Skills Sought after in Business Communication Professionals

Authors

  • Belén Ávila Rodríguez-de-Mier ESIC University

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3561

Keywords:

Employment, Skills, Digital Marketing, Advertising, Public Relations, ICT, Professional polyvalence, Empleo

Abstract

This paper describes the skills required of commercial communication professionals. The method used was descriptive documentary content analysis and the document analysed dealt with job offers with employment contracts at ESIC Business & Marketing School for the second half of 2019. A total of 438 offers were analysed. The demand for hybrid profiles is confirmed and the prominence of digital, content, analysis, social networks, web, SEM/SEO, English C1, advanced Excel, proactivity, ability to communicate and results orientation is observed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadal, E., Borrego, A. y Serra, R. (2012). Mercado laboral de profesionales de la información: evolución de la oferta y de los perfiles ocupacionales. Bid, 29. https://bid.ub.edu/29/pdf/abadal2.pdf

Álvarez-Flores, E, Núñez-Gómez. P. y Rodríguez Crespo, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559.https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Álvarez-Flores, E., Núñez-Gómez, P. y Olivares, J. (2018). Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones públicas: de la especialización a la hibridación. El profesional de la información, 27(1), 136-148. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13

Álvarez-Flores, E., Núñez Gómez, P. y Mañas Viniegra, L. (2021). Efecto híbrido en la demanda del profesional publicitario: un reto ante la transformación digital en la publicidad. Palabra Clave, 24(2), https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.4 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.4

Amor Almedinaa, I. y Serrano Rodríguez, R. (2018). Estudios Pedagógicos XLIV, 2. 9-19. https://bit.ly/3O1zr9D DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200009

Asociación española de anunciantes y Foro de la comunicación (2021). Observatorio de la publicidad en España 2021. Resumen de datos del sector en el año 2020. ESIC Editorial

Brynjolfsson, E. &, McAfee, A. (2013). La carrera contra la máquina. Antoni Bosch editor.

Cambridge Assessment English (s.f). Exams and Test. https://cutt.ly/8R1LTwZ

Carrizosa Prieto, E. (2018). Lifelong learning e industria 4.0. Elementos y requisitos para optimizar el aprendizaje en red. Revista Internacional y Comparada de Relaciones laborales y Derecho del empleo, 6(1), 38-63.

Clemente-Mediavilla, J. y Antolín-Prieto, R. (2019). Oferta laboral de LikedIn dirigida a egresados en Publicidad en España. El Profesional de la Información, 28(6). https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.13 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.13

Corredor Lanas, P. y Farfán Montero, J. (2010). Demandas y formación: Nuevos perfiles profesionales para la Publicidad en España. Pensar la Publicidad, 4(1), 97-116. https://cutt.ly/HE8aBPY

Corredor Lanas, P. (2011). Nuevos profesionales en Publicidad. Revista TELOS, 87, 5-5. https://cutt.ly/RRVlBmV

Deming D.J. (2017). The growing importance of social skills in the Labor market. The Quarterly Journal of Economics, 132(4), 1593–1640. https://doi.org/10.1093/qje/qjx022 DOI: https://doi.org/10.1093/qje/qjx022

De-Salas-Nestares, I., Martínez-Sáez, J. y Roca-Hueso, V. (2019). Los nuevos perfiles profesionales como elemento transformador de la industria publicitaria. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 11-28. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.16 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.16

Dircom (2022). El estado de la comunicación en España 21-22. Madrid: Asociación de Directivos de Comunicación (Dircom). https://cutt.ly/VKLiIss

Escrich Gallardo, T., Lozano Aguilar, y J.F, García Aracil, A. (2015). Competencias Vs. Capacidades: ¿Enfoques complementarios o excluyentes? Proyecto de investigación ref. EDU-2013- 45177-R ‘Education, Employability and Empowerment of the Youth’ (3E4Youth). https://bit.ly/3o1n7f6

Frey, C.B. y Osborne, M.A. (2013). The future of employment: how Susceptible are jobs to Computerisation? Oxford University. https://bit.ly/3uXFMfM

FTI -Fundación de Tecnologías de la Información (2013). Informe Perfiles Profesionales más demandados en el ámbito de los Contenidos Digitales en España 2012–2017.

Furones, M.A. (2017, 29 de septiembre). Furones (Publicis): «Tenemos que volver a las agencias de servicios plenos». Dircomfidencial. https://cutt.ly/4RXLB9r

Gfk (2020). Estudio del Mercado Laboral en Marketing Digital en España. IAB Spain y Adevinta.

Hazan, M. (2009). Todo cambia menos la idea. En G.A. Buzzi (Ed), El modelo de la nueva agencia (pp. 10-12). Buenos Aires.

