To the Horizon and Back

Notes on Visual Arts and Landscape: Concept, Development in Europe and Contemporary Production in Spain

Authors

  • María José Carrilero Cuenca Universidad Politécnica de Valencia
  • Elisa Lozano Chiarlones Universidad Miguel Hernández de Elche

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.2716

Keywords:

Landscape, Land art, Territory, Memory, Identity, Rooting, Borderline

Abstract

This work arises from the need to investigate the landscape as an engine of artistic production in Spain in contemporary times. Since the 1960s, art has focused its attention on natural spaces, addressing discourses of roots and uprooting, of an introspective and contemplative nature, that question border policies, ecological activism, and defense of rural heritage. Landscape term, as the social construct it is, needs to be framed in order to be observed. Landscape hypothesis is proposed as a generator of identities, borders, and territory susceptible to legislation and reflection. The landscape, within being a social construct, is a thought generator.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín, S. Obispo de Hipona. (2015). Confesiones. Verbum.

Amiel, H. F. (1919). Diario íntimo. América.

Argullol Murgadas, R. (2006). La atracción del abismo: un itinerario por el paisaje romántico. Acantilado.

Argullol Murgadas, R. (2008). El héroe y el único: el espíritu trágico del Romanticismo. Acantilado,

Berque, A. (1996). El nacimiento del paisaje en China. En: Actas de El Paisaje, II Curso Arte y Naturaleza. Diputación de Huesca.

Bleda, M. y Rosa, J. M. (1993). Grao de Castellón [Imagen]. Bleda y Rosa. Recuperado en 23 de julio de 2020 de https://www.bledayrosa.com/

Bleda, M. y Rosa, J. M. (2010-2017). Reinos de Chile [Imagen]. Bleda y Rosa. Recuperado en 23 de julio de 2020 de https://www.bledayrosa.com/

Brinckerhoff Jackson, J. (2013). Descubriendo el paisaje autóctono (J. Nogué, Ed.). Paisaje y Teoría, Biblioteca Nueva.

Carus, C. G. (1992). Cartas y anotaciones sobre la pintura de paisaje: Diez cartas sobre la pintura de paisaje con doce suplementos y una carta de Goethe a modo de introducción (J. L. Arántegui, Trad.). Machado Grupo de Distribución.

Clark, K. (1971). El arte del paisaje. (L. Diamond, Trad.). Seix Barral.

Delgado Bujalance, B. y Ojeda Rivera, J. F. (2009). La comprensión de los paisajes agrarios españoles. Aproximación a través de sus representaciones [PDF]. Boletín de la A.G.E, 51, 93-126. Universidad Pablo de Olavide de Sevilla y GIEST. Recuperado en 25 de agosto de 2020 a partir de https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1134/1057

Fernández Andrade, C. (2011). Serie Last Return [Fotografía digital]. Recuperado en 20 de julio de 2020 de https://carlafernandezandrade.com/CARLA-ANDRADE

Fernández Andrade, C. (2014). Serie Llueven manchas de tiempo [Fotografía digital]. Recuperado en 20 de julio de 2020 de https://carlafernandezandrade.com/CARLA-ANDRADE

Fernández-Christlieb, F. (2014). El nacimiento del concepto de paisaje y su contraste en dos ámbitos culturales: el viejo y el nuevo mundo. [Documento PDF]. Instituto de Geografía, Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado en 25 de mayo de 2020 a partir de https://www.researchgate.net/publication/331086671_El_nacimiento_del_concepto_de_paisaje_y_su_contraste_en_dos_ambitos_culturales_El_viejo_y_el_nuevo_mundos

Fundación Beulas- Sarrate de Huesca. (s. f.). Centro de Arte y Naturaleza. Recuperado en 20 de junio de 2020 de http://www.cdan.es/

García Morente, M. (1996). Obras Completas. (J. M. Palacios y R. Rovira, Eds.). Anthropos; Fundación Caja Madrid.

Kant, I. (1970). Crítica de la razón pura. (J. B., Bergua, Trad.). Ediciones Ibéricas y L.C.L.

La Provenza. (s. f.). Vista aérea del Mont Ventoux [imagen]. La Provenza y Costa Azul de Francia. Recuperado en 25 de junio de 2020 de https://www.la-provenza.es/mont-ventoux.

Loren, L. (2018). Matriz de agua [Fotografía digital de la obra en Bodegas Aroa, Navarra]. Recuperado en 20 de junio de 2020 de https://lucialoren.com/

Maderuelo, J. J. (1996). Introducción: El paisaje. En Actas de El Paisaje, II Curso Arte y Naturaleza. Diputación de Huesca.

Martín de Lucas, R. (2018). Iceberg Nations [Fotografías digitales]. Recuperado en 19 de junio de 2020 de http://martindelucas.com/

Montiel Arias, R. (2015). Serie Chisa [Fotografías digitales]. Recuperado en 23 de mayo de 2020 de http://ruthmontielarias.com/

Petrarca, F. (2002). La Ascensión al Mont Ventoux: 26 de abril de 1336. (J. González De Durana y J. J. Maderuelo Raso, Eds.). Artium.

Real Academia Española. (s.f.). Memoria. En Diccionario de la lengua española (23ª edición). Recuperado en 20 de mayo de 2020 de https://dle.rae.es

Real Academia Española. (s.f.). Querencia. En Diccionario de la lengua española (23ª edición). Recuperado en 20 de mayo de 2020 de https://dle.rae.es

Real Academia Española. (s.f.). Telurismo. En Diccionario de la lengua española (23ª edición). Recuperado en 20 de mayo de 2020 de https://dle.rae.es

Van Eyck, H. y J. (1425). Adoración del cordero místico. Recuperado en 25 de septiembre de 2020 de https://www.artehistoria.com/es/obra/adoraci%C3%B3n-del-cordero-m%C3%ADstico

Wolf, Norbert (2003). Friedrich. Taschen GmbH.

Published

2022-01-14

How to Cite

Carrilero Cuenca, M. J. ., & Lozano Chiarlones, E. . (2022). To the Horizon and Back: Notes on Visual Arts and Landscape: Concept, Development in Europe and Contemporary Production in Spain. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.2716

Issue

Section

Research articles