Creativity as a tool for understanding education

The role of creativity as a catalyst for educational transformation

Authors

  • Isabel Rodrigo-Martín Universidad de Valladolid
  • Luis Rodrigo-Martín Universidad de Valladolid
  • Álvaro Pérez-García Universidad Internacional de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3533

Keywords:

Creativity, Education, Learning, Teachers, Sociocultural Context, Social Interactions, Communication

Abstract

The study proposes a theoretical framework for constructing a new perspective on Education based on the advances stemming from creativity research. In the first part of the research, we present a theoretical framework that allows us to rigorously approach the concept of creativity from an educational perspective. In the social framework, we look at the creative contexts needed in the teaching and learning process. We propose a model of educational context that responds to the needs of students. Finally, we propose the didactic framework, which addresses the new challenges and challenges of this education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán Toledo, Y., & Herrada Valverde, R. I. (2016). Innovación educativa y metodologías activas en Educación Secundaria: La perspectiva de los docentes de lenguas castellana y literatura. Revista Fuentes, 18(1), 65-76. DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2016.18.1.04

Amabile, T. M. (1996). Creativity In Context: Update To The Social Psychology Of Creativity. Westview Press.

Bécares Rodríguez, L., Busto Zapico, M., & Hoyos González, C. (2016). Sentarse, escuchar y repetir. ¿Existe otra forma de enseñar historia? IKASTORRATZA. e-Revista de Didáctica, 16, 15-38.

Bernal Vázquez, J. J., & Calvo Niño, M. L. (2000). Didáctica de la música la expresión musical en la educación infantil. Aljibe.

Bloom, B. S. (Ed.). (1985). Developing talent in young people (1st ed). Ballantine Books.

Carceller, A. T. (2019). Innovación o moda: Las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Voces de la educación, 4(8), 3-16.

Chacón Araya, Y. (2011). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1). https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120

De la Torre, S., & Violant, V. (2002). Estrategias didácticas en la enseñanza universitaria. Una investigación con metodología de desarrollo. re, 1, 21-38.

De la Torre, S., & Violant, V. (2006). Comprender y evaluar la creatividad. Aljibe.

Donolo, D., & Elisondo, R. C. (2012). Estudio de creatividad: Las travesías de Alfonsina, de Astor, de Julios y de Marías. Sociedad Latina de Comunicación Social. https://bit.ly/3nyAgMo

Elisondo, R. C. (2015a). La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3). https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904

Elisondo, R. C. (2015b). La Creatividad como Perspectiva Educativa. Cinco Ideas para Pensar los Contextos Creativos de Enseñanza y Aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 566-588. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904

Entwistle, N. J., & Peterson, E. R. (2004). Conceptions of learning and knowledge in higher education: Relationships with study behaviour and influences of learning environments. International Journal of Educational Research, 41(6), 407-428. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.08.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.08.009

Feldhusen, J. F. (2005). Giftedness, Talent, Expertise, and Creative Achievement. En R. J. Sternberg y J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (2.a ed., pp. 64-79). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.006 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.006

Fontao, M. del P. G. (1997). Capacidad de imagen y creatividad. Servizo de Publicacións Universidade de Vigo.

Gagné, F. (1985). Giftedness and Talent: Reexamining a Reexamination of the Definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3), 103-112. https://doi.org/10.1177/001698628502900302 DOI: https://doi.org/10.1177/001698628502900302

Galton, F. (1870). Hereditary Genius: An Inquiry Into Its Laws and Consequences. D. Appleton. DOI: https://doi.org/10.1037/13474-000

Gardner, H. (2017). Mentes creativas: Una anatomía de la creatividad (J. P. Tosaus Abadía, Trad.). Paidós.

Gervilla Castillo, A. M., & Madrid Vivar, D. (2003). Creatividad y currículum. En A. M. Gervilla Castillo y R. Cervantina Prado (Ed.), Creatividad Aplicada: Una apuesta de futuro (Vol. 1, pp. 309-330). Dykinson.

Glăveanu, V. P. (2010). Paradigms in the study of creativity: Introducing the perspective of cultural psychology. New Ideas in Psychology, 28(1), 79-93. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2009.07.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2009.07.007

Glǎveanu, V. P. (2014). Distributed creativity: Thinking outside the box of the creative individual. Springer.

González Quintián, C. A. (2005). La magia de los ambientes. En V. Violant Holz y S. De la Torre (Eds.), Comprender y evaluar la creatividad (Vol. 1, pp. 205-214). Aljibe.

González Quitián, C. A. (2018). Pedagogía de la Creatividad en el Escenario Educativo. Revista RedCA, 1(2), 39-66.

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444-454. https://doi.org/10.1037/h0063487 DOI: https://doi.org/10.1037/h0063487

Holm-Hadulla, R. M. (2013). The Dialectic of Creativity: A Synthesis of Neurobiological, Psychological, Cultural and Practical Aspects of the Creative Process. Creativity Research Journal, 25(3), 293-299. https://doi.org/10.1080/10400419.2013.813792 DOI: https://doi.org/10.1080/10400419.2013.813792

Lesgold, A. (2004). Contextual requirements for constructivist learning. International Journal of Educational Research, 41(6), 495-502. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.08.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2005.08.014

March, A. F. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.

