The construction of characters with disabilities in film

The importance of verbal and non-verbal communication

Authors

  • Laura Sanz-Simón Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3701

Keywords:

Cinema, Disability, Stereotypes, Verbal communication, Paralinguistics, Kinesics, Proxemics

Abstract

Since the beginnings of cinema, stereotypes have been used to represent disability. It generates an inadequate image of the condition. The aim of this research is to analyse the verbal and non-verbal communication of eight characters in order to check whether they contribute to verifying the existence or absence of stereotypes. To this end, discourse analysis and content analysis have been used. The results, based on the interpretation of the meaning of the characters' signs, allow us to conclude that communication processes are essential for their classification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre de la Rosa, O. M. (2002). La discapacidad en el cine: propuestas para la acción educativa. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (18), 130-136. DOI: https://doi.org/10.3916/C18-2002-25

Alegre de la Rosa, O. M. (2003). La discapacidad en el cine. Octaedro.

Amaral, M. H., & Monteiro, M. I. B. (2016). Análise de Obras Cinematográficas para Compreender as Concepções de Professores sobre o Aluno com Deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, 22(4), 511-526. https://doi.org/10.1590/s1413-65382216000400004 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382216000400004

Andréu Abela, J. (2018). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. https://acortar.link/SHP99

Aparicio, D., & Jordán de Urríes, B. (2014). Dosier Cine y Discapacidad. Universidad de Salamanca, Servicio de Información sobre Discapacidad.

Aparicio Sánchez, A., & Gómez-Vela, M. (2010). De criados mudos, jóvenes sordas y otros estereotipos. Las personas con problemas de audición y lenguaje en el cine. Revista de Medicina y Cine, 6(2), 47-54.

Areces Gutiérrez, R. (2016). La discapacidad en el cine. [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid.

Badia Corbella, M. (2010). La imagen de la discapacidad en el cine: ¿Rompiendo estereotipos? Revista de Medicina y Cine, 6(2), 38-39.

Badia Corbella, M., & Sánchez-Guijo Acevedo, F. (2010). La representación de las personas con discapacidad visual en el cine. Revista de Medicina y Cine, 6(2), 69-77.

Bezucha, T. (Director). (2005). The Family Stone [Film]. 20th Century Fox.

Black, R. S., & Pretes, L. (2007). Victims and Victors: Representation of Physical Disability on the Silver Screen. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, 32(1), 66-83. DOI: https://doi.org/10.2511/rpsd.32.1.66

Casado Muñoz, R. (2002). La discapacidad en el cine como recurso didáctico-reflexivo para la formación inicial de maestros. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (18), 163-168. DOI: https://doi.org/10.3916/C18-2002-20

Cestero Mancera, A. M. (2006). La comunicación no verbal y el estudio de su incidencia en fenómenos discursivos como la ironía. ELUA: Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante, 20, 57-77. DOI: https://doi.org/10.14198/ELUA2006.20.03

Cestero Mancera, A. M. (2016). La Comunicación no verbal: propuestas metodológicas para su estudio. Linred: Lingüística en la Red, Monográfico XIII.2, 1-36. http://www.linred.es/numero13_2_monografico_Art1.html

Cestero Mancera, A. M. (2017). La comunicación no verbal. En A. M. Cestero Mancera & I. Penadés Martínez (Eds.), Manual del profesor de ELE (pp. 1051-1122). Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones.

Chaplin, C. (Director). (1931). City Lights [Film]. Charles Chaplin Productions.

Collado-Vázquez, S., & Carrillo, J. M. (2012). Locked-in syndrome in literature, cinema and televisión. Revista De Neurología, 54(9), 564-570. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.5409.2012012

Córdoba Pérez, M. (2009). Cine y Diversidad Social: Instrumento práctico para la formación en valores. Editorial MAD Eduforma.

Darke, P. A. (1999). The cinematic construction of physical disability as identified through the application of the social model of disability to six indicative films made since 1970: A day in the death of Joe Egg (1970), The raging moon (1970), The elephant man (1980), Whose life is it anyway? (1981), Duet for one (1987) and My left foot (1989). [Tesis doctoral] Universidad de Warwick.

De Benito Gil, J. (1987). Entre el terror y la soledad. Minusválidos en el cine. Editorial Popular.

