The story battle in the Ukraine war

From televised speeches to video selfies

Authors

  • José Luis Martín Sáez Universidad Rey Juan Carlos
  • Yolanda Ortiz de Guinea Ayala Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3541

Keywords:

Storytelling, Story battle, Ukraine war, Vladímir Putin, Volodímir Zelenski, Narrative analysis, Hybrid war

Abstract

History has shown that conflicts are not only waged on the ground in various theatres of operations, but also in a symbolical manner too, those scenarios where non-conventional combat strategies are used to win, in this case, the battle of the story. This is notable in a technological and communicative context, defined by hyper connectivity. In this context, we have made a narrative analysis of the war stories between Russia and Ukraine, based on the speeches of their respective presidents, to conclude that the two leaders have built an emotional story, using storytelling techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1981). Introducción al análisis estructural de los relatos. Ediciones Coyoacán.

Cárdenas Ruiz, J. D. (2013). Storytelling y márquetin político: humanidad y emociones en la búsqueda de la visibilidad legitimada. Poliantea, 9(16), 33-50. https://dx.doi.org/10.15765/plnt.v9i16.392 DOI: https://doi.org/10.15765/plnt.v9i16.392

Charaudeau, P. (2009). La argumentación persuasiva. El ejemplo del discurso político. En M. Shiro, P. Bentivoglio & F. D. Erlich (Eds.) Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar (pp. 277-295). Fondo Editorial de Humanidades de la Universidad Central de Venezuela. https://bit.ly/2JbgHa1

Coffey, A., & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Editorial Universidad de Antioquia.

Consejo de Seguridad Nacional de España (2021). Estrategia de Seguridad Nacional 2021. https://www.dsn.gob.es/es/documento/estrategia-seguridad-nacional-2021

Denning, S. (2008). Storytelling. En R. A. Couto (Ed.) Political and civic leadership: a reference handbook (pp. 830-837). SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781412979337.n93 DOI: https://doi.org/10.4135/9781412979337.n93

Estupiñán Mojica, J., & González Gutiérrez, O. (2015). Narrativa conversacional, relatos de vida y tramas humanos. Universidad Santo Tomás. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvb6v71x

Gallardo Paúls, B. (2014). Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico. Anthropos Editorial.

Giglioli, P. P. (2005). Invito allo studio della società. Il Mulino.

Guber, P. (2011a). Storytelling para el éxito. Conecta, persuade y triunfa gracias al poder de las historias. Empresa Activa.

Guber, R. (2011b). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores Argentina.

Gutiérrez-Rubí, A. (2009). Micropolítica. Ideas para cambiar la comunicación política. Auto-ed. https://bit.ly/3QTzAPh

Fryer, B. (2003). Storytelling that moves people. Harvard Business Review, June, https://hbr.org/2003/06/storytelling-that-moves-people

Lakoff, G., & Johnson, M. (2021). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.

López Mejía, D. I., Valdovinos de Yahia, A., Méndez-Díaz, M., & Mendoza-Fernández, V. (2009). El sistema límbico y las emociones: empatía en humanos y primates. Psicología Iberoamericana, 17(2), 60-69. https://bit.ly/3BjvMBz DOI: https://doi.org/10.48102/pi.v17i2.270

Lovecky, D. V. (2004). Different minds. Gifted children with AD/HD, Asperger Syndrome and others learning deficits. Jessica Kingsley Publishers.

Maarek, P. J. (2014). Politics 2.0: New Forms of Digital Political Marketing and Political Communication”. Trípodos, 34, 13-22. https://bit.ly/3Pa47qP

McAllister, I. (2007) The personalization of politics. En R. J. Dalton & H. D. Klingemann (Eds.) The Oxford handbook of political behavior (pp. 571-588). Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199270125.003.0030 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199270125.003.0030

Navarro Romero, R. M., & Gómez Alonso, J. C. (2017). Vigencia de las categorías de la Retórica en la cultura audiovisual. Bajo Palabra, 14, 83-94. http://dx.doi.org/10.15366/bp2017.14 DOI: https://doi.org/10.15366/bp2017.14

Neuman, W. L. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches. Pearson Education.

Núñez, A. (2010). ¡Será mejor que lo cuentes! Los relatos como herramientas de comunicación. Storytelling. Empresa Activa.

Ricoeur, P. (1989). “La fragilidad del lenguaje político”. Signo y Pensamiento, 15, 33-43. https://bit.ly/3zsCaF0

Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. SAGE Publications.

Rodríguez Suárez, L. P. (2008). Sobre el origen de la comunicación persuasiva (una propuesta desde la filosofía de la comunicación de Heidegger). Stvdivm, Revista de Humanidades, 14, 89-98. https://bit.ly/3b3gRAB

Salmon, C. (2008). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear mentes. Península.

Solares Altamirano, B. (2006). Aproximaciones a la noción de imaginario. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, (48)198, 129-141. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2006.198.42543 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2006.198.42543

Vázquez Sande, P. (2017). Personalización de la política, storytelling y valores transmitidos. Communication & Society, 30(3), 275-291. https://hdl.handle.net/10171/43935 DOI: https://doi.org/10.15581/003.30.35775

Published

2022-10-26

How to Cite

Martín Sáez, J. L., & Ortiz de Guinea Ayala, Y. (2022). The story battle in the Ukraine war: From televised speeches to video selfies. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(4), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3541