Information and Communication Technologies for the Higher Education
A Bibliographic Review
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5917Keywords:
Higher Education, University, ICT, COVID-19, Teaching-learningAbstract
Information and Communication Technologies (ICT) are increasingly integrated into educational processes, including those at the university level, transforming them. Using a literature review methodological approach, this study explores research extracted from Scopus, focused on the use of ICT in university higher education. Manual coding was applied to the bibliometric data obtained and reinforced with the use of artificial intelligence (AI) GPT-4 and VOSviewer software. The central research question was: what are the researches on ICT in the university context in their numbers, origins and main topics?
Downloads
Global Statistics ℹ️
78
Views
|
42
Downloads
|
120
Total
|
References
Alarcón-Llontop, L., Carrasco Yovera, M. (2023). Technological Platforms of the “Aprendo en Casa” [Let’s Learn at Home] Strategy. Perceived and Desired Changes 2020–2021. In: Proceedings of the 2022 International Conference on International Studies in Social Sciences and Humanities (CISOC 2022), Atlantis Press. Springer Nature. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-25-1_10
Al Arif, T.Z.Z., Kurniawan, D. Handayani, R., Hidayati & Armiwati (2024). EFL University Students’ Acceptance and Readiness for e-Learning: A Structural Equation Modeling Approach. Electronic Journal of e-Learning, 22(1), 1-16. https://doi.org/10.34190/ejel.22.1.3063
Alquraan, S.N. & Adouse, H. (2024). Digital democracy during covid-19 pandemic: use of information and communications technology between creativity and inability to promote the practice of democratic values. case study of Jordan. Creativity Studies, vol. 17(1), 131-151. https://doi.org/10.3846/cs.2024.15806
Alonso López, N., Terol Bolinches, R., Sidorenko Bautista, P. & Herranz de la Casa, J. (2022). Innovación digital en comunicación y educación. Dykinson. https://goo.su/GfBU1Dv
Ancaya-Martínez, M.C.E., Rodríguez-Caro, C.R. Marquina-Luján, R.J., Palomino-Tarazona, M.R., Gonzales-Huaytahuilca, R.B. & Mory-Chiparra, W.E. (2024). Information and Communication Technologies in Inclusive Education: A Bibliometric Approach in Scopus. International Journal of Religion, 5(5), 902-911. https://doi.org/10.61707/f4chte31
Arias Arroyo, P.A. & Merino Zurita, M.M. (2016). Integración de las nuevas tecnologías al contexto educativo: Una visión desde el diseño curricular. Didasc@lia: Didáctica y Educación VII(6), 143-152 (2016). https://goo.su/SlEmx
Bernales Guzman, Y. (2023). Tecnologías de información y comunicación en la educación superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(29), 1564–1579. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.613
Blanco, J.M., Domínguez, C., Jaime, A. & Usandizaga, I. (2024). Connecting sustainability and computer science curricula through website learning projects embedding different types of student-generated content. Educational Technology Research and Development. https://doi.org/10.1007/s11423-024-10376-8
Borja Velezmoro, G., & Carcausto, W. (2020). Herramientas digitales en la educación universitaria latinoamericana: una revisión bibliográfica. Revista Educación las Américas, 10(2), 254–264. https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.123
Botero-Gómez, V., Ruiz-Herrera, L.G., Valencia-Arias, A., Oré León, J.A. &. Verde Flores, L. (2024). Perspectives on the use of virtual tools among university teachers in the context of an emerging economy. Cogent Education, vol. 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2317249
Ccoa, F. & Alvites-Huamaní, G. (2021). Herramientas Digitales para Entornos Educativos Virtuales. Lex, vol. 19(27) 315–315. https://doi.org/10.21503/lex.v19i27.2265
Centurion Larrea, A. J. (2021). Competencias digitales docentes en época de emergencia sanitaria: necesidades y oportunidades para estudiantes de educación secundaria en Lambayeque. Revista Peruana de Investigación Educativa, 13(14). https://doi.org/10.34236/rpie.v13i14.296
