Dying of success

Internet, place marketing and tourist apartments in Madrid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5717

Keywords:

Place marketing, Place branding, Tourist flats, Housing for tourist use, Public communication, Internet, Social networks

Abstract

The phenomenon of tourist apartments in Madrid is a reflection of the tensions between the globalized economy of tourism and the local needs for housing and social coexistence. Although tourism is a crucial economic engine for the city, its excessive growth through digital platforms has generated a series of problems such as gentrification, rising housing prices, insecurity and rejection. In this context, communication and place marketing tools are key elements to address this problem in a sustainable way. This article explores the communication flow about tourist apartments in Madrid and their perception of conflict in relation to the city council and the need for efficient communication strategies and place marketing.

References

Anholt, S. (2010). Definitions of place branding – Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.1057/pb.2010.3 DOI: https://doi.org/10.1057/pb.2010.3

Anholt, S. (2023). Nation as brand. In A research agenda for public diplomacy (pp. 219-231). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781802207323.00023 DOI: https://doi.org/10.4337/9781802207323.00023

Ardura Urquiaga, Á. (2021). Gentrificación al sur del Manzanares: procesos de extensión de la centralidad. Análisis en un marco comparativo internacional (Doctoral dissertation, Arquitectura).

Ashworth, G. J. & Voogd, H. (1990). Selling the City: Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning. Belhaven Press

Barón Rodríguez, Y. D. (2021). El proceso de transformación urbana y el fenómeno de la gentrificación en Bogotá: Un estudio multitemporal en la UPZ 92 La Macarena, entre los años 2005-2020. Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.

Bei, G., & Celata, F. (2023). Challenges and effects of short-term rentals regulation: A counterfactual assessment of European cities. Annals of Tourism Research, 101, 103605. https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103605 DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103605

Borkowski, J., & Tan, C. (2018). The noise and nuisance of short-term rentals: Analyzing complaints and solutions. Journal of Urban Management, 7(3), 95-112. https://doi.org/10.1016/j.jum.2018.06.003

Capellán, R. U., Ollero, J. L. S., & Pozo, A. G. (2020). Una aproximación a la influencia del sector turístico sobre el derecho a la vivienda. Revista de Estudios Regionales, (117), 71-95. https://bit.ly/47WrJJL

Cerdá-Mansilla, E., Rubio, N., García Henche, B., & Campo, S. (2022). Airbnb y la turistificación de los barrios en las ciudades: un análisis de segmentación por barrios del alojamiento extrahotelero en Madrid. Investigaciones turísticas, 23, 210-238. https://doi.org/10.14198/INTURI2022.23.10 DOI: https://doi.org/10.14198/INTURI2022.23.10

Cocola-Gant, A., Gago, A., & Jover, J. (2020). Tourism, gentrification and neighbourhood change: An analytical framework–Reflections from Southern European cities. In The overtourism debate: NIMBY, nuisance, commodification (pp. 121-135). Emerald Publishing Limited. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/36097 DOI: https://doi.org/10.1108/978-1-83867-487-820201009

Colegio de Arquitectos de Madrid. (2021). Estudio sobre el cumplimiento de la normativa de viviendas turísticas en Madrid. https://www.coam.org

Comendador-Sánchez, A., Hernández-Ramírez, J., & Santos-Pavón, E. (2024). Plazas domeñadas. Impactos de la turistificación sobre el espacio público urbano. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 22(1), 9–28. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.001 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.001

Córdoba, P. J. M., & Gómez, J. L. Z. (2023). Eficiencia turística y turismo sostenible en las ciudades españolas. II Foro de turismo ciudad de Melilla: Melilla, una historia compartida. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.1866764.16

Crespí-Vallbona, M., & Domínguez-Pérez, M. (2021). Las consecuencias de la turistificación en el centro de las grandes ciudades: el caso de Madrid y Barcelona. Ciudad y territorio estudios territoriales, 53(M), 61-82. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.M21.04 DOI: https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.209.05

Dogru, T., Hanks, L., Mody, M., Suess, C., & Sirakaya-Turk, E. (2020). The effects of Airbnb on hotel performance: Evidence from cities beyond the United States. Tourism Management, 79, 104090. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104090 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104090

Dogru, T., Mody, M., & Suess, C. (2021). Impact of Airbnb on Hotel Market: A Review and Research Agenda. Journal of Hospitality and Tourism Management, 47, 489-498. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.03.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.03.008

ElDiario.es. (2023). La realidad de los pisos turísticos en Madrid y las nuevas multas de Almeida. https://www.eldiario.es/

Europa Press. (2024). Madrid-¿Cuántos turistas llegan a la comunidad?. https://bit.ly/3MW2tcy

Gil, J., & Sequera, J. (2022). The professionalization of Airbnb in Madrid: Far from a collaborative economy. Current Issues in Tourism, 25(20), 3343-3362. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1757628 DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1757628

Gómez González, K. I. (2021). Diseño de estrategias de planificación para el desarrollo turístico sostenible en el municipio de Coveñas. Universidad Externado de Colombia.

