Indigenist Visual Discourse

Martín Chambi Legacy and its Metrics in the Digital Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6066

Keywords:

Visual Discourse, Photographs, Indigenism, Internet, Martín Chambi, Metrics, Social Media

Abstract

This study analyzes the indigenist visual discourse of Martín Chambi legacy and its metrics in the digital space, using a mixed-methods approach that combines qualitative and quantitative techniques. The research, which is descriptive and employs a non-experimental cross-sectional design, utilizes metric analysis and visual content analysis. The results show that Chambi visual discourse remains relevant in the digital era, adapting to the interaction dynamics of platforms such as Facebook, TikTok, Instagram, and YouTube. Attention metrics, such as reactions, comments, and shares, reflect sustained interest in his work. It is concluded that his legacy is not only preserved but also transformed and amplified through digital interactions, solidifying his status as a visual reference of the Andean world.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Aguirre Aguilar, G. (2023). Creencias y redes sociales: la reinvención de lo popular en las narrativas digitales. Autoctonía, Revista de Ciencias Sociales e Historia, 7(2), 687–726. https://doi.org/10.23854/autoc.v7i2.328

Alvarado, M. del M. R., & Jiménez-Marín, G. (2022). Documentary Photography and the Internet in Migration Processes: Channels to and from Andalusia, Spain. Discursos Fotográficos, 19(32), 103–129. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n32p103

Argerich, I. (2015). Fotografía y archivo. Fotocinema. Revista Científfica de Cine y Fotografía, 10, 101–117. http://plataformarevistascomunicacion.org/2015/02/fotografia-y-archivo/

Asociación Martín Chambi. (2019). https://martinchambi.pe/

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida (Paidós Ibérica (Ed.)).

Begazo Caballero, S. B. (2021). Las fotografías de Martin Chambi. Memoria y reflexiones sobre la identidad puneña [Pontifica Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/21680?show=full

Brigas, J., Gonçalves, F., & Gonçalves, J. (2023). Social media communication management in the media sector. Revista Venezolana de Gerencia, 28(10), 1264–1279. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e10.24

Calderón Martínez, N. (2024). La obra inédita de Martín Chambi en Chile: entre el arte y testimonio gráfico (1936). Diálogo Andino, 74, 78–88. https://doi.org/10.4067/S0719-26812024000200078

Cartier-Bresson, H. (2009). Fotografiar del natural (G. Gili (Ed.)).

Claro Montes, C., Ferruz González, S. A., & Catenacchi Martín, J. I. (2023). Redes sociales y tercer sector: análisis del uso de Facebook e Instagram en 50 ONG de España y Chile. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1–21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2197

Crow, J. (2019). Photographic Encounters: Martín Chambi, Indigeneity and Chile–Peru Relations in the Early Twentieth Century. Journal of Latin American Studies, 51(1), 31–58. https://doi.org/10.1017/S0022216X18000342

Cunha, S. S. (2022). [Recensão a] Agustín Lacruz, M. C., & Torregrosa Carmona, J.-F. (2019). Formas de mirar: usos informativos y documentales de la fotografia (1.a ed.). Boletim Do Arquivo Da Universidade de Coimbra, 35(1), 199–208. https://doi.org/10.14195/2182-7974_35_1_8

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía (Trillas (Ed.)). https://monoskop.org/images/8/8d/Flusser_Vilem_Hacia_una_filosofia_de_la_fotografia.pdf

Garay, A. (2021). Estudio de la práctica fotográfica en Cusco en el período de 1897 a 1920. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 22, 75–95. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11659

Martínez-Luna, S. (2022). Images in circulation. An approach to digital visual culture from the crisis of the specificity of the photographic medium. Kepes, 19(26), 317–348. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.10

Molina Saldarriaga, M. L. (2024). Libia Posada’s poetics as a visual discourse that opposes hegemonic narratives of identity. Co-Herencia, 21(41), 103–130. https://doi.org/10.17230/co-herencia.21.41.04

Mykytka, I. (2022). Acronyms and neighboring categories in the language of photography. Ibérica, 44, 369–390. https://doi.org/10.17398/2340-2784.44.369

Pereira, H. (2024). Using photography in history of science and technology: a methodological proposal. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 28, 113–138. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17609

Pérez Daniel, M. R. (2015). Discusiones teóricas y metodológicas sobre el estudio del discurso desde el campo de la comunicación. Comunicación y Sociedad, 10, 225–247. https://doi.org/10.32870/cys.v0i10.1849

Pérez Daza, J., & Prada, W. (2022). Apuntes sobre fotografía y memoria a partir de la relectura de Ante el dolor de los demás de Susan Sontag. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 25, 103–125. https://doi.org/10.24310/fotocinema.2022.vi25.14482

Purbasari Wahidiyat, M., & Carollina, D. (2023). Study of iconography and iconology on the visual appearance of Ondel-ondel. Cogent Arts & Humanities, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.1080/23311983.2023.2257938

Silva Barón, M. A. (2019). «Estudios sobre iconología», de Erwin Panofsky|Reseña (p. 5). https://www.academia.edu/39717656/Erwin_Panofsky_Estudios_sobre_iconología_Reseña

Soto Calderón, A. (2015). Las imágenes en el pensamiento de Vilém Flusser. Paradigma, 18, 38–42. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/8829/Soto Calderón.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Staude, M. (2024). Archives in Dialog. Contemporary Re-readings of Historical Photographs on Workers and Popular Types. Iberoamericana, 24(85), 125–151. https://doi.org/10.18441/ibam.24.2024.85.125-151

Resolución Viceministerial No 188-2019-VMPCIC-MC, 4 (2019). https://busquedas.elperuano.pe/dispositivo/NL/819888-1

Vidaurre Arenas, C. V., & Romero Cerna, D. (2024). Recuperación y resignificación de la iconografía religiosa en la serie desastres de la guerra de Francisco de Goya. Eikon / Imago, 13, 1–12. https://doi.org/10.5209/eiko.87556

Yucra-Mamani, Y. J., Torres-Cruz, F., & Aragón-Cruz, W. E. (2024). Percepción visual en redes sociales de fotografías reales y sintetizadas mediante inteligencia artificial. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 16(4), 197–212. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5302

Published

2025-11-20

How to Cite

Yucra-Mamani, Y. J., Aragón-Cruz, W. E., & Torres-Cruz, F. (2025). Indigenist Visual Discourse: Martín Chambi Legacy and its Metrics in the Digital Space. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(7), 71–84. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6066