Cueva, D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado 16(74), 341-34. https://goo.su/P200wBE
Del Prete, A. & Cabero Almenara, J. (2020). El uso del Ambiente Virtual de Aprendizaje entre el profesorado de educación superior: un análisis de género. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.40006
Del Prete, A. & Cabero Almenara, J. (2019). Las plataformas de formación virtual: algunas variables que determinan su utilización. Apertura, 11(2), 138-153. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1521
Dermentzi, E. (2024). Using game-based learning and online flipped classrooms with degree apprenticeship students. Journal of Computer Assisted Learning, 40(2) https://doi.org/10.1111/jcal.12896
Escalante Puma, A., Villafuerte Alvarez, C. A., & Escalante Puma, R. (2022). La inclusión en la Educación. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1663–1678. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444
Eva, T.P., Akter, S., Zabeen, M. & Shahriar, S.H.B. (2024). Exploring the future of learning: understanding the innovation in learning from the perspectives of developing nation. Journal of Research in Innovative Teaching and Learning. https://doi.org/10.1108/JRIT-04-2024-0095
Formación Universitaria (2020). Artículos tipo review y tipo revisión bibliográfica. Formación universitaria, 13(5), 1–1. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000500001.
Gabarda, M.V., Colomo, M.E., P. J. Ruiz, P.J. & Cívico, A.A. (2022). El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura. Texto Livre, 15 (e40275). https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40275
García Aretio, L. (2021). ¿Podemos fiarnos de la evaluación en los sistemas de educación a distancia y digitales? RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 09–29. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30223
García Flores, S. (2019). Análisis de las competencias digitales de estudiantes de ingeniería de una universidad pública peruana. Hamut´ay, 6(3), 114-125. https://doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1852
Garza Coronado, D. & Abreu, J. (2022). Implementación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los Procesos Educativos: Antecedentes. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 17(1), 1–15. https://goo.su/LWK8RN
González-Zamar, M.-D., Abad-Segura, E., López-Meneses, E. & Gómez-Galán, J. (2020). Gestión de las TIC para la educación sostenible: análisis de la investigación en el contexto de la educación superior. Sustainability, 12(19). https://doi.org/10.3390/su12198254
Grajales Escobar, J. F. & Osorno Mira, Y. M. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Revista Reflexiones Y Saberes, (11), 2-9. https://goo.su/EuruxGG
Guaña-Moya, J., Ballesteros-Casco, T., Arteaga-Alcívar, Y.A., Antamba-Guasgua, J., Azanza Lutsak, E.V. & Carvajal Morales, J. (2023). The New Educational Models Based on Information and Communication Technology and Education 4.0. Smart Innovation, Systems and Technologies, 366, 267–277. https://doi.org/10.1007/978-981-99-5414-8_26
Guaña-Moya, J., Arteaga-Alcívar, Y.A., Chiluisa-Chiluisa, M. & L. F. Begnini-Domínguez, L.F. (2022). Evolution of Information and Communication Technologies in Education. Third International Conference on Information Systems and Software Technologies (ICI2ST) 138-144. https://doi.org/10.1109/ici2st57350.2022.00027
Gündüz, S. (2020). Investigation of the Relationship between Pre-service Teachers’ Perceptions of Education and Support for ICT and ICT Competencies. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 8(2), 28–42. https://doi.org/10.17220/mojet.2020.02.003
Jamil, S. & Muschert, G. (2024). The COVID-19 Pandemic and E-Learning: The Digital Divide and Educational Crises in Pakistan’s Universities. American Behavioral Scientist, 68(9), 1161-1179. https://doi.org/10.1177/00027642231156779
Latorre-Cosculluela, C., Sierra-Sánchez, V., Rivera-Torres, P. & Liesa-Orús, M. (2024). ICT efficacy and response to different needs in university classrooms: effects on attitudes and active behaviour towards technology. Journal of Computing in Higher Education, 36(2), 350-367. https://doi.org/10.1007/s12528-023-09357-2
