Cataloguing LGTBIQ+ characters in Disney children's animation

Authors

  • María Luisa Cárdenas Rica

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5363

Keywords:

LGTBIQ+, Gender Identity, Disney, Children's, Visual culture, Animated films, Gender Diversity

Abstract

Gender diversity is beginning to have a place in children's animated films. Disney contributes to its dissemination, its protagonists are part of visual culture and are a point of reference. The study has catalogued the LGTBIQ+ characters linked to the century-old company. With this intention, their characteristics and the leading role they play have been analysed, which will allow us to find out the closeness and possible identification of the young recipients with the non-heteronormative characters.

The research reveals that their visibility is still limited, and that there is still a long way to go to ensure that no identity goes unnoticed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AECID (2020). La Agenda 2030. El reto de los objetivos de desarrollo sostenible. https://www.aecid.es/ES/Paginas/Sala%20de%20Prensa/ODS/01-ODS.aspx.

Aguado-Peláez, D. y Martínez-García, P. (2021). Otra animación infantil es posible. Un análisis de las series «Steven Universe, She-Ra y Star vs Forces of Evil». Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), pp. 389–412. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6986.

Álvarez Contreras, E. I. (2023). Representaciones gráficas en la divulgación científica. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (179), 251 – 257. https://doi.org/10.18682/cdc.vi179.8890

American Psychological Association (APA) (2015). Guidelines for psychological practice with transgender and gender nonconforming people. American Psychologist, (70), 832–864. https://doi.org/ 10.1037/a0039906

American Psychological Association (APA) (s. f.). Sexual orientation and gender diversity. Información disponible en: https://www.apa.org/topics/lgbtq

Asebey Morales, A. M. d. R. (2011). Disney en la aculturación de la niñez latinoamericana. Revista de Psicología (Trujillo), 13(2), 241-251. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/revpsi/article/view/660

Asexual Visibility and Education Network (s. f.). asexuality.org

Bancroft, T., & Cook, B. (Directores). (1998). Mulan [Film]. Walt Disney Pictures/ Walt Disney Feature Animation.

Behm-Morawitz, E., & Mastro, D. (2009). The Effects of the Sexualization of Female Video Game Characters on Gender Stereotyping and Female Self-Concept. Sex Roles 61(11), 808-823. https://doi.org/10.1007/s11199-009-9683-8

Biglia, B. y Cagliero, S. (2019). Abordajes y ‘respuestas’ de las universidades catalanas frente a las violencias LGTBIQ+ fóbicas. Quaderns de psicologia. International journal of psychology, 21(2), e1532-, 1-19. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1532

Borraz, M. y Zas Marcos, M. (28 de noviembre 2019). Disney renuncia a dar el paso en Frozen: por qué es una oportunidad perdida que Elsa no sea lesbiana. Eldiario.es. https://lc.cx/XV_wPf

Bruno, N., & Quane, T. (Directores). (2023). Nimona [Film]. 20th Century Animation.

Buck, Ch., & Lee, J. (Directores). (2013). Frozen [Film]. Walt Disney Pictures/ Walt Disney Animation Studios.

Cantillo, C. (2015). Del cuento al cine de animación: semiología de una narrativa digital. Revista de Comunicación de la SEECI, (38), 133-145. https://doi.org/10.15198/seeci.2015.38.115-140

Casarosa, E. (Director). (2021). Luca [Film]. Pixar Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Castro, S. (08 de noviembre 2023). Estados Unidos, un nuevo campo de batalla contra los derechos de las personas LGTBI. Amnistía Internacional. https://onx.la/4b42d

Ceballos, N. (20 de junio 2022). Lightyear reafirma, tras años de hipocresía, el compromiso de Disney con la diversidad y la inclusión. GQ. https://www.revistagq.com/noticias/articulo/lightyear-diversidad-inclusion-lgtbi

Cinemanía (06, octubre 2021). ¿Ha cancelado Disney 'Casa Búho' por su contenido LGTB? La creadora responde. Cinemanía. https://lc.cx/xqczOo

Clay Hunter, S. (Director). (2020). Out [Cortometraje]. Pixar Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Cooley, J. (Director). (2019). Toy Story 4 [Film]. Walt Disney Pictures/ Pixar Animation Studios.

