The music festival as a tourist attraction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5803

Keywords:

Music festival, Cities, Tourism, Branding, Visual identity

Abstract

The present study sets out to explore the potential of musical culture as a promotional strategy to enhance the tourist appeal of cities, specifically through the medium of music festivals. To this end, a market study is conducted with a view to proposing a distinctive festival whose visual and verbal identity is in accordance with cultural market trends. Finally, a questionnaire is administered to the target audience in order to assess the effectiveness of the festival as a tourist attraction. The positive results obtained thus far serve to further advance knowledge about the relationship between musical cultural events and tourist attraction, thereby providing a valuable foundation for future research and tourism promotion strategies. This work contributes to the understanding of the intersection between music, marketing and urban tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
25
Views
21
Downloads
46
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 11 PDF 10

References

Barenboim, D. (2023, 16 mayo). Esa fuerza inexplicable y transformadora. El País. https://elpais.com/ideas/2023-05-16/esa-fuerza-inexplicable-y-transformadora-la-musica-segun-barenboim.html

Cea d’Ancona, M. Á. (2007). Metodología cuantitativa: Estrategias y técnicas de investigación social. Síntesis.

Dillman, D. A. (2011). Mail and Internet Surveys: The tailored design method — 2007 update with new Internet, visual, and mixed-mode guide (2.ª ed.). John Wiley & Sons.

Izen, S. C., Cassano-Coleman, R. Y., & Piazza, E. A. (2023). Music as a window into real-world communication. Frontiers in Psychology, 14, 1012839. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1012839

La Biennale di Venezia. (2023). History. La Biennale di Venezia. https://www.labiennale.org/en/history

Masset, J., & Decrop, A. (2024). ‘Tomorrowland’: Identity construction and expression through flags and costumes in a music festival. Leisure Studies. 1-20. https://doi.org/10.1080/02614367.2024.2353589

Mena, M. (2021, 14 abril). Los géneros musicales que el mundo está escuchando. Statista. https://es.statista.com/grafico/25305/encuestados-que-escuchan-los-siguientes-generos-musicales-a-traves-de-servicios-de-musica-digital/

Milo, A., & López, A. I. (2018, 17 enero). ¿Cuál es el origen de la palabra “música”? Conoce la historia detrás. National Geographic en Español. https://www.ngenespanol.com/traveler/la-palabra-musica-viene-de-las-musas-grecia/

Montero, N. (2023, 29 noviembre). Estas son las canciones más escuchadas en España en 2023: El reggaetón triunfa. El Periódico de España. https://www.epe.es/es/ocio/20231129/canciones-mas-escuchadas-espana-2023-reggaeton-dv-95255016

Perrella, T. (2017). More than a tent: A case study on live brand experiences at Coachella Music Festival (Trabajo fin de grado, California Polytechnic State University, San Luis Obispo, EE. UU.). DigitalCommons@CalPoly.

Plaza, B. (1999). The Guggenheim-Bilbao museum effect: A reply to María V. Gómez, “Reflective images: The case of urban regeneration in Glasgow and Bilbao”. International Journal of Urban and Regional Research, 23(3), 589–592. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00215

Rey-Gayoso, R., & Reboredo, C. D. (2021). Música trap en España: Estéticas juveniles en tiempos de crisis. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 16(3), 583–607. https://doi.org/10.11156/aibr.160307

Richards, G., & Leal Londoño, M. del P. (2022). Festival cities and tourism: Challenges and prospects. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 14(3), 219–228. https://doi.org/10.1080/19407963.2022.2087664

Rkayna Farfán, A. (2020). Festivales de música y turismo en España: Impactos económicos, sociales y medioambientales (Tesis de maestría, Universidad de Sevilla). https://hdl.handle.net/11441/102794

Robinson, R. (2016). Music festivals and the politics of participation. Routledge.

Rodríguez, L. M. (2019). Experiencias de consumo como nuevos productos turísticos: La promoción de festivales y eventos en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires (Tesis de maestría). Universidad de Buenos Aires, Repositorio institucional. http://dx.doi.org/10.5354/0717-5051.2018.52597

Saldaña Morales, D., & Víbora Reyes, I. (2019). La música urbana a través de los medios de comunicación: El País, El Mundo, Los 40, Cadena 100 y Vice (Trabajo fin de grado). Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/91190

Salicio Cecilia, L. (2019). Planificación, organización y creatividad en un evento musical: Arenal Sound Festival (Trabajo fin de grado). Universidad de Navarra, Repositorio institucional.

Published

2025-07-01

How to Cite

Mejías Martínez, G., & Gutiérrez Iturralde, I. (2025). The music festival as a tourist attraction. Street Art & Urban Creativity, 11(4), 49–62. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5803

Issue

Section

Research articles