Political speech games
The management of Rodolfo Hernández’s personal brand on TikTok
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3543Keywords:
Personal branding, Discourse analysis, Policy, Spin doctor, TikTokAbstract
This study analyzed the management of the personal brand of Colombian presidential candidate Rodolfo Hernández in 2022 on TikTok and the way in which the spin doctor teamed up with the candidate to build a discursive game in the digital political arena. It founds the impoverishment of the political discourse that is subjected to the logic of the market and the rules imposed by its media coverage. Even so, the candidate fulfilled his objective, to get votes to go to the second round, which puts at risk the very value of the political contest in a democratic system.
Downloads
References
Aira, T. (2009). Los spins doctors: cómo mueven los hilos los asesores de los líderes políticos. Editorial UOC.
Canel, M. J. (2006). Comunicación política: una guía para su estudio y práctica. Tecnos.
Cambio (2022). Rodolfo Hernández: Los secretos detrás de su campaña con Ángel Becassino. [Video]. Youtube, 1 junio. https://www.youtube.com/watch?v=SaSBZBqFDMo&t=38s
Del Rey Morató, J. (2022). La comunicación política en la sociedad del marketing y de internet. Encuadres, relatos y juegos de lenguaje. Revista De Comunicación, 10(1), 102–128. https://revistadecomunicacion.com/article/view/2773
Díaz, J. (2012). Pragmalingüística del disfemismo y la descortesía: los actos de habla hostiles en los medios de comunicación virtual. [Tesis doctoral] Universidad Carlos III de Madrid. Biblioteca. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/15682
Doria, P. (2002). Ángel Becassino: el traductor de Rodolfo Hernández. La Silla Vacía. , 14 junio. https://cutt.ly/sLDuP1h
Duzán, M. (2022). Becassino: el estratega que pone la cara por Rodolfo Hernández. [Podcast]. https://open.spotify.com/episode/1U95SLwRXLcCBKTgBamPrf?si=fdbf08b08d184b1b
Fuentes, C., & Alcaide, E. (2008). Descortesía, agresividad y violencia verbal en la sociedad actual. Universidad Internacional de Andalucía. Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/111639
Lair, D. J., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the Recasting of the Professional Self: The Rhetoric and Ethics of Personal Branding. Management Communication Quarterly, 18(3), 307-343. https://cutt.ly/7KNdFLS DOI: https://doi.org/10.1177/0893318904270744
López, F. (2022). Nuevos medios en campaña. El caso de las elecciones autonómicas de Madrid 2021 en TikTok. Revista de Ciencias Sociales y Humanas Universitas XXI, (36), 221-241. https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09 DOI: https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09
Mazzoleni, G. (2015). La comunicación política. Difusora Larousse - Alianza Editorial.
Medina, J., Papakyriakopoulos, O., & Hegelich, S. (2020). Dancing to the Partisan Beat: A First Analysis of Political Communication on TikTok. Southampton. https://doi.org/10.1145/1122445.1122456 DOI: https://doi.org/10.1145/1122445.1122456
Montoya, P., & Vandehey, T. (2002). The personal branding phenomenon. Personal Branding Press.
Oquendo, C. (2022). La mente detrás de Hernández: “Rodolfo es un ‘outsider’ con un discurso anti política tradicional”. El País.7 de junio. https://cutt.ly/BKbe6yo
Pérez, A. (2012). Marca personal: cómo convertirse en la opción preferente. ESIC editorial.
Sarasqueta, G. (2021). Técnicas de la comunicación política ante la era de la infoxicación y la interrupción: del storytelling al storydoing. Comunicación y Hombre, (17), 73-84. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.648.73-84 DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.648.73-84
Sarlo, B. (1996). Instantáneas: medios, ciudad y costumbres en el fin de siglo. Ariel.
Sartori, G. (1998). Homo videns: la sociedad teledirigida. Taurus.
Silva, A. (2022). Semiótica del viejito. Entre sus ejes semánticos está la dupla: carácter fuerte y abuelo, más bien alegre y chistoso. El Tiempo. 8 junio. https://cutt.ly/tLGdSOV
Velandia, L. (2022). Ángel Beccassino, el estratega tras el éxito de Rodolfo Hernández: “Colombia no está para un cambio brusco”. Infobae. 12 junio. https://cutt.ly/fLDuLUF
Verón, E. (1987). El discurso político. Hachette.
Verón, E. (1994). Mediatización, comunicación política y mutaciones de la democracia. Semiosfera 2. pp. 5-36. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/7830#preview
Verón, E. (1998). Mediatización de lo político. En J. Mouchon, A, Gosselin, G. Gauthier (Coords.) Comunicación y Política (pp. 220-236). Gedisa.
Vilches, L., Río, O., Simelio, N., Pere, S. & Velásquez, T. (2011). La investigación en comunicación: métodos y técnicas en la era digital. Editorial Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.