Science Communicators on TikTok
Content Strategies in the Digital Age
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5247Keywords:
Science, TikTok, Social networks, Digital communicationAbstract
This research analyzes the methods and content strategies employed by science communicators on TikTok. The aim is to understand these dynamics and identify aspects of the platform that facilitate science communication. Through an online survey, it is observed that late afternoon and evening hours are suitable for posting science-related videos. A humorous and informative tone should stand out in these productions. Additionally, it is necessary for these prosumers to be familiar with aspects such as the algorithm, hashtags, visual effects, or current trends to effectively discuss science.
Downloads
References
Aguilar Mera, G. A., Garzón Balcázar, J. M., Pereira Haz, G. & Arteta Rivas, M. M. (2023). Using Tik Tok as an effective learning tool in higher education. RECIAMUC, 7(2), 22-30. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.22-30 DOI: https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.22-30
Alonso-López, N., & Sidorenko-Bautista, P. (2022). Tratamiento de la memoria histórica española en TikTok: perfiles, contenidos y mensajes. Revista Mediterránea De Comunicación, 13(2), 117–134. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.21824 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.21824
Barreto, K., & Rivera-Prado, M. C. (2022). TikTok como estrategia comunicacional de Guillermo Lasso durante el balotaje electoral 2021 en Ecuador. Tsafiqui - Revista Científica En Ciencias Sociales, 12(1). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i17.959 DOI: https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i17.959
Becerra-Chauca, N., y Taype-Rondan, Á. (2020). TikTok: ¿una nueva herramienta educativa para combatir la COVID-19? Acta Médica Peruana, 37(2), 249-251. https://doi.org/10.35663/amp.2020.372.998 DOI: https://doi.org/10.35663/amp.2020.372.998
Bernal-Torres, C.A. (2016). Metodología de la Investigación. Pearson Educación.
Blanco, A., y González, M. (2021). Aprender desde la perspectiva de las ecologías: una experiencia en Secundaria a través del teatro y de Tiktok. Educatio Siglo XXI, 39(2), 169-190. https://doi.org/10.6018/educatio.465551 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.465551
Castelfranchi, Y., y Polino, C. (2021). Comunicación pública de la ciencia. Historia, prácticas y modelos. En E. Aibar, y M. A. Quintanilla (Eds.), Ciencia, tecnología y sociedad. Editorial Trotta, CSIC.
Castro-Martínez, A. y Díaz-Morilla, P. (2021). La comunicación política de la derecha radical en redes sociales. De Instagram a TikTok y Gab, la estrategia digital de Vox. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 7: 67-89. DOI: 10.7203/rd.v1i7.210 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.210
Collie, N., & Wilson-Barnao, C. (2020). Playing with TikTok: Algorithmic culture and the future of creative work. In G. Hearn (Ed.), The future of creative work (pp. 172-188). https://doi.org/10.4337/9781839101106.00020 DOI: https://doi.org/10.4337/9781839101106.00020
Cristófol-Rodríguez, C., & Carrasco-Santos, M. J. (2023). TIKTOK as a fashion communication tool: The Zara case. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 14(2), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4605 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4605
Cusot-Cerda, G. R., & Palacios-Arias, I. C. (2021). Tik Tok y su Rol Predominante en la Campaña Presidencial de Xavier Hervás. Revista Enfoques De La Comunicación, (6), 65–96. https://revista.consejodecomunicacion.gob.ec/index.php/rec/article/view/52
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología [FECyT]. (2022). Encuesta de Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología. Gobierno de España. Ministerio de Ciencia e Innovación. https://tinyurl.com/44yynzz3
Gil, L. y Guallar, J. (2023). Científicos en redes sociales. Divulgación y curación de contenidos en twitter: taxonomía y casos. index.comunicación, 13(1), 55-77. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Cienti DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Cienti
Gil-Ibáñez, M., Ruiz-Viñals, C., & del Olmo-Arriaga, J. L. (2022). Instagram and TikTok: The role of women in social media. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 9(3), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3525 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3525
Gil-Quintana, J. (2023). Educación y comunicación en una sociedad postdigital: Investigación documental y análisis de perspectivas. Ediciones Octaedro.