De Miguel Álvarez, L. (2020). La representación cinematográfica documental en la investigación artística: de-construyendo miradas sobre la discapacidad. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 15, 35-46. DOI: https://doi.org/10.5209/arte.66328

Dolera, L. (Director). (2015). Requisitos para ser una persona normal [Film]. Corte y Confección de Películas / El Estómago de la Vaca / Telefónica Studios / Televisión Española / Televisió de Catalunya / Canal + España / Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales.

Farina, B. C. (2012). Processos de estigmatização e contornos da deficiência: olhar para o cinema, olhar para as (im)possibilidades de ser. [Tesis doctoral] Universidad Federal de Río Grande del Sur.

Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. SAGE.

Gawande, V., & Kashyap, G. (2017). Discovering impaired superheroes in Hindi movies: A Study of characterization of disabled in movies and its impact on their social life. Journal of Content, Community and Communication, 5, 52-59.

Geronimi, C., Jackson, W., & Luske, H. (Directors). (1953). Peter Pan [Film]. Walt Disney Pictures.

Gómez-Escalonilla, G. (2021). Métodos y técnicas de investigación utilizados en los estudios sobre comunicación en España. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 12(1), 115-127.https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM000018 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM000018

Grande López, V., & Pérez García, Á. (2016). Personajes de animación con discapacidad a través de una perspectiva educativa. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, (25), 259-283.

Grbich, C. (2007). Qualitative data analysis. An introduction. Sage.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Herrero Jiménez, B., & Tovar Vicente, M. (2011). Cine y discapacidad: la construcción de la identidad del otro. Un caso de estudio: La vida secreta de las palabras (Isabel Coixet, 2005). En J. L. Manfredi Mayoral, R. Alcántara López, A. Román-San-Miguel & J. T. Del Pozo Cruz (Coords.), Comunicación, deporte y personas con discapacidad: una concienciación necesaria (pp. 33-51). Astigi.

Holsti, O. R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Addison-Wesley Publishing Company.

Holton, A. E. (2013). What’s Wrong with Max? Parenthood and the Portrayal of Autism Spectrum Disorders. Journal of Communication Inquiry, 37(1), 45-63. https://doi.org/10.1177/0196859912472507 DOI: https://doi.org/10.1177/0196859912472507

Huerta Lejo, L., & Jiménez Casas, C. L. (2005). Cine y discapacidad. Maremagnum: publicación galega sobre os trastornos do espectro autista, (9), 179-186.

Jewell, T. (2013). Blinding the Screen: Visualizing Disability in Le scaphandre et le papillon. Mosaic: A Journal for the Interdisciplinary Study of Literature, 46(3), 109-124. DOI: https://doi.org/10.1353/mos.2013.0027

Jiménez Acevedo, L. A. (2014). La discapacidad en el cine en 363 películas. Fundación ONCE.

Johnson, R. L. (2017). “Better Gestures”: A Disability History Perspective on the Transition from (Silent) Movies to Talkies in the United States. Journal of Social History, 51(1), 1-26. https://doi.org/10.1093/jsh/shw065 DOI: https://doi.org/10.1093/jsh/shw065

Lee, N., & Lings, I. (2008). Doing Business Research. A Guide to Theory and Practice. SAGE.

Ljuslinder, K. (2014). Empowering images or preserved stereotypes: Representations of disability in contemporary film comedies. Journal of Scandanavian Cinema, 4(3), 267-279. DOI: https://doi.org/10.1386/jsca.4.3.267_1

Longmore, P. K. (2003). Why I Burned My Book and Other Essays on Disability. Temple University.

Martínez-Salanova Sánchez, E. (2017). Cine y discapacidad en el cine. Del aislamiento a la inclusión. Making of: cuadernos de cine y educación, (132-133), 24-30.

Merino Marcos, M. L. (2005). La parálisis cerebral en el cine. Revista de Medicina y Cine, 1(3), 66-76.

Moeschen, S. C. (2008). A crippling deceit: Mendicancy and the performance of disability in progressive America. Text and Performance Quarterly, 28(1-2), 8-42. DOI: https://doi.org/10.1080/10462930701754341

Monjas, M. I., & Arranz, F. (2010). El cine como recurso para el conocimiento de las personas con discapacidad: Veinticinco películas de la última década. Revista de Medicina y Cine, 6(2), 55-68.

Monjas, M. I., Arranz, F., & Rueda, E. (2005). Las personas con discapacidad en el cine. Siglo Cero, 36(1), 13-29.