Hawes B.G. (2001). El diseño de las profesiones y el “perfil profesional”. IIDE, Universidad de Talca. Doc07, 1-7. https://bit.ly/3yPALH0

Infoadex (2022). Resumen Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España 2022 https://cutt.ly/jKK40nU

IOE y Deloitte (2020). Las competencias del futuro: informe de evaluación

Kaplún, G, Martínez, S. y Martínez, M. (2020). Comunicadores híbridos: campo profesional y formación universitaria. En ALAIC 2020. Desafíos y Paradojas de la Comunicación en América Latina: las ciudadanías y el poder (pp. 90-100). Facultad de Comunicación Social – Periodismo Universidad Pontificia Bolivariana. https://cutt.ly/rKK54p6

Lluna Beltran, S. y Pedreira Garcia, J. (2017). Los nativos digitales no existen: Cómo educar a tus hijos para un mundo digital. Ediciones DEUSTO

López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4 (2002): 167-179. https://cutt.ly/fRN2NLL

Marta-Lazo, C., Gonzalez aldea, P. y Herrero Curiel, E. (2018). Professional Skills and Profiles in Journalism Demanded by Companies: Analysis of Offers at LinkedIn and Infojobs. Communication & Society, 31(4) doi: 10.15581/003.31.4.211-228

Martín López, E. (1963). El análisis de contenido. Revista de estudios políticos, 132, 45-64

Monge Benito, S. y Etxebarria Gangoiti, J.A (2017). Competencias más valoradas por los profesionales de la publicidad de la Comunidad Autónoma Vasca. Comparación 2008-2016. Comunicación y Sociedad 30(2), 97-111. https://doi.org/10.15581/003.30.2.97-111 DOI: https://doi.org/10.15581/003.30.2.sp.97-111

nPeople (2018). La agencia del futuro. https://cutt.ly/eLKa6vr

Núñez, P., García, A. y Abuín, N. (2013). Profesionales digitales en publicidad y comunicación. Una aproximación a las necesidades del mercado la-boral. Cuadernos de información y Comunicación, 18, 177-187. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2013.v18.41723

OECD (2017). Future of work and skills. Paper presented at the 2nd Meeting of the G20 Employment Working Group. https://www.oecd.org/els/emp/wcms_556984.pdf

Papí-Gálvez, N., López-Berna, S., Hernández-Ruiz, A.; Escandell-Poveda, R. y Ortiz Díaz-Guerra, M.J. (2019). Tecnologías en Publicidad y Relaciones Públicas: competencias, perfiles, recursos y expectativas formativas en Comunicación Digital. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e Innovación en Enseñanza Superior (pp.1236-1244). Barcelona: Octaedro.

Pérez Martínez, J. (2011). Comunicación digital. Nuevos yacimientos de empleo y formación. Revista TELOS, 87, 91-93. https://cutt.ly/5E8ssBo

Perlado, M. y Rubio-Moreno, J. (2015). Competencias, habilidades y formación del creativo publicitario en la era digital. Creatividad y Sociedad, 23, 6-34. https://cutt.ly/HRVwvrc

Perlado, M. y Rubio-Moreno, J. (2015). Competencias, habilidades y formación del creativo publicitario en la era digital. Creatividad y Sociedad, 23, 6-34. https://cutt.ly/HRVwvrc

Sánchez González, H. y Méndez Muros, S. (2013). Perfiles profesionales 2.0. Una aproximación a la correlación entre la demanda laboral y la formación universitaria. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 981-993. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42183 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42183

Sánchez-Sánchez, C. y Fernández-Cavia, F. (2018). Percepción de profesionales y académicos sobre los conocimientos y competencias necesarios en el publicitario actual. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 228-263. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1254 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1254

Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Editorial Debate.

Segarra, T. (2022, 20 de enero). Una conversación entre Toni Segarra y David Torrejón sobre publicidad. Anuncios.com. https://cutt.ly/GKXSuzZ

Simon, J.D. (2014). La formación universitaria híbrida: retos y oportunidades, Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(2). https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n2/a24v14n2.pdf

UE (2016). Comisión de Industria, Investigación y Energía del Parlamento Europeo, Pronunciamiento 2015/2103 (INL), del 15 de noviembre de 2016.

Ventura, R., Roca-Cuberes, C., y A Corral-Rodríguez, A. (2018). Comunicación Digital Interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 331-351. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1258 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1258

Vinader, R., Abuín, N. y García, A. (2011). El impacto de la Web 2.0 en los perfiles profesionales del sector audiovisual. Revista TELOS, 87, 9-14. https://cutt.ly/pRXWeu6

Vivar, H. (2011). TIC. Internet y el sector de la comunicación. Nuevos perfiles profesionales. Revista TELOS, 87, 58- 62. https://cutt.ly/fE8sM9F

Published

2022-10-27

How to Cite

Ávila Rodríguez-de-Mier, B. (2022). Skills Sought after in Business Communication Professionals . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3561