Guiñez-Cabrera, N., y Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generar y compartir contenidos sobre libros a través de TikTok. Comunicar, 30(71), 119-131. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09 DOI: https://doi.org/10.3916/C71-2022-09
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (vol. 4). McGraw-Hill.
Hernando-Illán, P. (31 de julio de 2023). Cuál es la mejor hora para publicar en TikTok: guía completa. La Vanguardia. https://acortar.link/djzMll
Jacobson, J., Gruzd, A., & Hernández-García, Á. (2020). Social media marketing: Who is watching the watchers? Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101774. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.03.001
Jaramillo-Dent, D., Contreras-Pulido, P., & Pérez-Rodríguez, A. (2022). Immigrant influencers on TikTok: Diverse microcelebrity profiles and algorithmic (in)visibility. Media and Communication, 10(1), 208-221. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4743 DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4743
López, D. C., Freire, M., y Barros, K. (2024). Mapeo de las modalidades de comunicación científica en TikTok: un análisis descriptivo del hashtag #CienciaNoTikTok. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 15(1), 163-179. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.25508 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25508
López-Fernández, V. (2022). Nuevos medios en campaña. El caso de las elecciones autonómicas de Madrid 2021 en TikTok. Universitas-XXI, 36, pp. 221-241. https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09 DOI: https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09
Martínez, F. (2021). El libro de TikTok: La guía imprescindible para emprendedores, profesionales y empresarios. Anaya Multimedia.
Martínez-Sanz, R., Buitrago, Á., y Martín-García, A. (2023). Comunicación para la salud a través de TikTok. Estudio de influencers de temática farmacéutica y conexión con su audiencia. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 83-98. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.23435 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23435
Martin-Neira, J. I., Trillo-Domínguez, M., y Olvera-Lobo, M. D. (2023). De la televisión a TikTok: Nuevos formatos audiovisuales para comunicar ciencia. Comunicación y sociedad, 20. https://doi.org/10.32870/cys.v2023.8441 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2023.8441
Martín-Ramallal, P., Sabater-Wasaldua, J. & Ruiz-Mondaza, M. (2022a). Metaversos y mundos virtuales, una alternativa a la transferencia del conocimiento. El caso OFFF-2020. Fonseca, Journal of Communication, 24, 87-107. https://doi.org/10.14201/fjc.28287 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc.28287
Martín-Ramallal, P., Merchán-Murillo, A. & Ruiz-Mondaza, M. (2022b). Formadores virtuales con inteligencia artificial. Grado de aceptación entre estudiantes universitarios. Educar. Revista de Educación, 58(2), 427-442. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1482 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1482
Martín-Ramallal, P. & Merchán-Murillo, A. (2019). Realidad virtual. Metaversos como herramienta para la teleformación. En P. Casas-Moreno, G. Paramio-Pérez & V. B. Gómez Pablos, Realidades educativas en la esfera digital: Sistemas, modelos y paradigmas de aprendizaje, (pp. 15-38). Sevilla, España: Egregius Ediciones
Micaletto-Belda, J. P., Morejón-Llamas, N., y Martín-Ramallal, P. (2024). TikTok como plataforma educativa: análisis de las percepciones de los usuarios sobre los contenidos científicos. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 15(1), 97-144. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.25419 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25419
Micaletto-Belda, J.P. (2022). La comunicación de la ciencia en un medio participativo emergente: ¿Es Tiktok una herramienta de aprendizaje? En Moya López (coord.), Convergencia mediática: nuevos escenarios, nuevas perspectivas (pp. 156-172). Dykinson.
