Social Responsibility and Ethics as Effective Advertising Strategies

Authors

  • María Margarita Gutiérrez Gutiérrez Corporación Universitaria de Asturias / Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3589

Keywords:

Ethics, Codes of ethics, Environmental management systems, Corporate social responsibility, Advertising self-regulation

Abstract

The objective is to analyze from ethics, morality, codes of ethics, Environmental Management Systems, Corporate Social Responsibility, self-regulation, advertising regulation and co-regulation, how these parameters can impact companies and their brands, in cases were through advertising and marketing, they communicate their actions and results to society. Methodologically, hermeneutics and qualitative and quantitative analysis were used, using a Colombian oil company as a case study. Concluding that in this case and in many others, these advertising strategies are business effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Özkan, A. (2014). Strategic importance of ethic values in advertising and concept of self-regulatory. European Journal of Research on Education, 2014, 2, 1-9. http://dx.doi.org/10.15527/ejre.201426555

Accinelli, E., & De la Fuente, J. (2013). Responsabilidad social corporativa, actividades empresariales y desarrollo sustentable Modelo matemático de las decisiones en la empresa. Contaduría y Administración, 58(3), 227-248. https://bit.ly/3BiuLta DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71228-2

AECA (2004). Marco conceptual de la responsabilidad social corporativa. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.

Alexander, L., & Moore, M. (2008). Deontological Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E. N. Zalta (Ed.). https://stanford.io/3BhErnV

Amnistía Internacional (2002). Empresas más responsables para una Europa más justa. Boletín Economico del ICE 2728, 41-43.

ANDI (2011). Encuesta de responsabilidad social empresarial. https://bit.ly/3OA0OIn

Aristoteles (1983). Ethique à Nicomaque. Trad., introd. Et notes de J. Tricot. Vrin, Paris.

Aristoteles (1991). Politique. Tome I, Livres 1 et 2, texte établi et traduit par J. Aubonnet. Les Belles Lettres.

Audi, R. (1999). The Cambridge dictionary of philosophy. Second Edition. Cambridge University Press.

Ayllón, J. R. (2006). Introducción a la ética: historia y fundamentos. Palabra.

Aznar, H. (2000). Publicidad y ética: la vía de la autorregulación. Revista Latina de Comunicación Social, 25. http://hdl.handle.net/10637/6939

Barrio, E., & Enrique, A. M. (2015). La Responsabilidad Social Corporativa en las empresas y su relación con los grupos de interés. Los casos de Unilever y Nestlé. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 11(11), 26–39. https://doi.org/10.7263/adresic-011-02 DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-011-02

Barrio, E., & Enrique, A. M. (2018). Responsabilidad social corporativa. Estudio sobre la identificación y clasificación de los stakeholders. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 17(17), 90-109. https://doi.org/10.7263/adresic-017-02 DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-017-02

Barrio, E., Jiménez, E., Barbeito, M. L., & Fajula, A. (2021). Sonic identity and audio branding elements in Spanish radio advertising. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 65, 103-119. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3330 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3330

BID (1991). Nuestra Propia Agenda sobre Desarrollo y Medio Ambiente. BID/PNUD. Fondo de Cultura Económica.

Bifani, P. (1999). Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. Edit. Madrid.

Boff, L. (2004). Ética planetaria. Dabar.

Bowen, H. R. (2013). Social Responsibilities of the Businessman. University of Iowa Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt20q1w8f

Bustelo, M. (1998). Deontología de la evaluación: el modelo de los códigos éticos anglosajones. Revista Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 11-12, 141-156. https://bit.ly/3zaZoht DOI: https://doi.org/10.24965/gapp.vi11-12.150

Camps, J. (2013). Breve historia de la ética. Premio Nacional de Ensayo 2012. RBA Libros.

Canary, H., & Jennings, M. (2008). Principles and influence in codes of ethics: centering resonance analysis comparing pre and post Sarbanes-Oxley codes of ethics. Journal of Business Ethics, 80, 263-278. https://doi.org/10.1007/s10551-007-9417-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-007-9417-1

Cano De Pablo, J. (2000). El discurso filosófico de Foucault y Habermas. Cuaderno de Materiales de Filosofía y Ciencias Humanas, 13, 12- 27. https://bit.ly/3PXEQ35

Cárdenas, C. (2009). Consumo Responsable. Revista RS, 9, 18-22.