Layton Jaramillo, S.E., Villamil Villar, W.A., Aguaded Ramírez, E. & Carrillo Rosúa, J. (2024). Design and Evaluation of an Innovative Pedagogical Strategy for Undergraduate Medical Students Learning Chemistry. Journal of Chemical Education, vol. 101(2), 247-258. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00262
Llumiquinga Loya, J.A., Llumiquinga Loya, M.A., Tumailla Lopez, D.F. & Flores Vargas, S.M. (2023). Evaluación de plataformas digitales en la educación: una revisión sistemática de herramientas y metodologías. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 10730-10746. https://doi.org/10.37811/clrcm.v7i2.6158
López-Sánchez, J.A., Patiño-Vanegas, J.C., Valencia-Arias, A. & Rojas Coronel, A.M. (2024). Model of adoption of virtual tools by university students in the context of an emerging economy. Frontiers in Education, 9. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1167294
Lorduy, D.J. & Naranjo, C.P. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación en ciencias. Praxis & Saber, 11(27), e11177. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.11177
Martínez-Heredia, N. (2020). Desafíos en la era digital actual: TIC y personas seniors de la Universidad de Granada (España). Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(1), 82-95. https://doi.org/10.17851/1983-3652.13.1.82-95
Mateus, J.C., Andrada, P., González-Cabrera, C., Ugalde, C., & Novomisky, S. (2022). Teachers’ perspectives for a critical agenda in media education post COVID-19. A comparative study in Latin America. Comunicar, 70. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01
Mateus, J.-C., & Bussalleu, D. (2023). Dinámicas de participación y comunicación en la gestión educativa en tiempos de crisis: perspectivas desde una comunidad de Mórrope (Perú). Educationis Momentum, 9(1), 5–36. https://doi.org/10.36901/em.v9i1.1566
Medina Marín, A.J. (2021). Herramientas tecnológicas en la gestión docente del proceso de formación plan la universidad en casa y educación a distancia. Universidad y Sociedad 13(4), 258-266. https://goo.su/VU377GP
Ministerio de Educación (2023). Marco general de educación inclusiva. Ministerio de Educación Unidad de Inclusión y Participación Gobierno de Chile. https://goo.su/ZKtrOq
Molina Loyola, C., Ortiz Vizuete, F., Ávila Solano, B., & Maldonado Vélez, Á. M. (2020). Facebook como herramienta de comunicación en procesos educativos. Signo y pensamiento, 39(76). https://doi.org/10.11144/javeriana.syp39-76.fhcp
Nettey, J.N.A., Osei Mensah, R., Asafo-Adjei, R. & Adiza Babah, P. (2024). Analyzing the challenges basic school teachers face in integrating Information and Communication Technology into teaching and learning activities in a developing country. Cogent Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2364544
OpenAI. (2024). Respuesta generada por ChatGPT para el mensaje: "Estructurar temáticas sobre TIC y educación superior basado en un análisis de abstracts de Scopus". [Modelo de lenguaje GPT-4]. OpenAI. https://chat.openai.com
Paredes Menéndez, G., Esteves Fajardo, Z., & Armijos Triviño, N. (2022). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la educación para conformar sociedades democráticas. Revista de Filosofía, 39(100), 114-130. https://doi.org/10.5281/zenodo.5979753
Pérez de A., M.C. & Telleria, M.B. (2012). Las TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje para la interacción educativa. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (18), 83-112. https://goo.su/9JBLmP
Pérez López, E., Vázquez Atochero, A., & Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331–350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Piñeiro-Naval, V. & Morais , R. . (2021). Tendencias de los artículos académicos sobre TIC y web social en el período 2013-2017. Cuadernos.Info, (48), 1–26. https://doi.org/10.7764/cdi.48.27791
