Affect and Effect of Overpainting at the Age of Neo-muralism
DOI:
https://doi.org/10.25765/sauc.v10i1.922Palabras clave:
Neo-muralism, graffiti fresco, overpainting, pentimento, conversation in acts, processual beautyResumen
The art historical term pentimento is used to indicate areas in painting that have been modified or overpainted by the artist during the creative process. The process of tagging, covering and erasing existing graffiti and street art murals transforms the original visual work. When not restored, these ‘agonist ornaments’ generate an in-between graphic status to the mural, highlighting an ongoing conversation at the scale of the city. This dialogic aspect invites us to consider the shape of urban landscape as collective responsibility. Each overpainting transformation can thereby be considered to have the possibility of revealing affect and effect related to hidden power dynamics. Considering the walls of the city as a palimpsest, the author analyses a series of murals through the lens of overpainting dynamics and offers an updated and site-specific understanding of the concept, combined with urban core topics such as social control tendencies, game as urban approach, and expression of emotions in public space. The author concludes that the upcoming processual beauty of contemporary muralism can be attributed to a chain of interactions where various actors depends one each other, the ‘pentimento’ of the collective author.
Descargas
Estadísticas globales ℹ️
41
Visualizaciones
|
20
Descargas
|
61
Total
|
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor.
- Los autores/as ceden a la revista el derecho de la primera publicación. La revista también posee los derechos de edición.
- Todos los contenidos publicados se regulan mediante una Licencia Atribución/Reconocimiento-SinDerivados 4.0 Internacional. Acceda a la versión informativa y texto legal de la licencia. En virtud de ello, se permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista. Si transforma el material, no podrá distribuir el trabajo modificado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales), una vez publicado en la revista y citando a la misma ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).