Carroll, B. A. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social responsibility performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505. https://doi.org/10.5465/amr.1979.4498296 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1979.4498296

Cascio, J., Woodside. G., & Michell., P. (1996). Guía ISO 14001: Las nuevas normas internacionales para la administración ambiental. McGraw-Hill.

Castellanos, M.I. Martín & F. J. Caro. (2007). Propuesta de una escala de medición de la responsabilida social corproativa [RSC] en la actividad turística. En J. C. Ayala Calvo (Coord.) Conocimiento, innovación y emprendedores: camino a futuro, (p. 184). Universidad de la Rioja. https://bit.ly/3OF1cFb

Cavala (2022). La responsabilidad social corporativa. Gabinete de asesoría empresarial especializado en ofrecer soluciones que permiten la mejora y la innovación de los procesos y las personas. https://bit.ly/3Bh5r6Z

Clements, R. (2000). Guía completa de las normas ISO 14000. Gestión.

Comisión de las Comunidades Europeas (2002). Libro verde de la Comisión Europea. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Estudió.

Commitee for Economic Development (1971). Social Responsibilities of business corporations. CED.

CONARP (2013). Código colombiano de autorregulación publicitaria. Comisión Nacional de Autorregulación Publicitaria. Legis S.A.

Coromines, J. (2008). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. 4a edición. Gredos.

Cortina, A. Conill, J., Domingo, A. & García, D. (1996). Claves para una Cultura Empresarial: Ética de la Empresa. Editorial Trotta.

De George, R.T. (1987). The Status of Business Ethics: Past and Future. Journal of Business Ethicc, 6(3), 201-211. https://doi.org/10.1007/BF00382865 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00382865

Di Miceli da Silveira, A. (2022). Corporate governance and ethical cultures: Do boards matter?. Review of Managerial Science, 16(4), 1085-1116. https://doi.org/10.1007/s11846-021-00476-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s11846-021-00476-7

Ecopetrol (2013). Reporte integrado de gestión sostenible 2012. Ecopetrol S.A. https://bit.ly/3oydIMl

Ecopetrol (2020). Reporte integrado de gestión sostenible 2019. Ecopetrol S.A. https://bit.ly/3vd66Ti

Ecopetrol (2022). Reporte integrado de gestión sostenible 2021. Ecopetrol S.A. https://bit.ly/3ovYaIW

Fernández de Gatta, D. (2004). Auditorías y sistemas de gestión ambientales en la Unión Europea: evolución, régimen vigente y perspectivas futuras. Noticias de la Unión Europea 228, Enero.

Fernández, R. (2009). Responsabilidad social corporativa, Una nueva cultura empresarial. Editorial Club Universitario.

Friedman, M. (1962). Capitalismo y libertad. Ensayos de política monetaria. Ediciones Rialp.

Fundación Entorno (2003). Informe sobre gestión medioambiental en la empresa española. Entorno.

Gallizo, J. L. (2006). Informar sobre la responsabilidad social de la empresa. Algo más que una moda. Responsabilidad e Información Medioambiental en la Empresa. AECA.

Garcés, C. [2007]. Marketing y responsabilidad social empresarial [RSE]. Primer Congreso Iberoamericano de RSE, octubre 10-12 de 2007. Universidad Santiago de Cali.

García, A., Echeverri, A., & Vieira, A. (2021). Responsabilidad social corporativa y gobernanza: Una revisión. Revista Universidad & Empresa, 23(40), 1-26. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9389 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9389

García-Huidobro, J. (2009). Una introducción a la tradición central de la ética. Universidad de Piura: Palestra Editores.

García-Marzá, D. (2007). Responsabilidad social de la empresa: una aproximación desde la ética empresarial Veritas. Revista de Filosofía y Teología, 2(17), 183-204. https://www.redalyc.org/pdf/2911/291122924001.pdf

Gaumnitz, B. & Lere, J. (2004). A classification scheme for codes of business ethics. Journal of Business Ethics, 49, 329-335. https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000021053.73525.23 DOI: https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000021053.73525.23

Giddens, A. (1979). Central problems in social theory: action, structure and contradiction in social analysis. Berkeley: University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16161-4

Gómez, B. (2016). Publicidad: ética y manipulación al servicio de las organizaciones. Sphera Publica, 2(16), 137–155.https://bit.ly/3PTGqCT

Good Corporation (2021). Measuring Ethical Culture. UK: London.

