“Gastronomy in Madrid and Lima”

Realization of a live television show through a COIL experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5738

Keywords:

COIL, Gastronomy, Lima, Madrid, Television Magazine, Realization, Direct

Abstract

This research is based on the experience of practical learning and teaching innovation, COIL, Collaborative Online International Learning, of the subjects 'Audiovisual Journalism' and 'Realization' of the Faculty of Humanities and Communication Sciences of the CEU San Pablo University together with the ULIMA University, in Peru. It is the development and live broadcast of a television magazine. It includes reports and interviews about the main restaurants and traditional food in the cities of Lima and Madrid offer to their visitors. In addition, some of the audiovisual creations resulting from the mobile coverage referring to the gastronomy of Madrid, in real time, made through Instagram, are disseminated.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Albacete Gómez-Calcerrada, M. (2017). Aspectos diferenciadores de la realización y producción en unidades móviles de televisión en España (1992-2012). Un caso práctico: la realización de un partido de fútbol. Tesis doctoral, inédita, Universidad CEU San Pablo. [https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=180965]

Alcudia Borreguero, A. & Cervera Barriga, E. (2016). Las 5W del corresponsal. CEU Ediciones.

Alcudia Borreguero, A., Cervera Barriga, E., Mareschal Méndez, A. & Ramos Blanco, E. (2019) #SoyPeriodista. CEU Ediciones

Arnaiz-Sánchez, P. & Azorín, C. (2012). El edublog como herramienta de aprendizaje para todos en el entorno virtual. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), (24), 65-86-93.

Berrocal Gonzalo, S., Redondo García, M., Martín Jiménez, V., & Campos Domínguez, E. (2014). La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española. Revista Latina de Comunicación Social, (69), 85–103. https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1002 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1002

Caffarel-Rodríguez, B., & Oliva Gordillo, R. (2024). Televisión lineal a digital: Operación Triunfo, adaptación a redes sociales y streaming: Un cambio de paradigma en el consumo de la televisión lineal hacia las plataformas digitales y redes sociales: Operación Triunfo un ejemplo de transformación. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(2), 277–291. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5243 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5243

Carlson, M. & Seth, L. (2019). Temporal Reflexivity in Journalism Studies: Making Sense of Change in a More Timely Fashion. Journalism, 20(5), 642–650. https://doi.org/10.1177/1464884918760675 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884918760675

Cebrián, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales. Ciencia 3.

CEU Cardenal Herrera, (2020, noviembre) Alfonso Díaz: «El COIL era nuestro caballo de Troya para introducir CEU Global Classroom». Actualidad CEU. https://medios.uchceu.es/actualidad-ceu/alfonso-diaz-el-coil-era-nuestro-caballo-de-troya-para-introducir-ceu-global-classroom/

Cervera Barriga, E. (2014). Las caras de la noticia. Léeme Libros.

Delli Carpini, Michael X. & Williams, Bruce A. (2011): After broadcasting news, Nueva York, Cambridge. Etura Hernández D. y Zapatero Flórez C. (2020). Los magazines matinales en la televisión pública española (1987-2019): las transformaciones de un formato dinámico. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 529-539. https://doi.org/10.5209/esmp.67781 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67781

Farré, M. M. (1999). Ficción e información en el relato periodístico. Tendencias de noticiario actual. En Discurso para el cambio. Universidad de Chile. https://bit.ly/2IgiPyO

Graham Scott, G. (1996). Can we talk? The power and influence of talk show. United States: Insight Books.

Humanes, M. L., Sánchez, M. D. M., de Dios, R. M., & López-Berini, A. (2013). Pluralismo y paralelismo político en la información televisiva en España. Revista Latina de Comunicación Social, (68), 24-16. https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-990 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-990

Humanidades USP CEU. (16 abril 2024) Inauguración Aula CEU - Academia de Televisión. https://www.youtube.com/live/P2f_w7pOK6o?si=9ZfgHR9JUrXj2lML

Imbert, G. (2003). El zoo visual. Barcelona: Gedisa.

Kilborn, Richard (2003). Staging the real. Factual Tv programming in the age of Big Broth-er. Manchester, Manchester University press.

Krüger, U. M. (1988). «Infos-Infotainment-Entertainment». Media Perspektiven, 10, 637-664.

Lacalle, C. (2013). Jóvenes y ficción televisiva. Construcción de identidad y transmedialidad. Barcelona: Editorial UOC PRESS.

Lacalle, C. (2001). El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Barcelona, Gedisa.

Linde-Navas, A. (2005). Effects that images of suffering, violence and death have on viewers and society. [Reflexiones sobre los efectos de las imágenes de dolor, muerte y sufri-miento en los espectadores]. Comunicar, XIII(25). https://doi.org/10.3916/C25-2005-076 DOI: https://doi.org/10.3916/C25-2005-076

Luzón, V. & Ferrer, I. (2007). Cuando la noticia se convierte en espectáculo informativo. Trípodos. Las encrucijadas de la comunicación: límites y transgresiones. Barcelona.

