Traditional Dance in the urban world
Theaters as centres of cultural dissemination
DOI:
https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5802Keywords:
Theatre, City, Dance, Heritage, Identity, Folklore, CultureAbstract
The promotion of artistic expressions is a central function of theatres in urban settings, and one such expression is dance. Its performance contributes to the continuity and transmission of cultural heritage, particularly the case of traditional or folk dance. The UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, as reaffirmed in 2023, includes the Performing Arts among its areas of protection, and the IDC/UNESCO advocates for the preservation of dance as intangible cultural heritage. This article presents the findings of a study on the presence and status of traditional dance within the theatrical landscape of Madrid, Spain. Employing a mixed-methods approach that integrates both qualitative and quantitative analyses, the research identifies a marked disaffection that hinders the safeguarding of this aspect of Spanish cultural identity. The sense of belonging and group identification is shown to enhance the value of this artistic and cultural practice, thereby fostering social cohesion.
Downloads
Global Statistics ℹ️
22
Views
|
24
Downloads
|
46
Total
|
References
Andióc, R. (1976). Teatro y Sociedad en el Madrid del Siglo XVIII. Jávea/Valencia: Fundación Juan March/Editorial Castalia.
Ayto Madrid. (2023). Programa de mano de los Vernanos de la Villa 2023 . Madrid. https://estaticos.veranosdelavilla.com/uploads/media/editorial/0001/04/veranosvilla_aytomadrid20230629095334programa_de_mano_veranos_de_la_villa_2023_06-20240610
Ayto Madrid. (2024). Programa de Mano Temporada Veranos de la Villa 2024. Madrid. https://estaticos.veranosdelavilla.com/uploads/media/qr_file/0001/04/programa_general_veranos_de_la_villa_2024_web-20240708-115347.pdf
Bravo, J. (10 de noviembre de 2017). El Ballet Nacional de España llena el Teatro Real con la luz y los colores de «Sorolla». ABC. https://www.abc.es/cultura/teatros/abci-ballet-nacional-espana-llena-teatro-real-y-colores-sorolla-201711100305_noticia.html
Cañas Murillo, J. (1992). Una nota sobre la polemica del teatro en el siglo XVIII. El manifiesto por los teatros españoles y sus actores, de Manuel García de Villanueva. Anuario de estudios filológicos, 15 27-38. http://hdl.handle.net/10662/2713
Cartelera. (9 de agosto de 1977). Cartelera de espectaculos. Pueblo: Diario.
Comunidad Madrid. (2023a). Programa de mando 38º Festival Internacional Madrid en Danza 2023. Madrid, España. https://www.madrid.org/madridendanza/2023/descargas/programa_completo_MD23.pdf
Comunidad Madrid. (2023b). Programación Teatros del Canal Temporada 2023-2024. Madrid. https://cdn.teatroscanal.com/wpcontent/uploads/2023/06/Avance_TC_23_24_junio2023.pdf
Comunidad Madrid. (2024). Programa de Mano 39º Festival Internacional Madrid en Danza. Madrid, España. https://www.madrid.org/madridendanza/2024/descargas/PROGRAMA_MED_2024.pdf
De Larrea, A. (16 de septiembre de 1944). Lo Español y lo Flamenco en Nuestras Danzas. El Español, p. 11.
de Latorre, R. (15 de marzo de 1957). Antonio y su «Ballet». Pueblo. Diario del Trabajo Nacional(5454), p. 21.
Dougherty, D., & Vilches de Frutos, M. F. (1990). La escena madrileña entre 1918 y 1926. Análisis y documentación. Madrid: Fundamentos.
Durante los meses. (16 de julio de 1973). Durante los meses de verano actuara en Madrid el Ballet Español de Antología. Pueblo: Diario del Trabajo Nacional, p. 26.
EFE. (10 de 9 de 1997). El bailarín Antonio Gades regresa a los escenarios con «Carmen». Inaugura la nueva temporada del Lope de Vega. El diario de Avila, p. 44.
El Ballet de. (2 de junio de 1982). El Ballet de María Rosa vuelve a Madrid después de cuatro años. El Pais. https://elpais.com/diario/1982/06/02/cultura/391816819_850215.html
Ele Eme. (13 de marzo de 1958). SILVIA IVARS, embajadora del arte en Europa desde la boda de RAINIERO y GREACE a la actuación de cinco meses en Escandinavia. El Domingo de Resurección se presentará en Madrid. Pueblo: Diario del trabajo nacional, p. 17.