Negulesco, J. (Director). (1948). Johnny Belinda [Film]. Warner Bros. Pictures.

Norden, M. F. (1990). The Racism-Ableism Link in Home of The Brave and Bright Victory. Film & History, 20(2), 26-36.

Norden, M. F. (1994). The Cinema of Isolation: A History of Physical Disability in the Movies. Rutgers University Press.

Norden, M. F. (1998). El cine del aislamiento. El discapacitado en la historia del cine. Escuela Libre Editorial – Fundación ONCE.

Norden, M. F. (2007). The “Uncanny” Relationship of Disability and Evil in Film and Television. En M. F. Norden (Ed.), The Changing Face of Evil in Film and Television (pp. 125-143). Rodopi. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401205276_009

Norden, M. F. (2014). American Narrative Films and Disability: An Uneasy History. En T. Jones, D. Wear y L. D. Friedman (Eds.), Health Humanities Reader (pp. 87-96). Rutgers University Press. DOI: https://doi.org/10.36019/9780813562483-010

Pérez Domínguez, C. (2020). Entre la inclusión y el rechazo. La discapacidad intelectual en el cine español del siglo XXI. [Trabajo de Fin de Grado] Universidad de La Laguna.

Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal. Cultura, lenguaje y conversación. Istmo.

Razi, Z. (2019). La discapacidad visual en el cine iraní. [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid. DOI: https://doi.org/10.7195/piccc.00042

Rueda Domínguez, E. M., Monjas Casares, M. I., &Ardanaz Arranz, F. (2005). Las personas con discapacidad en el cine. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 36(213), 13-29.

Ruiz Caldera, J. (Director). (2013). 3 bodas de más [Film]. Apaches Entertainment / Think Studio / Ciskul / Atresmedia Cine / Antena 3 Films / La Sexta.

Safran, S. P. (1998). The First Century of Disability Portrayal in Film. The Journal of Special Education, 31(4), 467-479. https://doi.org/10.1177/002246699803100404 DOI: https://doi.org/10.1177/002246699803100404

Sargeant, S. (2013). The Sessions. Journal of Bioethical Inquiry, 10(3), 419-420. https://doi.org/10.1007/s11673-013-9464-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11673-013-9464-5

Sanz-Simón, L. (2014). Cine y discapacidad. En F. Vilches y L. Sanz y Simón (Coords.), Comunicación social y accesibilidad (pp. 195-261). Dykinson.

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Prentice Hall.

Scherman, E. L. (2008). Of Use to Me: A Content Analysis of Physical Disability in Disney Films. Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association.

Senent Ramos, M. (2015). La diversidad funcional en el cine español. [Tesis doctoral] Universidad Jaume I de Castellón.

Shortell, S. M. (1999). The Emergence of Qualitative Methods in Health Services Research. Health Services Research, 34(5), 1083-1090.

Shyamalan, M. N. (Director). (2004). The Village [Film]. Touchstone Pictures / Blinding Edge Pictures / Scott Rudin Productions.

Skinner, D., Tagg, C., & Holloway, J. (2000). Managers and Research. The Pros and Cons of Qualitative Approaches. Management Learning, 31(2), 163-179. DOI: https://doi.org/10.1177/1350507600312002

Smit, C. (2008). Different Desires: Towards a Phenomenological Shift in Studying Disability and Media. Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association.

Sofaer, S. (1999). Qualitative methods: what are they and why use them? Health Services Research, 34(5), 1101-1118.

Solaz Frasquet, L. (2004). ‘La parada de los monstruos’: Tod Browning (1932). Octaedro.

Sutton, T. (2014). Avenging the Body: Disability in the Horror Film. En H. M. Benshoff (Ed.), A Companion to the Horror Film (pp. 73-89). Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118883648.ch5

Ugalde Binda, N., & Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Ciencias Económicas, 31(2), 179-187.

Yoon, I. S., & Lee, D. (2011). Cinema Therapy for Heightening a Willingness to Overcome Disability -Focused on relation-forming and communication (coreano). Korean Thought and Culture, 58, 451-486.

Zaldua Garoz, A. (2006). El análisis del discurso en la organización y representación de la información-conocimiento: elementos teóricos. Acimed 14(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000300003

Published

2022-11-14

How to Cite

Sanz-Simón, L. . (2022). The construction of characters with disabilities in film: The importance of verbal and non-verbal communication. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3701