Social networks and gamification as transformative communication tools

Tourism and the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5744

Keywords:

Redes Sociales, Gamificación, Pandemia, Turismo, Apps, Comunicación, Marketing

Abstract

The pandemic, particularly during the period of confinement, has marked a turning point in digital transformation across nearly all areas of business and knowledge. The tourism sector serves as a prime example. Although in-person visits to emblematic locations in each country were not possible, new avenues have opened up to bring the world of tourism and the prosumer closer together (Toffler, 1980). Gamification (Teixes, 2014) has played a decisive role in this process. Through apps and virtual and immersive communication techniques, the connected user has been able to discover information about many of the places they have longed to visit in a tangible way. Therefore, it could be argued that tourist destinations themselves have recognised technology as a tool to enhance engagement with their future visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Bauman, Z. (2017). Tiempos líquidos. Tusquets.

Berganza, M.A, & Ruiz San Román, J.A. (2010). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: McGraw Hill.

Byung-Chul, H. (2010). La Sociedad del cansancio. Herder.

Caillois, R. (1997). Los juegos y los hombres: La máscara y el vértigo. Fondo de Cultura Económica.

Caldera Serrano, J. (2014). Realidad aumentada en televisión y propuesta de aplicación en los sistemas de gestión documental. El Profesional de la Información, 23(6), 643-650. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.nov.12

Carse, J.P. (1986). Finite and Infinite Games: A Vision of Life as Play and Possibility. Sirios 2.

Coller, X. (2000). Estudio de casos. Vol. 30. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Csikszentmihalyi, M., & Larsson, R. (2014). Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Springer.

Han, B.-C. (2019). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.

Han, B.-C. (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Madrid: Taurus.

Haugeland, J. (2001). La inteligencia artificial. México: Siglo XXI.

Hernández Díaz, F. (1996). Metodología de estudio. Como estudiar con rapidez y eficacia. Santafé de Bogotá.

Huizinga, J. (2012). Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial.

Hunter, D., & Werbach, K. 82013). Gamificación: revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos. Pearson.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos: La cultura de la colaboración. Paidós.

Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer.

Kawulich, B.B. (2005). La observación participante como método de recolección de datos. Forum Qualitative Social Research, 6(2). https://doi.org/10.17169/fqs-6.2.466

Lavilla Muñoz, D., & Sánchez Franco, V. (2023). Empresa informativa y gamificación en la pandemia. Global Media Journal México, 20(38), 52-70. https://doi.org/10.29105/gmjmx20.38-492

Lavilla, D. & Sanchez Franco, V. (2024). La CNN como eje del periodismo inmersivo en la empresa informativa. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-360

Mc Gonigal, J. 82011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin Press.

Menéndez, S. M. (2022). Perspectiva y método: Multimodalidad, estrategias y recursos para el análisis discursivo. En Acebal. M.M. (Ed.), Entre retóricas: diacronías, lenguajes y disciplinas. (221-224). UNL. http://hdl.handle.net/11336/199480

Morillo, J. P., Daza, N. J. P., & Flechas, E. M. (2015). Componentes y dimensiones de la investigación formativa en ciencias de la información. Enl@ce: Revista venezolana de información, tecnología y conocimiento, 12(3), 48-70.

Newman, G.D. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Lauro, 12(Ext), 180-205.

Ridley, M. (2014). Qué nos hace humanos. Taurus.

Riesman, D. (1996). La muchedumbre solitaria. Paidós Studio.

Salas, C. Storytelling. (2017). La escritura mágica. Mirada Mágica.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.

Sinek, S. (2018). El juego infinito. Empresa Activa.

Teixes, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones. UOC Business School.

Tejeiro Salguero, R. (2001). La adicción a los videojuegos. Una revisión. Adicciones: Revista de socidrogalcohol, 13(4), 407-413. https://doi.org/10.20882/adicciones.555

Thoben, K. D., Wiesner, S., & Wuest, T. (2017). «Industrie 4.0» and smart manufacturing-a review of research issues and application examples. International journal of automation technology, 11(1), 4-16. https://doi.org/10.20965/ijat.2017.p0004

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza y Janés.

Van Dijk, T. A., & Mendizábal, I. R. (1999). Análisis del discurso social y político. Editorial Abya Yala.

Published

2025-04-23

How to Cite

Lavilla, D., & Ayestarán Crespo, R. (2025). Social networks and gamification as transformative communication tools: Tourism and the pandemic. Street Art & Urban Creativity, 11(3), 165–178. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5744

Issue

Section

Research articles