Fernán Gómez, C. C. (2023). Programación Ciclo Danza en la Villa 2023. https://www.teatrofernangomez.es/programacion/danza-en-la-villa-2023
Fernán Gómez, C. C. (2024). Programacion Ciclo Danza en la Villa 2024. https://www.teatrofernangomez.es/sites/default/files/2024-06/D.%20DANZA%20EN%20LA%20VILLA%202024_0.pdf
INAEM. (2023). Teatro de la Zarzuela Temporada 23-24. (I. N. Música, Ed.) https://teatrodelazarzuela.mcu.es/es/temporada-2023-2024/danza-2023-2024
INAEM. (2024). Teatro de la Zarzuela Temporada 24-25. (I. N. Música, Ed.) doi:NIPO DIGITAL: 193240418
La asociación de. (1 de julio de 1955). La asociación de la prensa patrocina la presentación de Mariemma. Publico: Diario del trabajo nacional, p. 12.
Linares, J. (2003). La Danza Tradicional en el Ballet Nacional. En B. N. España, Ballet Nacional del España 25 años (pp. 55-60). Madrid, España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Madrid, C. (2024). Programación Teatros del Canal 2024-2025. Madrid. https://cdn.teatroscanal.com/wp-content/uploads/2024/06/TC_Programa-24-25.pdf
Moisand, J. (2018). Teatro e Identidades Populares: Madrid y Barcelona finales del siglo XIX. En M. García Carrión y S. Valero Gómez (coords.) Tejer Identidades. Socialización, Cultura y Politica en Época Contemporánea, (pp. 283-304). Editorial Tirant.
Murga Castro, I. (2012). La Compañia de Bailes Españoles (1933-1934): Argentinita, Lorca y Sánchez Mejias. En C. Giménez Morte (ed.) La Investigación en Danza en España (pp. 33-40). Ediciones Mahali. http://hdl.handle.net/10261/267413
Navas Ruiz, R. (1991). Los Corrales y la Comedia del Siglo de Oro. (I. Cervantes, Ed.) Revista de la Asociación Europea de Profesores de Español, 38-39, 45-52. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/revista_38-39_21-22_91.htm
Oliva, C. (2001). Teatros y Sociedad en la España del Siglo XX. Literatura y sociedad, el papel de la literatura en el siglo XX : [I Congreso Nacional Literatura y Sociedad] (pp. 77-96). A Coruña: Universidade da Coruña.
Pardal Padín, A. (2020). La ciudad en el teatro: la polis como escena, personaje y contexto. En C. Sánchez Pérez, & R. Verano Liaño (eds.), Las ciudades invisibles: espacios ubranos y literatura y antigüedad (pp. 11-21). Madrid: Ediciones Clásicas.
Pavis, P. (1987). Diccionario del Teatro. Dramaturgia, Estética, Semiología. Wilku.
Pérez Priego, M. Á. (2001). Estado actual de los estudios sobre el teatro medieval castellano. XIV Congreso de la asociación internacional de hispanitas Vol I New York 16-21 julio 2001, (pp. 27-44). España.
Romero Peña, M. M. (2008). La escena madrileña de 1800 a 1808. Cuadernos para investigación de la literatura hispanica, 33, 185-224.
Teatro Real. (2023). Teatro Real, Temporada 23-24. https://www.teatroreal.es/es/temporada/temporada-23-24
Teatro Real. (2024). Teatro Real Temporada 24-25. https://www.teatroreal.es/es/temporada-actual/danza#toContent
UNESCO, O. d. (1989). Recomendación sobre la salvaguarda de la cultura tradicional y popular. Actas de la conferencia general. 25ª reunion París, 17 de octubre - 16 de noviembre 1989, (pp. 250-252). Paris.
UNESCO, O. d. (17 de octubre de 2023). Convencion para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa/PDF/132540spa.pdf.multi
UNESCO, O. d. (17 de octubre de 2023). Convencion para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa/PDF/132540spa.pdf.multi
Vuelve María Rosa. (20 de febrero de 2001). Vuelve María Rosa. El Pais. https://elpais.com/diario/2001/02/20/madrid/982671855_850215.html?event_log=go
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).