Procopio, M., Fernández-Cézar, R., Fernandes-Procopio, L. & Yánez-Araque, B. (2024). Neuroscience-Based Information and Communication Technologies Development in Elementary School Mathematics through Games: A Case Study Evaluation. Education Sciences, 14(3). https://doi.org/10.3390/educsci14030213
Pure Chaupis, M.F. & Sánchez Trujillo, M. (2022). La interacción entre docente-alumno y alumno-alumno ante los conflictos en un aula de una institución educativa de nivel inicial de Pueblo Libre. Educación, 31(61) 149–168. https://doi.org/10.18800/educacion.202202.008
Recio Muñoz, F., Silva Quiroz, J., & Abricot Marchant, N. (2020). Análisis de la Competencia Digital en la Formación Inicial de estudiantes universitarios: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 59, 125–146. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77759
Rodríguez-Sabiote, C., Valerio-Peña, A.T., Batista-Almonte, R.A. & Úbeda-Sánchez, Á.M. (2024). Perceived Utility and Learning by Dominican University Students in Virtual Teaching–Learning Environments: An Analysis of Multiple Serial Mediation Based on the Extended Technology Acceptance Model. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 25(2) 20-40. https://doi.org/10.19173/irrodl.v25i2.7578
Román-Graván, P., Fernández-Cerero, J., Montenegro-Rueda, M. & Reyes-Rebollo, M.M. (2024). University teaching skills in ICT and disability. The case of the Autonomous Community of Madrid. Education and Information Technologies, 29(10), 12653-12676. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12314-2
Romero Carbonell, M., Romeu Fontanilla, T., Guitert Catasús, M. & Baztán Quemada, P. (2023). La transformación digital en la educación superior: el caso de la UOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 163-179. https://goo.su/whT6
Rivera-Mamani, G.F., Roque-Guizada, C.E., Estrada-Araoz, E.G., Roman-Paredes, N.O., Palma-Chambilla, J.R., Flores-Flores, F.R., Romani-Claros, A., Lescano-Lopez, G.S. & Zavalaga-Paredes, C.J. (2024). E-Learning as an Educational Strategy in University: A Systematic Review. Revista de Gestao Social e Ambiental, 18(3). https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n3-031
Said Hung, E. (2010). TIC, Comunicación y periodismo digital: Tomo I: Normatividad, accesibilidad y escenarios de desarrollo, Universidad del Norte. https://goo.su/u2A6bx
Sanders, J.E., Seale, A., Lewis, V., Arundel, M.K. & Csiernik, R. (2024). A Feasibility Study of the SAFE Pilot Program: A University–School Board Partnership in Ontario. Research on Social Work Practice, 34(2). https://doi.org/10.1177/10497315231159059
Sosa Díaz, M. J., & Valverde Berrocoso, J. (2022). Hacia una educación digital. Modelos de integración de las TIC en los centros educativos. Revista mexicana de investigación educativa, 27(94), 939-970. https://goo.su/MOzoQn
Suárez, N. & Custodio, J. (2014). Evolución de las tecnologías de información y comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vínculos, 11(1), 209–220. https://doi.org/10.14483/2322939X.8028
Tapia Cortes, C. (2020). Tipologías de uso educativo de las Tecnologías de la Información y Comunicación: una revisión sistemática de la literatura. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (71), 16-34. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1489
UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://goo.su/xFU39w
UNESCO (2021). Competencias y habilidades digitales.. https://goo.su/lUogUE
Van Stekelenburg, L., Smerecnik, C., Sanderse, W. & De Ruyter, D.J. (2024). Teachers’ Ideas about what and how they Contribute to the Development of Students’ Ethical Compasses. An Empirical Study among Teachers of Dutch Universities of Applied Sciences. Journal of Academic Ethics. https://doi.org/10.1007/s10805-024-09525-8
VASS (2018). La transformación digital en la educación. VASS Company.
Villarreal-Torres, H., Ángeles-Morales, J., Marín-Rodriguez, W. & Cano-Mejía, J. (2024). Modelo de clasificación para la deserción estudiantil en las universidades públicas del Perú. Revista de Ciencias Sociales, 30, (1), 452-469. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i1.41667
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).