Decolonizing Spaces from Disability
A fight from social networks to achieve inclusive cities
DOI:
https://doi.org/10.25765/sauc.v11.5674Keywords:
Disability, Accessibility, Inclusion, Culture, Sociopolitics, Ethnography, VisualAbstract
The transformation of cities into accessible and inclusive places for people with disabilities, despite decades of work, remains a pending subject in most aspects. Escaping from mere quantitative data, this work, which is part of a thesis, focuses on the sociopolitical dimension of disability culture in a post-qualitative key, to find the needs and concerns that move the group in the agenda for an inclusive city. To achieve this goal, a digital and visual ethnographic methodology was followed on the social networks Instagram and X, through a digital diary, 21 semi-structured interviews and a corpus of 100 images. The results point to the proliferation of inclusive parks, beaches, races and changing rooms, to the denunciation of unjust situations and the exhibition of other normalized ones, to achieve decolonizing the spaces and making the well-being of the collective the norm.
References
Ballestín-González, B. & Fàbregues-Feijoó, S. (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. Barcelona: Editorial UOC.
Barani, M., & Dastranj, F. (2023). Participatory Design in Interior Architecture. SAUC - Street Art and Urban Creativity, 9(1), 98-105. https://doi.org/10.25765/sauc.v9i1.626
Bárcena, F. (2012). Aprender la fragilidad. Meditación filosófica sobre una excepción existencial. Childhood & Philosophy, 8 (15), 11-32. https://doi.org/10.12957/childphilo.2017.20505
Barnes, C. (2020). Disability Studies: what´s the point? Intersticios, Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 14 (2/1), 7-16. https://intersticios.es/article/view/20489
Calderón-Almendros, I., Calderón-Almendros, J.M., & Rascón-Gómez, M. T. (2016). De la identidad del ser a la pedagogía de la diferencia. Teoría de la educación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.14201/teoredu20162814560
CERMI [@CERMI_Madrid]. (2021, 4 de diciembre). Plaza de Isabel II,Ópera, #Madrid. Árbol navideño instalado sobre el encaminamiento de pavimento podo-táctil. X. https://twitter.com/CERMI_Madrid/status/1467220043226300416
Ellingson, L. L., & Sotirin, P. (2020). Data engagement: A critical materialist framework for making data in qualitative research. Qualitative Inquiry, 26(7), 817–826. https://doi.org/10.1177/1077800419846639
El mundo de Enzo [@elmundodeenzo_]. (2022, 7 de febrero). El maltrato institucional existe. Instagram. https://www.instagram.com/p/CZsQllbjtS6/
Font, N. [@ratolinaemma]. (2022, 2 de enero). Les voreres amples ajuden. X. https://x.com/ratolinaemma/status/1477632860475564033
Font, N. [@ratolinaemma]. (2022, 4 de junio). Resum de la cursa adaptada a Vilassar. X. https://twitter.com/ratolinaemma/status/1533029576116523009
Fundación ONCE (2020). Mapa de accesibilidad en Twitter. https://www.fundaciononce.es/es/comunicacion/noticias/fundacion-once-analiza-la-accesibilidad-en-las-ciudades-espanolas-partir-de
Gabrus, C. [@courtneygabrus]. (2022, 30 de junio). Cause whatever you love can be taken away, so live like it’s your dying day. Instagram. https://www.instagram.com/p/CfcLmdmpx7i/
Guerrero-Hernandez, J. C. (2023). Activism, Textuality, and Feedback in La nueva banda de la terraza’s Graffiti- Projections. SAUC-Street Art and Urban Creativity, 9(3), 8-22. https://doi.org/10.25765/sauc.v9i3.803
Jackson, A. Y. & Mazzei, L. (2012). Thinking with theory in qualitative research: Viewing data across multiple perspectives. Routledge.
Kafai, S. (2021). Crip Kinship, the Disability Justice & Art Activism of Sins Invalid. Vancouver: Arsenal Pulp Press.