Corona, A. (16.03.2022). Release the Gay Cut: ¿Ha censurado Disney el contenido LGTBIQ+ de ‘Red’? Cinemanía. https://onx.la/bccb1

Cuenca Orellana, N., & Martínez Pérez, N. (2022). Adolescencia y homosexualidad en las series de ficción: análisis narrativo de Esta mierda me supera y A Million Little Things. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social «Disertaciones», 15(1), 1-14. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario. edu.co/disertaciones/a.10388

Espinar, E. (2007). Estereotipos de género en los contenidos audiovisuales infantiles. Comunicar, 15(29), 129-134. https://doi.org/10.3916/C29-2007-18

Fernández, F., & Bassiner, J. (1996). Arte y técnica del guion. Universidad Politécnica de Catalunya.

Fernández, R. (01 de enero 2024). La comunidad LGBTIQ+ en el mundo – Datos estadísticos. Statista. https://es.statista.com/temas/10833/lgbtiq-en-el-mundo/#topicOverview

Field, S. (1995). El libro del guión. Plot.

Gaffney, C., O'Connell, D., & Nee, Ch. (Productores ejecutivos). (2012). Doctora juguetes [Serie de televisión]. Brown Bag Films/ Walt Disney Pictures.

Gandarilla de Andrés, S. (2016). La percepción de la identidad del árabe musulmán. Caso Homeland. Universidad Iberoamericana Puebla.

García Baroja, A. (22 de marzo 2023). Un tercio de los países del mundo todavía tiene leyes que criminalizan al colectivo LGTBI. El País. https://onx.la/bf4c7

GLAAD (s.f.). Guía para la cobertura mediática de personas transgénero. Instituto Mediático. Glaad. https://glaad.org/reference/terms.

Gómez García, Manuel (1997). Diccionario del teatro. Ediciones Akal.

Guidano, V. y Liotti, R. (1983). El constructivismo en la relación terapéutica. Cognición y Psicoterapia. Paidós.

Hall, D., & Nguyen Q. (Directores). (2022). Mundo extraño [Film]. Walt Disney Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Halprin, R. (Productor ejecutivo). (2003). Lilo y Stitch [Serie de televisión]. Disney Television Animation.

Ipsos (2 de junio 2023). España, entre los países del mundo con mayor población LGTB+. https://www.ipsos.com/es-es/pride-month-2023-9-of-adults-identify-as-lgbt

La Razón (10 de enero 2020), ¿Era Spinelli de «La Banda del Patio» un chico transexual? La Razón. https://www.larazon.es/television/20200110/lgjy6qfelnh47ch4s7xwsh3klu.html

Lofts, J. (2004-2009), Clunie, L. (2009-2014), & Dumont, O. (2014-presente). (Productores ejecutivos). (2004). Peppa Pig [Serie de televisión]. Difusión Disney Junior.

MacLane, A. (Director). (2022). Lightyear [Film]. Pixar Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Martí López, E. (2011). Homosexualidad, infancia y animación: del nacimiento de Pebbles Picapiedra a la adopción de Ling Bouvier. Con A de animación, (1), 97-118. https://doi.org/10.4995/caa.2011.863

Martínez León P. (2020). La construcción de identidades de género en la ficción audiovisual y sus implicaciones educativas. Área Abierta, 20(3), 317-333. https://doi.org/10.5209/arab.68189

Martín-Ramallal, P., Morejón-Llamas, N. y Micaletto-Belda, J. P. (2023). Metaversos y avatares. Virtualización, identidad de género y nuevas generaciones, Ámbitos Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, (49), 63-77. http://hdl.handle.net/10396/25905

Mesías-Lema, J. M. y Sánchez Paz, C. (2018). «Paisajes del yo»: Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil. EARI, (9), 110-130. https://doi.org/10.7203/eari.9.10927

Ministerio de Igualdad (2022). Estudio sobre las necesidades y demandas de las personas no binarias en España. Ed. Ministerio de Igualdad. Dirección General de Diversidad Sexual y Derechos LGTBI. https://www.igualdad.gob.es/wp-content/uploads/Estudio_no_binarios_accesibilidad.pdf

