Filmic-dialectal frustration in the world of Almodóvar

Approaches and Analysis of the Subversive Untranslatability in Two 1980s' Feature Films by Pedro Almodóvar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3068

Keywords:

Pedro Almodóvar, Movida Madrileña, subtitles, untranslatable, 1980s

Abstract

In the context of the last quarter of the 20th century in Spain, cinema played an important role in the subversive process of a society that was awakening from its dictatorial lethargy to cope with European cultural modernity. We can find evidence of this process in the first feature films by the Spanish director Pedro Almodóvar. They capture a transgressive contemporary imaginary, both visual and lexical, that the French-language subtitles dilute and even make disappear, generating a subversive frustration resulting from the untranslatability of the original audio-visual component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcos Llorach, E. (1994). Gramática de la Lengua Española. Ediciones Espasa.

Álvarez Osés, J. A., Cal Freire, I., Haro Sabater, J. Y González Muñoz, M. C. (2000). La guerra que aprendieron los españoles. República y Guerra Civil en los libros de Bachillerato (1938-1983). Los libros de la catarata.

Berzosa Camacho, A. (2012). La sexualidad como arma política. Cine homosexual subversivo en España en los años setenta y ochenta. [Tesis de doctorado]. Universidad Autónoma de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=25349.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (La domination masculine, 1998). Anagrama.

Butler, J. (2007). El género en disputa (Gender Trouble, 1990). Paidós.

Gubern, R. (2014). Movida y transgresión en el primer Almodóvar. En P. Poyato Sánchez (Ed.), El cine de Almodóvar. Una poética de los “trans” (pp. 15-27). Universidad Internacional de Andalucía.

De Hoyos González, M. (1981). Una variedad en el habla coloquial: la jerga ‘cheli’. Cauce. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 4, 31-39.

Folguera Crespo, P. (1997). El franquismo. El retorno a la esfera privada (1939-1975). En E. Garrido (Ed.), Historia de las mujeres en España (pp. 527-549). Síntesis.

Khameneh Bagheri, T. (2009). Étude sur la formation du verlan dans la langue française. Pazhuhesh-e Zabanha-ya Khareji, 53, 5-21. Special Issue, French. Recuperado el 20 de septiembre de 2019 de https://jor.ut.ac.ir/article_19594_22d14d9068b16fa4c6a2ae75551fbaa0.pdf

Lavaur, J-M., & Nava, S. (2008). Interférences liées au sous-titrage intralangue sur le traitement des images d’une séquence filmée. Actas del coloquio del Congreso 2007 de la Société Française de Psychologie. Nantes. Recuperado el 20 de septiembre de 2019 de https://www.researchgate.net/publication/233408022_Interferences_liees_au_sous-titrage_intralangue_sur_le_traitement_des_images_d%27une_sequence_filmee.

Martín Garzo, G. (2014). Cuatro películas, El cine de Almodóvar. En P. Poyato Sánchez (Ed.), El cine de Almodóvar. Una poética de los “trans” (pp. 81-96). Universidad Internacional de Andalucía.

Podhorná-Polická, A. (2006). Les aspects stylistiques de la verlanisation. Recuperado el 20 de septiembre de 2019 de https://www.muni.cz/en/research/publications/727509.

Porras Ferreyra, J. (2008, julio-diciembre). El séptimo arte y el estudio de las transiciones a la democracia: el cine español de la transición. Revista Politeia, 41(31), 139-163. Instituto de Estudios Políticos, Universidad Central de Venezuela. Recuperado el 07 de septiembre de 2020 de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170018434005.

Poyato Sánchez, P. (2014). La escritura del “almodrama”. En P. Poyato Sánchez (Ed.), El cine de Almodóvar. Una poética de los “trans” (pp. 99-124). Universidad Internacional de Andalucía.

Prego, V. (1996). Así se hizo la Transición. Plaza & Janés.

Robert, P, Rey, A, & Rey-Debove, J. (1993). Le Petit Robert. Dictionnaires Le Robert.

Salinas, J. (2006, 10 de septiembre). Cine: versión, diversión y subversión. Revista Digital Universitaria. 7 (9). Recuperado el 07 de septiembre, 2020 de http://www.revista.unam.mx/vol.7/num9/art76/int76.htm.

Sánchez Noriega, J. L. (2017). Universo Almodóvar. Estética de la pasión de un cineasta posmoderno. Alianza Editorial. DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2017.02.07

Scott, J. C. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. Ediciones Era.

Seguin, J. C. (2014). Madrid y Pedro Almodóvar. En P. Poyato Sánchez (Ed.), El cine de Almodóvar. Una poética de los “trans” (pp. 29-51). Universidad Internacional de Andalucía.

Seguin, J. C. (1989). Pedro Almodóvar : l’art d’accommoder les restes. En Nos Années 80 (7-14). Hispanística XX, Culture Hispanique, numéro 7, Centre d’Études et de Recherches hispaniques du XXe siècle, Université de Bourgogne.

Tyler, P. (1973). Cine Underground. Historia crítica (Underground Film: A Critical History, 1969). Planeta.

Umbral, F. (1983). Diccionario Cheli. Narrativa 80.

Vidal, N. (1988). El cine de Pedro ALMODÓVAR. Instituto de la Cinematografía y las Artes Audiovisuales, Ministerio de Cultura.

Webografía

Diccionario panhispánico del español jurídico. (s.f.). Grito subversivo. Diccionario panhispánico del español jurídico. https://dpej.rae.es/lema/grito-subversivo

Real Academia Española. (s.f.). Subversivo. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea]. https://dle.rae.es/subversivo

Real Academia Española. (s.f.). Subvertir. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea]. https://dle.rae.es/subvertir.

Real Academia Española. (s.f.). Transgedir. Diccionario panhispánico del español jurídico (DPEJ) [en línea]. https://dpej.rae.es/buscador-general/transgredir.

Muñoz Cáliz, B. La desaparición de la censura. Recuperado el 07 de septiembre de 2020 de http://www.bertamuñoz.es/censura/cap5_1.html.

Published

2022-01-28

How to Cite

Macarro, J. (2022). Filmic-dialectal frustration in the world of Almodóvar: Approaches and Analysis of the Subversive Untranslatability in Two 1980s’ Feature Films by Pedro Almodóvar. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(1), 137–150. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3068

Issue

Section

Research articles