Nepveux, D. M. (2015). Activism. En Adams, R., Reiss, B. & Serlin, D. (eds), Keywords for Disability Studies (pp.73-84). New York and London: New York University Press.
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement. Basingstoke: Macmillan.
Olivera-Poll, A. (2006). Discapacidad, accesibilidad y espacio excluyente una perspectiva desde la Geografía Social Urbana. Treballs de la Societat Catalana de geografia, 61-62, 326-343.
Parra-Gomez, S., Planella-Ribera, J., & Hernández-Albarracín, J.D. (2024). Redes sociales y discapacidad: una descripción sobre las consecuencias positivas y negativas de su encuentro. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico, (20 (enero-abril), 24–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.10032084
Parra-Gomez, S. (2023). El movimiento por los derechos de las personas con discapacidad en redes sociales, un estudio etnográfico digital y visual desde la cultura de la discapacidad. En Bonales, G. & Sierra, J. (coords.), Desafíos y retos de las redes sociales en el ecosistema de la comunicación (pp. 479-500). Mc Graw Hill.
Parra-Gomez, S. (2021). Aprender la diferencia, una autorreflexión sobre la cultura de la discapacidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(96), e5790282. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/e5790282
Pedrero, M.[@mi_princesa_africa]. (2021, 21 de mayo). Publicación sobre carros adaptados de la compra. Instagram. https://www.instagram.com/p/CRXHagJAKw2/
Pié-Balaguer, A. (2014). Por una corporeidad. Barcelona: Editorial UOC.
Piepzna-Samarasinha, L. L. (2022). The future is disabled. Prophecies, love notes, and mourning songs. Vancouver: Arsenal Pulp Press.
Pierre-Caire, M. [@PierreCaire]. (2022, 8 de enero). Bruno y Aruna, 2 niños en silla de ruedas compartiendo juego nl nuevo balancín. X. https://x.com/PierreCaire/status/1479929126081421314
Pierre-Caire, M. [@con_otra_vision]. (2023, 13 de agosto). Noticia de Nius diario. Instagram. https://www.instagram.com/p/Cv4JzK3NVFN/?igsh=MXYwM24wcDk0cGsxdg%3D%3D
Pierre-Caire, M. [@con_otra_vision]. (2023, 8 de junio). Publicación sobre cambiadores. Instagram. https://www.instagram.com/p/CejOm7xqGqu/?igsh=eDZqYmI2am5rcmk3
Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. & Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Principios y práctica. San Sebastián de los Reyes (Madrid): Ediciones Morata, S.L.
Planella-Ribera, J. (2013, 14 de junio). Wonder, els monstres i la societat. Social.cat El diari digital d´acció social a Catalunya. https://www.social.cat/opinio/3612/wonder-els-monstres-i-la-societat
Ring, H. [@helens_fnd_journey]. (2022, 24 de marzo). Beach wheelchair! Instagram. https://www.instagram.com/p/CbfkZMDolWL/
Sillero por el mundo [@silleroporelmundo]. (2020, 13 de junio). Bubba Gump es una cadena de restaurantes relacionada con gambas. Instagram. https://www.instagram.com/p/CBX4-dtqB4Q/
Tronto, J. C. (2013). Caring democrazy. Markets, equality and justice. New York and London, New York University Press.
Williamson, B. (2015). Access. En Adams, R., Reiss, B. & Serlin, D. (eds.), Keywords for Disability Studies (pp.53-59). New York and London: New York University Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctt15nmhws.6
erParqueInclusivoBarcelona [@1erparqueinclusivo_barcelona]. (2022, 8 de noviembre). Que nuestros hijos con #discapacidad tengan lo que necesitan respecto al #juego depende de cómo lo reivindiquemos. Instagram. https://www.instagram.com/p/CksmyWCszXS/?img_index=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que publiquen con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán los derechos morales sobre la obra y cederán a la revista los derechos comerciales.