Sound documentary, the alternative to tell the reality from a gender perspective

Análisis de casos en España y Latinoamérica

Authors

  • Paloma López Villafranca Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4636

Keywords:

Sound documentary, Feminism, Gender, Study of cases, Spain, Latin America, Social reality

Abstract

The objective of this article is to carry out a case study of 10 documentaries from Spain and Latin America to show how the reality of women is represented. The methodology of content analysis is used through formal, content and aesthetic variables. These are personal stories of women from low social class, middle age, in rural areas, who denounce injustices related to mistreatment, exploitation or abortion, compared to historical documentaries starring women from high social class who are pioneers in their field. It is concluded that the role of the narrator influences the story, with differences in the production between Spanish and Latin American documentaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Portillo, R. (14 de febrero 2017). Sobre las estructuras narrativas en el relato cinematográfico. Medium.com. https://tinyurl.com/msp79myr

Aroney, E. (2005, January). Radio documentaries and features: invisible achievements. In Radio in the World: Papers from the 2005 Melbourne Radio Conference, Melbourne: RMIT (pp. 397-405).

Balsebre, A. y Fontova, R. (2018). Las cartas de Elena Francis. Una educación sentimental bajo el franquismo. Cátedra.

Barrio, N. (2008). Usos y apropiaciones urbanas en el tren de la rama Roca, que une La Plata con la Plaza constitución. Radio feature. Universidad Nacional de la Plata. Argentina.

Bernal Ponce, O. N. (2022). Producto sonoro: podcast de mujeres que participaron en el proceso de independencia de la real Audiencia de Quito (Tesis Doctoral). Universidad de PUCE-Quito, Quito.

Bernárdez-Rodal, A., & Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1247-1266. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305

Brandolini, F. J., Camilatti, M. A., y Paillet, M. Ciudadanas: mujeres (de) construyendo el espacio público. Aportes al periodismo desde la perspectiva de género. (Tesis de Licenciatura.) Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Brenen, B. S. (2018). Qualitative Research Methods for Media Studies. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315435978

Candón-Mena, J. y Sánchez, D. M. (2021). Más allá del ciberactivismo. El complejo escenario de la tecnopolítica contemporánea. In Del ciberactivismo a la tecnopolítica: movimientos sociales en la era del escepticismo tecnológico (pp. 23-46). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Chávez López, P. M. (2020). Xennials: un documental etnográfico sobre como las mujeres de la micro generación Xennial, nacidas entre 1977-1983, de clase media en Lima, perciben y experimentan su tiempo. (Tesis doctoral). Universidad Católica de Perú.

Chmielorz, R. (6 de noviembre de 2009).¿Qué es el radio-feature?. Blog Radioimaginamos. https://tinyurl.com/497fk4vx

Cornejos Portugal, I. y Castellanos Cerda, V. (2013). Indagar de imágenes y sonidos. La investigación de la comunicación con mayas yucatecos. Índice, 150.

de Beauvoir, C. (2015). El documental radiofónico en la era digital: nuevas tendencias en los mundos anglófono y francófono| The Radio Documentary in the Digital Age: New Trends in Anglophone and Francophone Worlds. Razón y Palabra, 19(3_91), 369-388.

Fevrier, S. (2003). “El documental radiofónico. Apuntes para su producción”. Curso “El Corredor Biológico Mesoamericano en la agenda de los medios de comunicación” (México, 2003). 8-14.

Galarza Fernández, E., Cobo Bedía, R., & Esquembre Cerdá, M. (2016). Medios y violencia simbólica contra las mujeres. Revista Latina de Comunicación Social, núm. 71, 2016, 818-832. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1122

García Julio, S., Meza Pinedo, C., Molina González, G., & Tapias Díaz, A. (2017). El cabello afro en Cartagena:¿Elemento de rechazo? Documental sonoro Mi pelo rucho (Tesis Doctoral). Universidad de Cartagena, Cartagena.

GMMP (2020): Who make the news? 2020 Report. https://tinyurl.com/442r33ws

Godinez, F. (11 de febrero de 2014). El documental sonoro: el engaño más honesto. CPR. https://tinyurl.com/yrr9bjfp

Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Ediciones Ciespal.

Guillén Pérez, G. C. (2021). La Perla Documental Sonoro. (Tesis Doctoral). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá.

Hernando Lera, M. , López Vidales, N. y Gómez Rubio, L. (2020). Ficción radiofónica en tiempos de crisis: Ficción Sonora de RNE (2009-2015). Historia y Comunicación Social, 25(1), 113. DOI: https://doi.org/10.5209/hics.64888

Herver Lucas, J. D. y Hernández Quiroz, J. C. (2014). Raíces Sonoras “revive el pasado, escucha el presente, imagina el futuro”. Serie de documental sonoro sobre los mercados públicos de la Ciudad de México en 2012. Espacios culturales de la identidad mexicana. . [Tesis de maestería. Universidad Autónoma Ciudad de México] Repositorio Institucional UACM. https://tinyurl.com/bdcupy3z

Kondrat, X. (2015). Gender and video games: How is female gender generally represented in various genres of video games? Journal of comparative research in anthropology and sociology, 6(1), 171.

Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. Sage.

Lankshear, C., Knobel., M. (2010): «DIY media: A contextual background and some contemporary themes», en autores (eds.), DIY Media: creating, sharing and learning with new technologies, pp. 1-24. Peter Lang.

Lechuga Olguín, K. (2015). El documental sonoro. Ediciones del Jinete Insomne.

López Ortiz, L. M. (2016). La desigualdad de género en televisión: la mujer en los nuevos formatos de telerrealidad. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 3(1), 31-43. DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.491

McHugh, S. (2012). Oral history and the radio documentary/feature: Introducing the’COHRD’form. Radio journal: International studies in broadcast & audio media, 10(1), 35-51. DOI: https://doi.org/10.1386/rjao.10.1.35_1

Mitchel, C. (2000): Women & radio. Airing differences. Rouledge.

Pintos Pardo, A. (2020). La doble derrota de las milicianas. (Trabajo Fin de Grado). Universidad Complutense de Madrid.

Piñeiro-Otero, Teresa (2021): «‘Escúchanos, hermana’. Los podcasts como prácticas y canales del activismo feminista», Inclusiones vol. 8, núm. Especial 2021, 231-254. https://bit.ly/3FwmDVc

Piñuel Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic studies, 3(1), 1-42. DOI: https://doi.org/10.1558/sols.v3i1.1

Rodríguez, R. (2014). El radioteatro como herramienta educativa para promover el patrimonio inmaterial: hombres y mujeres del mar en el sur de Chile. Cuadernos. info, (35), 29-38. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.35.664

Rodríguez Ortiz, R. (2021). El documental sonoro como herramienta comunicacional para la (auto) representación de personas afrodescendientes, indígenas y migrantes. Journal of Latin American Communication Research, 9(1-2), 73-97. DOI: https://doi.org/10.55738/journal.v9i1-2p.73-97

Rodríguez, R. (2021). Documental sonoro y arte radiofónico. Historia y Comunicación Social, 26(2), 441-452. DOI: https://doi.org/10.5209/hics.79152

Ruiz Gómez, S. (2017). La radio como herramienta de ambientación teatral: el caso de Nora, 1959. In V Congresso Internacional Cidades Criativas: Libro de Actas (pp. 416-429). Icono 14 Asociación Científica.

Ruiz Muñoz, M. J. y Pérez- Rufí, J. P. (2020). Hermanas, amigas y compañeras en serie. La ficción coral femenina española de las televisiones generalistas y plataformas VOD (1990-2019). Estudios sobre el Mensaje Periodistico, 26(2), 87. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67828

Souza Machado, S. D. (2019). Mujeres cineastas engendran nuevos roles modelo en la producción audiovisual. Hachetetepé: revista científica de educación y comunicación. DOI: https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2019.v1.i18.8

Tello Díaz, L. (2016). La’mirada femenina’: estereotipos y roles de género en el cine español (1918-2015). Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 34, 1-16. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2016.i34.05

Tenorio Buitrago, L. A. (2019). Análisis del discurso audiovisual sobre la transformación de los roles femeninos en las películas ‘los caballeros las prefieren rubias’(1953) y ‘la llegada’(2016) y su percepción actual en mujeres entre 15 y 25 años de edad en Cali. Tesis Doctoral. Unicatólica.

Torres Martín, J. L., & Castro-Martínez, A. (2021). Historia y presente de las creadoras audiovisuales andaluzas: el caso de Oliva Acosta. RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 16, 225-249. DOI: https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.11

Triviño Hernández, J., Rivero Montiel, F., & Díaz Martínez, C. (2022). Piloto sonoro Celdas Abiertas: una mirada a la importancia del derecho a la comunicación para mujeres pospenadas. (Tesis de Pregrado). Universidad de Cartagena, Colombia.

Ufarte-Ruiz, M. J., López Hidalgo, A. y Fernández Barrero, M.A. (2014). Periodismo de inmersión para desenmascarar la realidad. Comunicación y sociedad= Communication & Society, 27(1), 225-226. DOI: https://doi.org/10.15581/003.27.36564

Zafra, R. y López-Pellisa, T. (2019). Ciberfeminismo: De VNS Matrix a Laboria Cuboniks. Holobionte Ediciones –Saturnalia y Rosa Atómica.

Published

2023-02-02

How to Cite

López Villafranca, P. (2023). Sound documentary, the alternative to tell the reality from a gender perspective: Análisis de casos en España y Latinoamérica. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 15(4), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4636