Muñoz-Gallego, A., & Jiménez de las Heras, J. A. (2021). The documentary film: the key to audiovisual science communication. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 227–238. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.3000 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.3000
Muñoz-Gallego, A., de Sousa-Lacerda, J. y Costa-Araújo, A. (2023). La divulgación científica en Instagram: el reto del discurso audiovisual científico ante los contenidos efímeros. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 149-175. http://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e823 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e823
Muñoz-Gallego, A., Giri, L., Nahabedian, J. J., y Rodríguez, M. (2024). Narrativas audiovisuales en Tik Tok: nuevos desafíos para la comunicación pública de la ciencia y la tecnología. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 15(1), 145-161. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.25481 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25481
Prensky, M. (2015). Enseñar a nativos digitales. Ediciones SM.
Pretel-Jiménez, M., del-Olmo, J. L., y Ruíz-Viñals, C. (2024). El engagement de los influencers literarios con sus seguidores en Instagram: contenido y estrategia de los Bookstagrammers. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 15(1), 305-321. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.24251 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24251
Radin, A., & Light, C. (2022). TikTok: An Emergent Opportunity for Teaching and Learning Science Communication Online. Journal of Microbiolgy & Biology Education, 21(1). https://doi.org/10.1128/jmbe.00236-21 DOI: https://doi.org/10.1128/jmbe.00236-21
Reyes-Blácido, I., Damián-Guerra, E., Ciriaco-Reyes, N., Corimayhua-Luque, O., y Urbina-Olortegui, M. (2022). Métodos científicos y su aplicación en la investigación pedagógica. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2), 1-19. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3106 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3106
Rissoan, R. (2016). Redes sociales: comprender y dominar las nuevas herramientas de comunicación. Ediciones ENI.
Rodríguez-Hernández, J. (2022). Museums and TikTok: Bringing Art to Young People. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 11(3), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3677 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3677
Rodriguez Rivas, A. R. (2023). Creación de una revista digital para la divulgación de artículos científicos. Revista Docencia Universitaria, 4(1), 51–62. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v4i2.67 DOI: https://doi.org/10.46954/revistadusac.v4i2.67
Sánchez-Castillo, S., y Mercado-Sáez, M. T. (2021). Sufro una grave enfermedad rara. Reto a cantar y hacer coreografías en TikTok. Profesional de la información, 30(4). https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.14 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.14
Santaolalla-Camino, J. (2022). El bosón de Higgs no te va a hacer la cama: La física como nunca te la han contado. Océano.
Sidorenko-Bautista, P., Alonso-López, N., y Giacomelli, F. (2021). Espacios de verificación en TikTok. Comunicación y formas narrativas para combatir la desinformación. Revista latina de comunicación social, 79, 87-113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
Suárez-Álvarez, R., García-Jiménez, A. (2021). Centennials en TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-22. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
Velarde-Camaqui, Davis; Viehmann, Cristina y Valerio-Ureña, Gabriel (2024). Características de los videos que favorecen el engagement de los divulgadores científicos en TikTok [Factors favoring digital engagement of science communicators in TikTok]. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 01-18. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2232 DOI: https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2232
Vizcaíno-Verdú, A. (2024). Descolonización de la música en TikTok: “¡Hagamos un dúo!”. Revista Mediterránea de Comunicación/ Mediterranean Journal of Communication, 15(1), 341-355. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.24949 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24949
Wang, X., & Guo, Y. (2023). Motivations on TikTok addiction: The moderating role of algorithm awareness on young people. Profesional de la información, 32(4), e320411. https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.11 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.11
Zeng, J., Schäfer, M., & Allgaier, J. (2021). Research Perspectives on TikTok & Its Legacy Apps| Reposting “Till Albert Einstein Is TikTok Famous”: The Memetic Construction of Science on TikTok. International Journal Of Communication, 15, 32. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/14547/3497 DOI: https://doi.org/10.31219/osf.io/8tdvm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.