Luzón, V, y Ferrer, I. (2008). Abordar el análisis del discurso: ¿hay telebasura informativa? en B. León Anquiano (Coord.), Transformar la televisión: otra televisión es posible (pp. 148-154). Sevilla, Comunicación Social.

Marín, C. (2019). Periodismo audiovisual: Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa.

Marín, C. (2010). El infoentretenimiento en televisión: del límite al espectáculo. En A. Salgado Losada (Coord.) Creatividad en Televisión. Entretenimiento y Ficción (pp. 111-136). Madrid: Fragua.

Marín, C. (2006). Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Madrid: Gedisa.

Martín, M. G. (2006). Los nuevos géneros de la neotelevisión. Área abierta, (13), 1.127.

Moros, F. (2023). La entrevista en televisión. Vivo Ediciones.

Navalón Escribá, A. (2017). Las estrategias comunicativas de los magazines informativos en Twitter y Facebook. Los casos de Las Mañanas de Cuatro y Al Rojo Vivo de La Sexta. Universitat Jaume I.

Ortells Badenes, S. (2014) Los criterios de noticiabilidad periodística en los programas de infoentretenimiento. Textual & Visual Media, 7, 207-220. https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/90/73

Periodismo Audiovisual (23 de noviembre de 2023) ¡Buen provecho! COIL CEU ULIMA magacín https://youtu.be/xZ56-tiaB8M?si=rh_DtfX_I1gmEiIU

Pérez García, F. (2023). Los medios de comunicación en la era digital. Fundación BBVA. https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2023/07/DE_2023_MediosComunicacion_Ivie.pdf

Pérez, P. F. (2021). Análisis y opinión periodística: Historia, géneros y estrategias argumentales. Editorial Universitaria Ramón Areces.

PlayGround. https://www.playgroundweb.com/nosotros

Puebla, B., Navarro, N. & Carrillo, E. (2015). Ficcionando en el siglo XXI. La ficción televisiva en España. Madrid: Icono 14.

Rincón, O. (2016). La crítica. Artes, medios y tendencias. Universidad de los Andes.

Robles Pinto, J. Y., Loa Coímbra, N., & Agrela Rodrigues, F. de A. (2023). Perspectivas de la Metodología (COIL) Aprendizaje Colaborativo Internacional en línea entre Universidades. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3016-3029. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5548 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5548

Rodríguez-Monteagudo, E., Hidalgo-Marí, T., & Segarra-Saavedra, J. (2014). La gastronomía como producto de entretenimiento. Análisis de restaurantes y programas culinarios de éxito en España desde una perspectiva creativa. Revista PANGEA, 5(1), 145-157. https://doi.org/10.52203/pangea.v5i1.93 DOI: https://doi.org/10.52203/pangea.v5i1.93

Ruiz-Alba, N. & Susi de Oliveria, J. (2020). Nuevas fórmulas del ejercicio periodístico. Egregius

Salgado, A. (2010). Actualidad, humor y entretenimiento en los programas de televisión: de la terminología a la realidad profesional. Trípodos, 27, 59-73. https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/234157/316371

Sánchez García, P. (2017). Periodistas (in)Formados. Un siglo de enseñanza periodística en España: historia y tendencias. Editorial Universitas.

Tíscar, L. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista 1. Revista Telos (65), 86-93.

Trillo-Domínguez, M., & Alberich-Pascual, J. (2020). Análisis y tipificación de formatos emergentes en el ciberperiodismo español: de la adaptación multimedia a la disrupción transmedia. Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(1), 367-375. https://doi.org/10.5209/esmp.67317 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67317

Uribe, R. & Gunter, B. (2007). Are «Sensational» News Stories More. Likely to Trigger Viewers Emotions than Non-Sensational News Stories? A Content Analysis of British TV News. European Journal of Communication, 22(2), 207–228. https://doi.org/10.1177/0267323107076770 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323107076770

Vera, C. (2021). La Neo Televisión en los programas magazine y Talk Show. Revista ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, 12(1), 125-143. https://doi.org/10.31207/rch.v12i1.269 DOI: https://doi.org/10.31207/rch.v12i1.269

Wolfe, T. (2012). El nuevo periodismo. Anagrama.

Zomeño, D., & Blay-Arráez, R. (2017). Diseño de formatos informativos en las redes sociales dirigidos al público millennial. El caso del Videonews de PlayGround. Profesional de la información, 26(6), 1184-1191. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.17 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.17

Published

2025-04-15

How to Cite

Alcudia Borreguero, M., Cervera Barriga, E., & Gómez-Calcerrada, M. A. (2025). “Gastronomy in Madrid and Lima” : Realization of a live television show through a COIL experience. Street Art & Urban Creativity, 11(3), 17–29. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5738

Issue

Section

Research articles