Gorbaneff, Y., Uribe, M., & Hoyos, G. (2012). Los códigos de conducta de las empresas petroleras en Colombia: una caracterización. Rev. De Economía Institucional, 14(27), 193-205. https://bit.ly/3zz5wlp

Gorbanev, I. (2013). Códigos de ética de empresas petroleras en Colombia y sus raíces ilosóicas. Universidad y Empresa, 23, 123-140. https://www.redalyc.org/pdf/1872/187226257004.pdf

Granada, L. F. (2009). Gestión ambiental empresarial: pasado, presente y futuro de las normas e instituciones ambientales en Colombia. Libre Empresa, 11, 63-79. https://bit.ly/3BedSzR

Granada, L. F., Orjuela, L.D., & Álvarez, N.J. (2006). Indicadores de gestión ambiental de la industria manufacturera en el corredor Cali-Yumbo. Entramado, 1, 6-37. https://hdl.handle.net/10901/12957

Granda-Brito, J. (2017). Los orígenes y la evolución de la responsabilidad social empresarial. Nex Fundraising Consultores. https://bit.ly/3b1LSoI

Griseri, P., & Seppala, N. (2010). Business Ethics and Corporate Social Responsibility. Cengage Learning EMEA.

Gutiérrez, M. M. (2021). El marketing, el greenwashing y su influencia en el brand equity. caso de estudio: Colombia. Essay Gráfica. 9(18), 135-147. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.185 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.185

Hildebrand, D. (1983). Ética. Traducción Juan José García Narro. Ediciones.

Hunt, D., & Johnson, C. (1998). Sistemas de gestión ambiental. McGraw-Hill.

Instituto Colombiano de Normas Técnicas (2010). Norma ISO 26000 Sobre Responsabilidad Social Corporativa. Instituto Colombiano de Normas Técnicas (Icontec).

ISO (1996a). Environmental management systems. Specification with guidance for use of ISO 14001. International Organization for Standarization.

ISO (1996b). Environmental management systems. General Guidelines on Principles Systems and Supporting Techniques (ISO 14004).

Johnson, C. (2011). Organizational ethics: A practical approach. Sage.

Kaptein, M., & Schwartz, M. S. (2008). The Effectiveness of Business Codes: A Critical Examination of Existing Studies and the Development of an Integrated Research Model. Journal of Business Ethics 77, 2111– 127. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9305-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-006-9305-0

Kassinis, G., & Panayiotou, A. (2017). Visuality as greenwashing: the case of BP and Deepwater Horizon. Social and Environmental Accountability Journal, 41(1-2), 134-156. https://doi.org/10.1177/1086026616687014 DOI: https://doi.org/10.1080/0969160X.2020.1837416

Kliksberg, B. (2013). Etica para empresarios (1ª Ed). Ética y Economía; Distal S.R.L.

Kriwaczek, P. (2012). Babylon: Mesopotamia and the Birth of Civilization. Atlantic Books.

Krum, J. R., & Greenhill, R. H. (1972). The Extent of Industry Self-regulation Through Trade Association Codes of Ethics. Antitrust Bull, 17, 379-392. https://doi.org/10.1177/0003603X7201700202 DOI: https://doi.org/10.1177/0003603X7201700202

Leick, G. (2010). The A to Z of Mesopotamia. Scarecrow Press.

Long, B., & Driscoll, C. (2007). Codes of ethics and the pursuit of organizational legitimacy: Theoretical and empirical contributions. Journal of Business Ethics, 77, 173-189. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9307-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-006-9307-y

Lugli, E., Kocollari, U., & Nigrisoli, Ch. (2009). The codes of ethics of S&P/ MIB Italian companies: An investigation of their contents and the main factors that influence their adoption, Journal of Business Ethics, 84, 33-45. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9692-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-008-9692-5

MacIntyre, A. (2006). Historia de la ética. Paidos Ibérica.

Malavé, J. (1998). La Gestión Ambiental: ¿impulso o freno al desarrollo? Venezuela: IESA.

Mark, J. J. (2021). Código de Hammurabi. Enciclopedia de Historia Mundial. https://bit.ly/3b7Zhvm

McQuarrie, E. F., & Mick, D.G. (1996). Figures of rhetoric in advertising language. Journal of Consumer Research, 22, 424-438. https://doi.org/10.1086/209459 DOI: https://doi.org/10.1086/209459

McQuarrie, E. F., & Phillips, B. (2005). Indirect persuasion in advertising how consumers process metaphors presented in pictures and words. Journal of Advertising. 34(2), 7-20. https://doi.org/10.1080/00913367.2005.10639188 DOI: https://doi.org/10.1080/00913367.2005.10639188

McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117-127. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011987 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011987

Nieto, M. (2004). ¿Por qué adoptan criterios RSC las empresas españolas? Economistas, 23(104), 253-260.

