Masculine-feminine: Implications of the abundance of hair on gender perception
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2486Keywords:
Hair, Bearded woman, Monster, Gender, Sexuality, Hirsutism, HypertrichosisAbstract
Hair is an element that has been present in human evolution since time immemorial. The excessive growth of hair on the body starts from a historical reality, since they are the result of real diseases: hypertrichosis and hirsutism. Taking as a starting point the image of the bearded women, we will address the stereotypes about female sexuality, the ideals of beauty and the definition of gender that are taken up in the creation of contemporary works of art in which the absence or presence of hair and its body location is a decisive element.
Downloads
References
Asz, D., Salas, J., Beirana, A. y Arenas, R. (2011). "Hipertricosis: sus causas, formas clínicas y manejo/Hypertrichosis: Etiology, clinical forms and management". Dermatología Cosmética, Médica y Quirúrgica, 2011, 9 (1), 35-45. [en línea] <https://www.medigraphic.com/pdfs/cosmetica/dcm-2011/dcm111i.pdf> [ consulta: 10 de junio de 2020]
Butler, J. (1990). El género en disputa (ed. 2018). Barcelona: Paidós.
Cendán, S. (2013). "Todo tiene que ver con los monstruos". Art. es international-contemporary-art, nº53-54, 78-86. Madrid: Salamir Creación y Arte, S.L. [en línea] < http://www.marinanunez.net/textos/susana-cendan-todo-tiene-que-ver-con-los-monstruos/> [Consulta: 25 de junio de 2019)
Cirlot, V. (1990). "La estética de lo monstruoso en la Edad Media". Revista de literatura medieval, nº. 2, 175-182. Universidad de Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones. [en línea] <https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/5088> [Consulta: 20 de junio de 2019]
Dalí, S. (1994). ¿Por qué se ataca a la gioconda? Madrid: Siruela, D.L.,
Gale Moyano, M. J. (2016). Mujeres barbudas: cuerpos singulares. Bellaterra Ediciones.
Goicoetxea, A. (2008). El pelo en la cultura y la antropología. Madrid: Ediciones Pastor.
Kappler, C. (1986). Monstruos, demonios y maravillas a fines de la edad media. Madrid: Akal, D.L.
Mayayo, P. (2007). Historias de mujeres, historias del arte. (2º ed.). Madrid: Cátedra.
Moros, M. (2003). Seres extraordinarios. Anomalías, deformidades y rarezas humanas. Madrid: EDAF, S.A.
Núñez, M. (2017). La mujer barbuda. Exposición.p.1. [en línea] <http://pilarserra.com/wp-content/uploads/2017/05/MARINANU%C3%91EZ-notaprensa.pdf > [Consulta: 15 de junio de 2019]
Orsanic, L. (2015). "Mujeres Velludas. La imagen de la puella pilosa como signo de monstruosidad femenina en fuentes medievales y renacentistas, y su proyección en los siglos posteriores". Lemir 19, 217-242. Universidad Católica Argentina. [en línea] <http://parnaseo.uv.es/Lemir/Revista/Revista19/09_Orsanic_Lucia.pdf>[Consulta: 6 de Mayo de 2019]
Pedraza, P. (2009). Venus barbuda y el eslabón perdido. Madrid: Siruela, D.L.
Pérez Sánchez, A. (1986). "Monstruos, enanos y bufones". En Monstruos, enanos y bufones en la corte de los Austrias. [cat. expo. Museo del Prado, Madrid]. Madrid: Amigos del Museo del Prado. [en línea] https://www.museodelprado.es/aprende/biblioteca/biblioteca-digital/fondo/monstruos-enanos-y-bufones-en-la-corte-de-los/a5b16cc6-0d00-4238-9a61-f60a27aa4852 [Consulta: 20 Julio de 2019]
Zapperi, R. (2006). El salvaje gentilhombre de Tenerife. La singular historia de Pedro González y sus hijos. Tenerife: Verena Zech.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.