The Modern Vision of Knowledge and Its Impact in the Art: Transparency

Authors

  • Teresa Aizpún de Bobadilla Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1821

Keywords:

Transparency, Language-Reality, Language-Art

Abstract

The metaphor of transparency has always embodied the human longing for perfection. Transparency or that which hides nothing, what allows us to see through itself not leaving any space to mystery, is as a matter of fact the symbol of perfect knowledge. This very idea had an incredible influence on art, but transparency is a wonderfully broad concept and its meaning is not univocal and much less in the first decades of the 20th century, when not only does it become the symbol of perfection in knowledge but also the symbol of all perfection: of the new man and the new society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnuncio, J. C. (2004). Elogio de la arquitectura moderna. Universidad de Valladolid: lección inaugural del curso 2004-5.

Béret, C.; Lang, L.; Thompson, S. (1995). La transparence dans l'art du XXe siècle. Paris: Musée Malraux (cat. exp.) / Le Havre, Musée des beaux-arts André Malraux, 14 septembre-26 novembre 1995.

Calvo Serraller, F. (2004). Calder: la gravedad y la gracia. In: (pp. 5-40),

Da Vinci, L. (1999). Cuaderno de notas. Madrid: Edimat.

Da Vinci, L. (1965). Aforismos (Selección). Madrid: Espasa-Calpe, Austral.

Fresh Widow (1920), The Museum of Modern Art, NY. In: La transparencia en el s. XX (pp. 73-74).

Gilson, E. (1982). La filosofía en la Edad Media, Desde los orígenes patrísticos hasta el fin del s. XIV. Madrid: Gredos.

González Orbegozo, Marta, Calder. Madrid: Ministerio de Educación

Cultura y Deporte (cat. exp.) MNCARS, 27/11/2003 a 16/2/2004.

Kandinsky, V. (1972). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Barral Ed.

Klee, Paul (1985). Théorie de l’art moderne. Paris: Denoël.

Mondrian, P. (1993). La nueva imagen en la pintura. Murcia: Yerba, Col. Oficial de aparejadores y arquitectos técnicos.

Panofsky, E. (1995). La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets, Cuadernos marginales 31.

Pastoureau (2004) M. Une histoire symbolique du Moyen Âge occidental. Paris: Seuil.

Schiller, F. (1990). Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre. Barcelona: Anthropos.

Taut, B. (1997) La noche en la montaña. In: Escritos expresionistas. Madrid: Croquis.

Published

2018-12-12

How to Cite

Aizpún de Bobadilla, T. (2018). The Modern Vision of Knowledge and Its Impact in the Art: Transparency. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 5(2), 73–80. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1821

Issue

Section

Research articles