Fitinfluencers and their Impact on Body Perception in Spanish Young Adults

Possible Predisposing Factor in Male Vigorexia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5822

Keywords:

Fitinfluencers, Communication, Body cult, Young adults, Social media, Body dysmorphia, Vigorexia

Abstract

The article presents an investigation carried out with the survey methodology where 1753 Spanish boys, between 17 and 24 years old and followers of fitinfluencers, respond to questions about how this following influences their perception and physical evaluation. Some of the conclusions point to the fact that this viewing influences the distortion of their physical evaluation. For them, fitinfluencers have a ‘desirable’ muscle definition and are a reference that affects them in varying their exercise routines (80%) and diet (60%). They consider that this ‘ideal’ body can be achieved by following the precepts that the fitinfluencers show them.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Alcázar, A. (2023). El impacto de las redes sociales en la vida de los jóvenes. Independently published (Edición Kindle).

Baile, J. I. (2005). Vigorexia. Cómo reconocerla y evitarla. Síntesis.

Baile, J. I. (2011). Dismorfia muscular: definición y evaluación. Psychologia: Avances de la disciplina, 5(1), 135-136. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297224114012

Benlloch, T. & Consuelo, M. (2022). A propósito de la vigorexia: más allá de un trastorno dismórfico. Delimitación diagnóstica y causas de este trastorno. Revista Española de Drogodependencias, 47(2), 73-83. Recuperado de https://www.aesed.com/upload/files/v47n2_5-ctomas.pdf

BOE (2024). Real Decreto 444/2024, de 30 de abril, por el que se regulan los requisitos a efectos de ser considerado usuario de especial relevancia de los servicios de intercambio de vídeos a través de plataforma, en desarrollo del artículo 94 de la Ley 13/2022, de 7 de julio, General de Comunicación Audiovisual. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/rd/2024/04/30/444/dof/spa/pdf

De Brabandere, M., Vanwesenbeeck, I., Hudders, L. & Cauberghe, V. (2024). Workoutathome: How instructions in the captions of fitfluencers posts impact adolescents body satisfaction and intention to exercise. Health Communication, 39(13), 3044-3058. https://doi.org/10.1080/10410236.2023.2300903

Elías-Zambrano, R. & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2024). Arts, Creativity and Social Media: A Critical Review of the Dalinian Universe on Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review. Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 187-196. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5294

Fanjul, C. (2019). Vigorexia: más allá del gimnasio. En E. García-Sánchez [Ed.], Belleza fantasma y deporte a lo loco. Los riesgos de la obsesión corporal. Teconté.

Fanjul, C. & González, C. (2011). La influencia de los modelos somáticos en la vigorexia masculina: un estudio experimental en adolescentes. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 16(31), 265-284. https://doi.org/10.1387/zer.4845

Fanjul, C., López, L. & González, C. (2019). Adolescentes y culto al cuerpo: influencia de la publicidad y de Internet en la búsqueda del cuerpo masculino idealizado. Doxa Comunicación, 29, 61-74. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a3

Feijoo, B., Vizcaíno-Verdú, A. & Sábala, C. (2024). Entre lo saludable y el culto al físico. Incidencia del contenido publicado por fitinfluencers en el cuidado del cuerpo de los adolescentes TEEN_ONFIT. Informe de resultados. Universidad Internacional de la Rioja. https://doi.org/10.5281/zenodo.11238284

Feijoo, B., Zozoya, L., Cambronero, B., Mayagoitia, A., González, J. M., Sádaba, C., Núñez, P. & Miguel, B. (2023). Digital Fit: la influencia de las redes sociales en la alimentación y en el aspecto físico de los menores. Fundación Mapfre. Recuperado de https://bit.ly/3GfDuB7

García-López, J. (2024). The Alienated City in 21st Century Cinema. SAUC – Street Art and Urban Creativity (repository), 10(2), 20-31. https://doi.org/10.25765/sauc.v10i2.937

González, I., Fernández, J. G. & Contreras, O. R. (2012). Aplicación de árboles de decisión como método de clasificación de la vigorexia. Acciónmotriz, 9(1), 7-15. Recuperado de https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/48

Lázaro, M. (2020). Redes sociales y menores: guía práctica. Ediciones Anaya.

Martín, D. & Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación Z. Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281

Morales, F. M. (2021). Educación transversal para la inclusión y diversidad afectivo-sexual, corporal y de género: un proyecto de innovación docente. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(2), 261-281. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695273823007

Muñoz, A. (2014). Esclavos del músculo. El Mundo Salud. Recuperado de https://bit.ly/3Y3rdFZ

Pingarrón, A. (2022). ¿Cómo afecta la publicidad y las redes sociales a nuestra imagen corporal?. Recuperado de https://bit.ly/4jCwe0n

Pope, H. G., Phillips, K. A. & Olivardia, R. (2000). The Adonis complex: The secret crisis of male body obsession. Free Press.

Quijandría, E. (2020). Análisis de la publicidad nativa en redes sociales y su influencia en el branding. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 24(1), 17-37. https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.1.5839

Rial, A., Golpe, S., Gómez, P. & Barreiro, C. (2015). Variables asociadas al uso problemático de Internet entre adolescentes. Salud y Drogas, 15(1), 25-38. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/839/83938758003.pdf

Sádaba, C. (2024). Redes sociales, adolescencia y TCA: la necesidad de una mirada comprehensiva. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 47(1): e1075. https://doi.org/10.23938/ASSN.1075

Servimedia (2024). Redes sociales. Recuperado de https://bitly.cx/VFLj

Soler, J. C. & Latorre, L. (2024). Redes sociales y adolescencia: estudio sobre la influencia de la comunicación digital en la salud mental de los jóvenes. SABIR. International Bulletin of Applied Linguistics, 5, 161-229. Recuperado de: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/IBAL/article/view/9939/8269

Stefani, M. & López, I. (2023). Más allá de los “me gusta”. Cómo las redes sociales pueden afectar el bienestar de los jóvenes. Independently published (Edición Kindle).

Tasso, B. (2023). Factores sociales y psicológicos asociados a la generación y mantenimiento de la vigorexia en hombres. Universidad de Belgrano. Recuperado de http://repositorio.ub.edu.ar/handle/123456789/10435

Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E. & Giannini, A. M. (2020). Social Media Addiction, Fear of Missing Out (FoMO) and Online Vulnerability in university students. RIDU. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), e1187. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187

Vidal, E. A. (2021). Las consecuencias de un mal uso de las redes sociales en los adolescentes. Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 9(2), 46-53. https://bit.ly/4hMhWKf

Published

2025-11-20

How to Cite

Fanjul Peyró, C., & González Oñate, C. (2025). Fitinfluencers and their Impact on Body Perception in Spanish Young Adults: Possible Predisposing Factor in Male Vigorexia. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(7), 167–177. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5822