New audiovisual culture and youth cybercultures: sociability and appropriation of media young people in cyberspace
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.320Keywords:
Communities, Media, CommunicationAbstract
This communication is progress of a research project, from a methodological referential framework of interdisciplinary and from a qualitative perspective, seeks to approach the youth culture, current transformations and their relation with the new technologies in general and audiovisual culture in particular. It is to explore and describe the possible intersections between two phenomena that arise in the context of the digital society and culture of technology / media convergence: the new media culture and cyberculture, particularly youth cybercultures. The paper proposes some preliminary reflections only while the project is under development. In this regard emphasizes the centrality that has taken the image in cyberspace, especially in the sociocultural practices by youth and proposes the study of audiovisual, their production and consumption processes as generating sociability and identity expression. Thus young people as actors adopting cyberspace as the area in which to develop tactics.
Downloads
References
Ardèvol, E. (2003). Cibercultura: un mapa de viaje. Aproximaciones teóricas para el análisis cultural de Internet. Ponencia presentada en el 9º Congreso de Antropología. Barcelona.
Artopoulus, A. et al. (2011). La sociedad de las cuatro pantallas. Una mirada latinoamericana. Madrid, España: Ariel-Fundación Telefónica.
Ávalos, J. (2011). Transmedialidad y cultura de participación en los usuarios jóvenes de Internet de Tijuana. Revista Virtualis, 4, 45-66.
Balestrini, M. (2010). El traspaso de la tiza al celular: Celumetrajes en el Proyecto Facebook para pensar con imágenes y narrativas transmedia. En El proyecto Facebook y la posuniversidad (pp. 35-47). Buenos Aires, Argentina: Ariel-Fundación telefónica.
Belsunces, A. (2011). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia. Barcelona, España: UOC.
Crovi Druetta, D. (2000). Los jóvenes ante la convergencia tecnológica. Comunicación y Sociedad, 38, 127-143.
Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1-18. DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.18310
Fernández Díez, F. y Martínez, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona, España: Paidós.
García Canclini, N. (2013). De la cultura postindustrial a las estrategias de los jóvenes. En Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Madrid, España: Fundación telefónica.
Gómez, H. (2007). Estratos espaciales y de comunicación en los estudios sobre la juventud. Una revisión de los estudios de los consumos culturales juveniles en México. Anuario CONEICC de investigación de la comunicación. No. XV. CONEICC. pp. 185-212. DOI: https://doi.org/10.38056/2008aiccXV312
Gubern, R. (2000). El eros electrónico. Madrid, España: Ed. Taurus.
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona, España: Ed. UOC.
Igarza, R. (2010). Nuevas formas de consumo cultural: Por qué las redes sociales están ganando la batalla de las audiencias. En Comunicación, media y consumo, 7(10), 59-90. Sao Paulo.
Islas Carmona, J. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo en la sociedad de la ubicuidad. En Revista Palabra –Clave, 11(1), 29-39. DOI: https://doi.org/10.38056/2008aiccXV318
Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Barcelona, España: Paidós.
Jenkins, H. (2010). Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Barcelona, España: Paidós.
Lacalle, C. y Sánchez-Navarro, J. (2012). Audiovisual 2.0: Narrativas, recepción y consumo en los nuevos hipertextos. En Análisi. Quaderns de comunicación i cultura, segunda época, febrero 2012, UAB-UOC, Barcelona. (pp. 19-21). DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i41.1497
Lévy, P, (2007). Cibercultura La cultura de la sociedad digital. México: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana.
Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona, España: Anagrama. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.24.61
Martín-Barbero, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. (En línea) (Consulta: 13 de febrero del 2013) http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a03.htm
Pérez Pastor, L. (2009). Redefinición del espectador cinematográfico en relación al audiovisual contemporáneo. Barcelona, España: Universitat Pompeu Fabra.
Piscitelli, A. (2011). Nativos e inmigrantes digitales: ¿Brecha generacional, brecha cognitiva o las dos juntas? Revista mexicana de investigación educativa, 11(28), 179-185.
Pujol, C. (2011). Fans, cinéfilos y cinéfagos. Una aproximación a las culturas y gustos cinematográficos. Barcelona, España: UOC.
Reguillo, R. (2000). Las culturas juveniles: Un campo de estudio; breve agenda para la discusión. Revista brasileña de educación, (23), 103-118. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200008
Reig, D. y Vílchez, L. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: Tendencias, claves y miradas. Madrid, España: Fundación Telefónica.
Roig, A. (2011). Trabajo colaborativo en la producción cultural y el entretenimiento. Barcelona, España: UOC.
Urteaga, M. (2013). De jóvenes contemporáneos: Trendys, emprendedores y empresarios culturales. En Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales (pp. 25-44). México: Fundación Telefónica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.