Companies and the Sustainability Due Diligence Directive and their impact on creative cities

A regulatory contribution

Authors

  • Cristina Paredes Serrano Universidad Complutense de Madrid
  • Eduardo Gismera Tierno Universidad Pontificia Comillas

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5735

Keywords:

sustainability, business, creative cities, regulations, law, cities, Diligence Directive

Abstract

The phenomenon of cities adapting to become healthier and more habitable spaces has forced the companies that are part of them to become sustainable places and prepared so that their workers can contribute to being part of a better city.

Using a qualitative methodology based on documentary analysis, this research paper analyses the existing regulations on  sustainability and tries to assess the degree of commitment of current companies to become an active part of prosperous creative cities.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Calderero, A., Pérez, J., & Ugalde, I. (2006). Territorio inteligente y espacio de economía creativa: Una primera aproximación conceptual y práctica de investigación. XVI Congreso de Estudios Vascos: Desarrollo Sostenible-IT el futuro, (pp. 613-618).

Castro-Higueras, A., & De Aguilera Moyano, M. (2016). El índice de potencialidad de las industrias culturales y creativas. Fonseca Journal Of Communication, 13(13), 129-146. https://doi.org/10.14201/fjc201613129146

Espinar Ruiz, E. (2014). Estereotipos de género. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (326), 17-21. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1319

Favaretto, L., & Da Silva, E. (2014). Índice De Potencial Criativo Dos Municipios Brasileiros e Desenvolvimento: Um Enfoque Multidimensional [Anais do XLI Encontro Nacional de Economia [Proceedings of the 41st Brazilian Economics Meeting]. ANPEC-Associação Nacional dos Centros de Pós-graduação em Economia [Brazilian Association of Graduate Programs in Economics].

Felton, E., Collis, C., & Graham, P. (2010). Making connections: Creative industries networks in outer suburban locations. Australian Geographer, 41(1), 57-70. https://doi.org/10.1080/00049180903535576

Galeano, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín, Colombia: Fondo Editorial FCSH.

Galvis Ardila, J. (2016). Comunicación: reputación crecimiento empresarial. Pensamiento y Gestión, (41).

Gismera, E., Fernández, J. L., & Labrador, J. (2019). Suffering at Work: A Challenge for Corporate Sustainability in the Spanish Context. Sustainability, 11(15). https://doi.org/10.3390/su11154152

Herrera-Medina, E., Bonilla-Estévez, H., & Molina-Prieto, L. F. (2013). Ciudades creativas: Paradigma económico para el diseño y la planeación urbana. Bitácora 22, 20(1), 11-20.

Iglesias Mendizábal, F. I. (2023). Ciudades creativas: aproximaciones metodológicas para la construcción de una narrativa. De la visión multilateral a la planificación local [Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid]. UvaDoc. https://doi.org/10.35376/10324/63653

Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures, 90, 46-60. https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.03.006

Martin Buitrago, D. (Junio de 2020). Teletrabajo: una oportunidad en tiempos de crisis. Revista CES Derecho, 11(1). https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.03.006

Méndez, R., Michelini, J. J., Prada, J., & Tebar, J. (2012). Economía creativa y desarrollo urbano en España: Una aproximación a sus lógicas espaciales. EURE (Santiago), 38(113), 5-32. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612012000100001

Olmedo-Barchello, S., Cristaldo, J. C., Rodríguez, G., Da Silva, M., Acosta, A., & Barrios, O. (2020). Ciudades creativas y su aporte a la creación de un nuevo modelo de desarrollo económico, social y cultural. Una revisión de la literatura. Población y Desarrollo, 26(50), 53-63. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2020.026.50.053-063

Paredes, C., & Gismera, E. Z. (2024). Inteligencia artificial y el gobierno corporativo. en las empresas. Retos para un nuevo mercado laboral. En J. Sierra, & S. Ormaechea (Coord.), Entre pantallas y realidades: una travesía por el universo audiovisual (pp. 489-502). Madrid, España: McGraw Hill.

Paredes, C., Gismera, E., & Labrador, J. (2021). Relaciones profesionales, redes sociales, derecho a la libertad de expresión, a la intimidad y a la propia imagen. Comred Lisboa.

http://hdl.handle.net/11531/54515

Puig-Barrachina, V., Vanroelen, C., Vives, A., Martínez, J. M., Muntaner, C., Levecque, K., Benach J., Louckx, J. M. (2014). Measuring employment precariousness in the European Working Conditions Survey: The social distribution in Europe. Work, 49 (1), 143-161. https://doi.org/10.3233/WOR-131645

Rikkie, F. J., & Zuleta, L. (2020). Private Governance of Freedom of Expression on Social Media Platforms: EU content regulation through the lens of human rights standards. Nordicom Review, 41(1). https://doi.org/10.2478/nor-2020-0003

Roffé, M. (2024). El impacto de las prácticas sostenibles en el desempeño financiero de las empresas: Una revisión de la literatura. Revista Científica Visión de Futuro, 28(1). https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/839

Scott, A., J. (2007). ¿Capitalismo y urbanización en una nueva clave? La dimensión cognitivo-cultural. Tabula Rasa, 6, 195-217. https://doi.org/10.25058/20112742.292

Seligmann-Silva, E. (2014). Trabajo y Desgaste Mental. El derecho a ser dueño de sí mismo. Sao Paulo, Brasil: Octaedro.

Trujillo Cabrera, C. (2024). El derecho a la propia imagen (y a la voz) frente a la inteligencia artificial. Indret: Revista para el Análisis del Derecho, 1, 74-113. https://doi.org/10.31009/InDret.2024.i1.02

Whittingham, K. L., Earle, A. G., Leyva-de la Hiz, D. I., & Argiolas, A. (2023). The impact of the United Nations Sustainable Development Goals on corporate sustainability reporting. BRQ Business Research Quarterly, 26(1), 45-61. https://doi.org/10.1177/23409444221085585

Published

2025-04-23

How to Cite

Paredes Serrano, C., & Gismera Tierno, E. (2025). Companies and the Sustainability Due Diligence Directive and their impact on creative cities: A regulatory contribution. Street Art & Urban Creativity, 11(3), 111–122. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5735

Issue

Section

Research articles