Mendez Alvarez, C. E. (2006). Clima organizacional en Colombia El IMCOC: Un método de análisis para su intervención. Universidad del Rosario. https://bit.ly/3uomIqG

Mooney, R. L. (1963). A Conceptual Model for Integrating Four Approaches to the Identification of Creative Talent. En C. W. Taylor y F. Barron (Eds.), Scientific creativity: Its recognition and development (pp. xix, 407). John Wiley.

Mora, F. (2014). Neurocultura. Difusora Larousse - Alianza Editorial. https://bit.ly/3yG8J24

Muñoz Redón, J. (2004). El pensamiento creativo. Octaedro.

Nickerson, R. S., Smith, E. E., & Perkins, D. N. (1987). Enseñar a pensar: Aspectos de la aptitud intelectual. https://bit.ly/3NBFBNH

Renzulli, J. S. (2005). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity. En R. J. Sternberg y J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (2.a ed., pp. 246-279). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015

Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan, 42, 305-310.

Richards, R. (2007). Everyday creativity and new views of human nature: Psychological, social, and spiritual perspectives (1st ed). American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/11595-000

Rinaudo, M. C., & Donolo, D. (1999). Psicología Educacional y Enseñanza Universitaria. Desajustes entre ofertas y requerimientos. Propuesta Educativa, 10(21), 55-59.

Rinaudo, M. C., & Donolo, D. (2000). Casandra y la educación. En B. Guerci de Siufi (Eds.), Pensando la Universidad. Editorial UNJU y Red de Editoriales de Universidades Nacionales. Jujuy.

Robinson, K. (2009). El Elemento (M. Vaquero Granado, Trad.). Grijalbo.

Rouquette, M.-L. (1973). R. W. Darwin et la psychophysiologie de la vision. Revue d’histoire des sciences, 26(2), 145-151. https://doi.org/10.3406/rhs.1973.3318 DOI: https://doi.org/10.3406/rhs.1973.3318

Runco, M. A. (2014). Creativity: Theories and Themes: Research, Development, and Practice. Elsevier.

Simonton, D. K. (1990). History, chemistry, psychology, and genius: An intellectual autobiography of historiometry. En Theories of creativity (Vol. 115, pp. 92-115). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.1017/CBO9780511763205.004 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511763205.004

Stein, M. I. (1953). Creativity and Culture. The Journal of Psychology, 36(2), 311-322. https://doi.org/10.1080/00223980.1953.9712897 DOI: https://doi.org/10.1080/00223980.1953.9712897

Sternberg, R. J., y Lubart, T. I. (1993). Creative Giftedness: A Multivariate Investment Approach. Gifted Child Quarterly, 37(1), 7-15. https://doi.org/10.1177/001698629303700102 DOI: https://doi.org/10.1177/001698629303700102

Tanggaard, L. (2013). The sociomateriality of creativity in everyday life. Culture y Psychology, 19(1), 20-32. https://doi.org/10.1177/1354067X12464987 DOI: https://doi.org/10.1177/1354067X12464987

Taylor, I. A. (1971). A Transactional Approach to Creativity and its Implications for Education. The Journal of Creative Behavior, 5(3), 190-198. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1971.tb00890.x DOI: https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1971.tb00890.x

Terman, L. M. (1925). Genetic Studies of Genius ...: Mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.

Torrance, E. P. (1984). The Role of Creativity in Identification of the Gifted and Talented. Gifted Child Quarterly, 28(4), 153-156. https://doi.org/10.1177/001698628402800403 DOI: https://doi.org/10.1177/001698628402800403

Torrance, E. P., & Khatena, J. (1970). «What Kind of Person Are You?»: A Brief Screening Device for Identifying Creatively Gifted Adolescents and Adults. Gifted Child Quarterly, 14(2), 71-75. https://doi.org/10.1177/001698627001400201 DOI: https://doi.org/10.1177/001698627001400201

Treffinger, D. J., Feldhusen, J. F., & Isaksen, S. G. (1990). Organization and Structure of Productive Thinking. Creative Learning Today, 4(2), 6-8.

Urban, K. K. (1991). Recent Trends in Creativity Research and Theory in Western Europe. European Journal of High Ability, 1(1), 99-113. https://doi.org/10.1080/0937445900010114 DOI: https://doi.org/10.1080/0937445900010114

Urban, K. K. (1995). Different Models in Describing, Exploring, Explaining and Nurturing Creativity in Society. 6, 143-159. DOI: https://doi.org/10.1080/0937445940060243

Yuste Hernanz, C. (1990). Programa de estimulación de las habilidades de la inteligencia. Ciencias de la Educación Preescolar y Especial.

Published

2022-10-25

How to Cite

Rodrigo-Martín, I., Rodrigo-Martín, L., & Pérez-García, Álvaro . (2022). Creativity as a tool for understanding education: The role of creativity as a catalyst for educational transformation. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(3), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3533