Gurran, N., & Phibbs, P. (2017). When Tourists Move In: How Short-Term Rentals Affect Long-Term Renters. Housing Studies, 32(5), 803-826

Gurran, N., & Phibbs, P. (2021). The impact of short-term rentals on urban housing markets: A comparative study. Journal of Urban Affairs, 43(6), 868-885. https://doi.org/10.1080/07352166.2020.1789532

Idealista. (2021). Los planes de Madrid para los pisos turísticos: acabar con el mercado negro, votaciones vecinales y diferenciaciones de uso. Idealista News. https://www.idealista.com/news/

Idealista. (2022). Informe sobre el impacto de los alquileres turísticos en Madrid. Idealista. https://www.idealista.com/news/

Idealista. (2024). Informe sobre el mercado de alquiler en Madrid. https://bit.ly/4ejgzRE

INE (2024). Estadística de Movimientos Turísticos en Fronteras (FRONTUR) Julio 2024. Datos provisionales. https://www.ine.es/dyngs/Prensa/es/FRONTUR0724.htm

Kavaratzis, M., & Hatch, M. J. (2020). The Dynamics of Place Branding: An Analytical Review. European Journal of Marketing, 54(8), 1965-1988. https://doi.org/10.1108/EJM-09-2019-0715

Lee, J. H., & Rofe, M. W. (2019). Gentrification and Airbnb: A Tale of Two Cities. Urban Studies, 56(5), 877-895.

López‐Gay, A., Cocola‐Gant, A., & Russo, A. P. (2021). Urban tourism and population change: Gentrification in the age of mobilities. Population, Space and Place, 27(1), e2380. https://doi.org/10.1002/psp.2380 DOI: https://doi.org/10.1002/psp.2380

López, R. D., & Matea, M. D. L. L. (2020). Public Intervention in the Housing Rental Market: A Review of the International Experience (La intervención pública en el mercado del alquiler de vivienda: Una revisión de la experiencia internacional). Banco de Espana Occasional Paper, (2002). https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3527362

Madrid Destino. (2023). Anuario Turismo. https://bit.ly/4gyDRUV

López Sánchez, M. J., Belso Martínez, J. A., & Romero, S. (2021). La evolución de las viviendas de uso turístico en España: una aproximación socioeconómica. Alojamento colaborativo: problemática jurídica actual de las vivendas de uso turístico, 285-320. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv282jj4r.11

Turismo Madrid. (2024). Empleo turístico. Encuesta de Población Activa. https://turismomadrid.es/attachments/article/18036/CM-EPA-2024-1T-ficha.pdf

Sequera, J. (2020). Gentrificación: Capitalismo cool, turismo y control del espacio urbano. Los libros de la Catarata.

Suess, C., Woosnam, K., Mody, M., Dogru, T., & Sirakaya Turk, E. (2021). Understanding how residents’ emotional solidarity with Airbnb visitors influences perceptions of their impact on a community: The moderating role of prior experience staying at an Airbnb. Journal of Travel Research, 60(5), 1039-1060. https://doi.org/10.1177/0047287520921234 DOI: https://doi.org/10.1177/0047287520921234

Wachsmuth, D., & Weisler, A. (2018). The Rent is Too Damn High! Airbnb and the Rent Gap in New York City. Sociological Science, 5, 407-432. https://doi.org/10.1177/12063312221090606 DOI: https://doi.org/10.1177/12063312221090606

Zervas, G., Proserpio, D., & Byers, J. W. (2017). The rise of the sharing economy: Estimating the impact of Airbnb on the hotel industry. Journal of marketing research, 54(5), 687-705. https://doi.org/10.1509/jmr.15.0204 DOI: https://doi.org/10.1509/jmr.15.0204

Published

2025-02-27

How to Cite

Roberts Martínez, M., Martinez Martinez, L., & Cuesta Cambra, U. (2025). Dying of success: Internet, place marketing and tourist apartments in Madrid. Street Art & Urban Creativity, 11(2), 85–97. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5717

Issue

Section

Research articles