Creative Thinking in the PISA-2022 Tests

Implications for the Construction of Creative Cities in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5799

Keywords:

Creative Thinking, Measuring Creativity, PISA Tests, Colombia, Education

Abstract

Measuring and applying creative thinking was one of the great purposes of authors who, in the middle of the last century, proposed different studies to understand the brain and its relationship with creative thinking. Among them, we can highlight Guilford (1967), Torrance (1974) or Gardner (1983), who with their studies promoted the measurement of creativity, they turned the spotlight on this superior thinking ability, which in the following decades will have a special interest as a fundamental and differential ability of humans. Entering the second decade of the 21st century, the purpose of these first authors becomes latent with the incorporation of a specific test for the measurement of Creative Thinking in the PISA-2022 tests, of which the first results are just beginning to be had.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Bergua Amores, J. A. (2021). Capitalismo creativo: Cambios en los factores productivos, las agencias, los discursos y las políticas. Revista Española de Sociología, 30(1), a05. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.05

Carretero Pasin, A. E. (2021). La deriva fundamentalista de lo creativo. Revista Española de Sociología, 30 (1), a07. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.07

Cropley, A. (2006). Elogio del pensamiento convergente. Creativity Research Journal, 18 (3), 391–404. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1803_13

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Paidós.

De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo: El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Paidós.

Elisondo, R., & Donolo, D. (2016). Construcción y análisis de las propiedades psicométricas del Cuestionario de Acciones Creativas en población argentina. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 8 (1), 1–21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333145838006

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.

Guilford, J. P. (1950). Creatividad. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487

Guilford, J. P. (1956). La estructura del intelecto. Psychological Bulletin, 53 (4), 267–293. https://doi.org/10.1037/h0040755

Hall, E. T. (2005). La dimensión oculta. Siglo XXI Editores.

Jösch Krotki, A. (2023). Una aproximación a la relevancia de las prácticas creativas en la educación. Revista 180 (1). https://revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/1296

Lozano-Monterrubio, N., Cuartielles, R., Carrillo-Pérez, N., & Montagut, M. (2024). Escape rooms como metodología educativa para combatir la desinformación en alumnos de primaria y secundaria: El caso de Learn to Escape. Revista Latina de Comunicación Social (82). https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2243

OCDE. (2023a). Marco de evaluación y análisis PISA 2022*. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en

OCDE. (2023b). Resultados PISA 2022 (Volumen I): El estado del aprendizaje y la equidad en la educación. OECD Publishing.

OCDE. (2023c). Resultados de PISA 2022 (Volumen II): Aprendizaje durante – y a partir de – las disrupciones. OECD Publishing.

OCDE. (2024a). Resultados PISA 2022 (Volumen IV): ¿Qué tan inteligentes financieramente son los estudiantes?. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5a849c2a-es

OCDE. (2024b). Resultados PISA 2022 (Volumen III): Mentes creativas, escuelas creativas. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-iii_765ee8c2-en

Palencia, C. (2023). Pensamiento creativo para el diseño de experiencias de aprendizaje memorables. Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 19 (4), 1–9. https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1684/1801

Palencia, C. (2024). Museos, redes sociales y universos transmedia: Creación de contenidos para la participación activa del público. Visual Review: Revista Internacional de Cultura Visual, 16 (3), 229–238. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5259

Pellegrini, F. (2022). El diseño del mundo: ¿Cómo se crea una experiencia?. Galerna.

Runco, M. A., & Acar, S. (2012). El pensamiento divergente como indicador del potencial creativo. Creativity Research Journal, 24 (1), 66–75. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.652929

Vélez, A., & Vélez, A. (2012). Creatividad e inventiva: Retos en el siglo XXI. Universidad de Antioquia.

Published

2025-07-17

How to Cite

Palencia Triana, C. A. (2025). Creative Thinking in the PISA-2022 Tests: Implications for the Construction of Creative Cities in Colombia. Street Art & Urban Creativity, 11(4), 223–234. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5799

Issue

Section

Research articles