Mira, A. (16 de julio 2021). 'Luca' (Enrico Casarosa, 2021) o Disney como pedagogía 'queer'. Infolibre. https://lc.cx/oTNaEK

Monleón-Oliva, V. (2021). Familias diversas. Ejemplos cinematográficos Disney de nueve estructuras familiares. Tercio Creciente, (19), 7-31. https://dx.doi.org/10.17561/rtc.19.5591

Monleón-Oliva, V. (2022). Las disidencias sexuales a través de filmes de animación. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, (8), 70- 87. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars. 2022.i08.05

Moore. R., & Howard, B., (Directores) & Bush, J. (Codirector). (2016). Zootopia [Film]. Walt Disney Pictures/ Walt Disney Animation Studios.

Nefcy, D., Wasson, D., & Arkin, J. (Productores ejecutivos). (2015). Estrella vs. Las fuerzas del mal [Serie de televisión]. Disney Television Animation.

Orozco, G., & González, R. (2012). Una coartada metodológica: abordajes cualitativos en la investigación en comunicación, medios y audiencias (Vol. 1). Tintable.

Osborne, R., y Molina Petit, C. M. (2008). Evolución del concepto de género1 (Selección de textos de Beauvoir, Millet, Rubin y Butler). Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (15), 147-182. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297124045007

Pereira, C. (2005). Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. PPU.

Pérez Rufí, J. P. (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: Una propuesta desde la narrativa fílmica, Razón y Palabra, 95(20), octubre-diciembre, 534-552. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199550145034

Pizarro, L. (Productor ejecutivo). (2022). Unidad de Rescate [Serie de televisión]. Disney Television Animation, ICON Creative Studio, Skydance Animation.

Porter, T., & Susman, G. (2000). On site: Creating lifelike characters in pixar movies. Communications of the ACM, 43(1), 25-29.

Prats, M. (04 de enero 2019). Nueve lecciones feministas que nos dio 'Pepper Ann'. Huffpost. https://lc.cx/nUlS9A

Propp, V. (1981). Morfología del cuento. Fundamentos.

REDS (Red Española para el Desarrollo Sostenible) (2022). La Agenda 2030 y los 17 ODS. https://reds-sdsn.es/que-hacemos/objetivos-de-desarrollo-sostenible

Rodríguez, C. (17de marzo 2022). ¿Es cierto que la película ‘Red’ presenta a un personaje transexual? Cosmopolitan. https://onx.la/6aec8

Rojas, V. (14 de octubre 2023). Esto se anima: personajes LGTBI en dibujos animados. Sur. https://onx.la/a7476

Ros, S. (Productor ejecutivo). (1997). Pepper Ann [Serie de televisión]. Disney Television Animation.

Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 13(1), 102-122. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Sánchez-Soriano, J. J. y García-Jiménez, L. (2020). La construcción mediática Del Colectivo LGTB+ en el cine Blockbuster de Hollywood. El uso del pinkwashing y el queerbaiting. Revista Latina De Comunicación Social, 77(julio), 95-116. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1451

Scanlon, D. (Director). (2020). Onward [Film]. Pixar Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Shaw, I. (2003). Introducción a los métodos cualitativos. Paidós.

Sheetz, Ch., & Parkin, H. (Productores ejecutivos). (1997). La banda del patio [Serie de televisión]. Disney Television Animation.

Shi, D. (Directora). (2022). Red [Film]. Pixar Animation Studios/ Walt Disney Pictures.

Sierra, F. (2000). Introducción a la teoría de la comunicación educativa. Editorial Mad.

Stanton, A. (Director) & MacLane, A. (Codirector). (2016). Buscando a Dory [Film]. Walt Disney Pictures/ Pixar Animation Studios.

Terrace, D. (Productor ejecutivo). (2020). La casa búho [Serie de televisión]. Disney Television Animation.

Ximénez de Sandoval, P. (10 de noviembre 2019). La edad de oro de las historias LGTBI en televisión. El País. https://onx.la/fe209

Zaro, M. J. (1999). La identidad de género. Revista de psicoterapia, 10(40), 5-22.

Published

2024-10-07

How to Cite

Cárdenas Rica, M. L. (2024). Cataloguing LGTBIQ+ characters in Disney children’s animation. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 193–210. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5363

Issue

Section

Research articles