A., Tarragona, L., & Vallès, O. (2015). Informe del Observatorio PROXI (Vol. I.). Observatorio PROXI.

Cabo Isasi, A., & Juanatey, A. (2016): “El discurso de odio en las redes sociales: un estado de la cuestión”. Ayuntamiento de Barcelona. Disponible en: https://bit.ly/3otNquM

Davidson, T., Warmsley, D., Macy, M., & Weber, I. (2017). Automated hate speech detection and the problem of offensive language. En Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media (Vol. 11, No. 1, pp. 512-515).

De Haro, J. (2019). Redes sociales en Educación. https://bit.ly/3vBF887

Del Río, J., Sádaba, C., & Bringué, X. (2010). Menores y redes ¿sociales?: de la amistad al cyberbullying. Recuperado de: https://bit.ly/3zwhbBj

Ekman, M. (2019). Anti-immigration and racist discourse in social media. European Journal of Communication, 34(6), 606-618. https://doi.org/10.1177/0267323119886151 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323119886151

European Commission (2016). Code of conduct on countering illegal hate speech online. Disponible en: https://bit.ly/3b1VcZt

Farkas, J., Schou, J., & Neumayer, C. (2018). Cloaked Facebook Pages: Exploring Fake Islamist Propaganda in Social Media. New Media & Society 20(5), 1850–1867. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444817707759

Gil-Borrelli, C. C., Martín-Ríos, M. D., & Rodríguez-Arenas, M. Á. (2018). “Propuesta de actuación para la detección y la atención a víctimas de violencia de odio para profesionales de la salud”. Med. clín, 150(4), 155-159. DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2017.06.017

Gil-Borrelli, C.C, Dolores Martín-Ríos, M.D., López Corcuera, L., Reche Martínez, B., Torres Santos-Olmo, R., Muriel Pati, E., & Rodríguez-Arenas, M.A. (2020). Elaboración de un cuestionario de detección de casos de violencia de odio en urgencias hospitalarias”, Gac Sanit, 34(2). https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.01.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.01.006

Holcomb, L., & Beal, C. (2010). Capitalizing on web 2.0 in the social studies context. TECHTRENDS, 54(4), 28-32. https://dx.doi.org/10.1007/s11528-010-0417-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-010-0417-0

Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre equipamiento y Uso de Tecnológicas de Información y Comunicación en los Hogares 2021.

Lamerichs, N., Dennis, M. C., Puerta, R. R., & Lange-Bohmer. A. (2018). Elite Male Bodies: The Circulation of Alt-Right Memes and the Framing of Politicians on Social Media. Participations 15(1), 180–206.

López-Berlanga, C., & Sánchez-Romero, C. (2019). La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 12(2), 114-130.

Martín-Martín, M., Asensio-Muñoz, I., & Bueno-Álvarez, J. (2021). Uso de las redes sociales en estudiantes de secundaria: análisis de perfiles para la intervención educativa. Revista Complutense De Educación, 32(3), 303-314. http://dx.doi.org/10.5209/rced.57189 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.57189

Matamoros-Fernández, A., & Farkas, J. (2021). Racism, hate speech, and social media: A systematic review and critique. Television & New Media, 22(2), 205-224. DOI: https://doi.org/10.1177/1527476420982230

Ministerio del interior (2020). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Disponible en: https://bit.ly/3vfXOd7

Moreno-López, R., & Arroyo-López, C. (2021). Support and advice through health system for hate crimes victims: a socio-sanitary approach. Tirant Lo Blanch. Disponible en: https://bit.ly/3ozkelL

Olteanu, A., Castillo, C., Boy, J., & Varshney, K. (2018). The effect of extremist violence on hateful speech online. En Proceedings of the international AAAI conference on web and social media (Vol. 12, No. 1).

Paz, M. A., Montero-Díaz, J., & Moreno-Delgado, A. (2020). Hate speech: A systematized review. Sage Open, 10(4), 2158244020973022. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244020973022

Pohjonen, M., & Udupa, S. (2017). Extreme speech online: An anthropological critique of hate speech debates. International Journal of Communication, 11, 19.

Romera, E. M., Ortega, R., Rey, R. D., Casas, J. A., Viejo, C. M., Gómez, O., & Luque, R. (2017). Bullying, cyberbullying y dating violence: Estudio de la gestión de la vida social en estudiantes de Primaria y Secundaria de Andalucía. Centro de Estudios Andaluces.

Sacristán, A. (2013). Sociedad del conocimiento, tecnología y educación (No. 303.4833).

Save the Children España (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia. Disponible en: https://bit.ly/3z5Zp6D

Vrysis, L., Vryzas, N., Kotsakis, R., Saridou, T., Matsiola,M., Veglis,A., Arcila-Calderón, C., & Dimoulas, C. A. (2021) Web Interface for Analyzing Hate Speech. Future Internet, 13, 80. https://doi.org/10.3390/fi13030080 DOI: https://doi.org/10.3390/fi13030080

Published

2022-10-27

How to Cite

Moreno López, R., & Morales Calvo, S. (2022). Comunicación en redes y discursos de odio en el contexto español. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3557