Ocampo, M. (2002). Los códigos deontológicos. Historia, necesidad, realizaciones y límites. En J. A. Agejas & F. J.Serrano (Eds.) Ética de la comunicación y de la información. Ed. Ariel.

Ortega-Ferreira, S., Patiño, J.C., & Rojas-Cocoma, C. (2019). Entorno global, ética y sociedad. Universidad EAN. Hipertexto Detizen Digital Solutions.

Pellicer, M. T. (2015). 5 razones para una publicidad ética. Revista de Comunicación de la SEECI, (38), 309-316. https://bit.ly/2U5V95d

Rawls, J. (2000). Lecciones sobre la historia de la filosofía moral. Traducción de Andrés de Francisco. Paidós.

Reyes, R., Galván, L., Guédez, C., & De Armas, D. (2002). La gerencia ambiental en el sistema productivo venezolano. Universidad, Ciencia y Tecnología, 6(23), 155-159.

Roberts, H., & Robinson., G. (1999). ISO 14001 y EMS. Manual de Sistema de Gestión Medioambiental. Paraninfo.

Rodríguez, M. P., & Díaz, A. F. (2004). Códigos éticos: construcción colectiva del carácter organizacional. El caso de la Universidad Nacional de Colombia, sede Manizales. Innovar, 24, 39-55. https://bit.ly/3PLdbSO

Rosé, J. J. & Lépineux, F. (2015). Résoudre l’oxymore de la RSE et de la Business Ethics – un chemin inspiré par Smith, Durkheim et Aristote. Recherches en Sciences de Gestion-Management Sciences-Ciencias de Gestión, 109, 125-144. https://doi.org/10.3917/resg.109.0125 DOI: https://doi.org/10.3917/resg.109.0125

Royo, L. (2020). La responsabilidad social corporativa: análisis y revisión teórica. [Trabajo Final de Grado] Universitat Autònoma de Barcelona.

Royo. T. (2007). La responsabilidad social empresarial. Oportunidad de mejora interna de gestión, ventaja competitiva, diferenciación y reputación de medianas y pequeñas empresas. Revista DYNA-Ingeniería e industria, 82(8), 445-449.

Ruiz, V. (1996). Ética y mundo actual. Univ. Iberoamericana.

Santos, R. (2021). Poder, legitimidad y urgencia de la responsabilidad social de las organizaciones a través de la publicidad para el desarrollo sostenible. Sintaxis, 96–110. https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.06 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.06

Scalet, S. (2006). Prisioner ́s dilemas, cooperative norms and codes of bussiness ethics. Journal of Business Ethics 65, 309-323. https://doi.org/10.1007/s10551-005-5356-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-005-5356-x

Schwartz, M. (2005). Universal moral values for corporate codes of ethics. Journal of Business Ethics, 59, 27-44. https://doi.org/10.1007/s10551-005-3403-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-005-3403-2

Stohl, C., Stohl, M., & Popova, L. (2009). A new generation of corporate codes of ethics. Journal of Bussiness Ethics, 90, 607-622. https://doi.org/10.1007/s10551-009-0064-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-009-0064-6

Szabo, S., & Webster, J., (2021). Perceived greenwashing. The effects of green marketing on environmental and product perceptions. Journal of Business Ethics. 171, 719–739. https://doi.org/10.1007/s10551-020-04461-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-020-04461-0

Szegedi, K. (2011). Ethics codes and ethics management in the oil and gas industry. Mol Scientific Magazine, 1, 4-15. https://bit.ly/3S1cxm5

UN (2009). United Nations. General Assembly. United Nations Millennium Declaration, resolution adopted by the General Assembly, 8 Septembrer 2009. (Rome: 19 june 2009).

Uribe-Saldarriaga, C. M. (2014). Mercado verde de una empresa dorada. Caso de estudio. Estudios Gerenciales 30, 95-100.https://bit.ly/3zadlMG DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.11.003

Walton, C. C. (1967). Corporate social responsibilities. Wadsworth Pub. Co.

Published

2022-11-07

How to Cite

Gutiérrez Gutiérrez, M. M. (2022). Social Responsibility and Ethics as Effective Advertising Strategies. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(2), 1–17. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3589